Alla inlägg den 28 oktober 2007

Av elaina - 28 oktober 2007 16:07

Sååå trevligt vi hade det på Gillet igår!

Efter att vi fått var med å tvätta dom två runstenar som VänskapsFöreningen är faddrar för, va det dags att förbereda GemensamhetsGrytan: var å en hade tagit med kött av mångahanda slag (vi hade med älg) dessutom en hel massa rotsaker å resultatet smakade mycket gott!


Dessutom bidrog vi med "ÄrtStuva" å kokt korn.(det fanns ju varken potatis el. ris på vikingatiden!) Några va tveksamma till ärtstuvan, men alla ville smaka: sen gjorde dom allra flesta omtag, några flera ggr! Det va bara lite kvar i botten på den stora skålen på slutet.


Vi va 16 stycken runt långbordet inne i kokhuset, endast elden vid grytorna och vaxljusen på bordet gav ljus och värme: förutom värmen från dessa godmodiga, vänliga å tillmötesgående människor!

Som nybörjare hade vi lite oro inför hur vi sku bli emotagna, men den oron kom på skam, vi kände oss mycket välkomnade!


Stämningen va mycket god längs bordet, någon stämde upp en sång, flera föll in i sången å när refrängen kom visade det sig att jag kände igen den!

Ännu roligare när det kom fram texthäften man kunde följa med texterna.

Skojjigast av allt va när själva lilla jag kunde melodin till en av visorna! Å en av karlarna stämde in å bekräftade att -Just så går den! Han spelade sedan en låt på sin benpipa. (Ja, alltså inte kroppsligen utan på en pipa utsnidad i ben!) Under det att vi sjöng så kompades vi även av mungiga: den yngste spelaren bara 8år! (Hans stolta vikinganamn är TorBjörn!)


Den Yngste i sällskapet (kallad Toke) hade nyligen fyllt 3år, den äldste "Farfar" va nog närmare 75-80år. Sånt är trivsamt tycker jag, när flera generationer har trevligt tillsammans. Kanske därför stämningen va så god: även fast det dracks både vin å självklart MJÖD så vart ingen full å dum på något vis. Utan tvärtom, sällan har jag känt mig så lugn å trygg på en fest!


TACK alla nyfunna Felagare (Felag är det gamla nordiska ordet för vänner) för vårat första gille som vi sent ska glömma...

=0)


PS: härnedan en modern version på Sigurds Kvädet som vi sjöng bl.a

Den färöiska gruppen TYR framför REGIN SMIÐUR, (tack vare dom jag kände igen det kvädet som felagarna sjöng)



Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards