Alla inlägg under maj 2011

Av elaina - 28 maj 2011 17:30

Ingredienser: ca4 portioner
200 gr mathavre

2,5 dl vatten

salt efter smak

2 msk olivolja

1 ask delade cocktailtomater
1 st hackad rödlök
1 STOR gul paprika i bitar

saften från 1 citron


ca 3dl. kokta kikärter (typ en burk konserverade)

1,5 dl hackad bladpersilja

1 krispsalladshuvud rives/ strimlas

Gör så här;

1) koka mathavre å låt den svalna med kryddorna+ oljan

2) blanda samman mathavren med de hackade grönsakerna i en stor skål.

3) pressa citron över å rör om.

4) vänd försiktigt ner kikärterna samt persiljan+salladen


Låt alltsammans gärna stå å dra en timme innan servering:
ett grovt bröd med olivolja å flingsalt passar bra att servera till.


Smaklig måltid!

  

Av elaina - 27 maj 2011 09:29

...eller så kan man kalla den SYRENBLOMSSAFT!

 
40 syrenklasar
 2 citroner (helst EKOlogiska)
2 liter vatten
2 liter socker (el. honung, stevia, agave )
Atamon


Repa av blommorna, lägg dem i ett lämpligt kärl. (hink eller tvättbalja t.ex)
Borsta citronerna under rinnande vatten. skär dom i skivor.

Varva blommorna med citronskivor och sockret.
Koka upp vattnet, slå över blommorna å täck kärlet.
Låt stå svalt i 2 dygn. Rör om då-å-då.

Sila upp saften, mät hur många liter det blev å värm upp till kokpunkten,
tillsätt Atamon enl. instruktionen på förp.
Häll meddelst tratt i rena ugnsvärmda flaskor, korka igen dom rätt så omgående.
(för att undvika värmen/ flaskan tippar, ställ den i en tillbringare när Du häller) 


Överraskande VälkomstDrink på MidsommarFesten OCH

helt underbart att inmundiga mitt i smällkalla vintern:


SMAKAR SOMMAR!


  

Av elaina - 20 maj 2011 16:23

  


När jag va liten å Mamma började duka fram dessa koppar, då visste jag att det sku bli fest! När jag sedemera flyttade hemifrån fick jag med mig dom i flyttlasset. En å annan kopp å fat har ju gått sönder under årens lopp, men för nåt år sedan fick jag tag på några delar på Tradera.


Fast servisen är långt ifrån komplett: så har någon sett dessa koppar/ fat kontakta mig här på bloggen via kommentarsrutan!  Eller om du själv har dom i din ägo å vill sälja dom så sku jag bli jätteglad!


Än idag tycker jag att det blir extra festligt när fika serveras ur och på denna  servis: banne mig om inte kaffet smakar extra bra...

;o)


Har Du någon Favorit-Kopp eller -Mugg?

Av elaina - 19 maj 2011 17:11

Sonen har fyndat idag! 50:- plagget! Bara jackan sku ha kostat 799:-!

Förutom det på bilden så inhandlades 1 snygg  mörkblå cardigan med liten sjalkrage, 2 långärmade Tshirts, 4par kallingar( 2 för 50:-) Allt-som-allt skulle det ha gått på över 2½tusen spänn, men nu kosta det femhundra jämnt!
Gissa om han va nöjd? Själva Mamman va åxå mycket belåten med besparingen:

OM jag är OK i morrn

(NÄ just ja, inte säga så utan istället säga en positiv affirmation!)
Imorrn ska jag vara pigg& stark och fara dit på Outletten med Dotra!

Spännande att se vilka fynd Hon kommer att göra...
=o)


ps: OM Du lämnar en kommentar så avslöjar jag VAR det är dom har utförsäljning av sprillans nya plagg för 50:-

i Stockholms NorrOrt!

Av elaina - 17 maj 2011 15:26

Blivande Granskottsirap!

Av elaina - 17 maj 2011 11:49

När bokhyllan, som sku flyttas för att Maken ska tapetsera om,

när den plockades ur, hittade jag en gammal bok bland mina böcker:


 


   Har nu bläddrat bland de gulnande sidorna och läst valda delar ur den när jag suttit och druckit kaffe i morgonsolen. Även fast den är nästan 70år gammal så känns den i mångt-å-mycket aktuell, ta för exempel dessa rader ur förordet:


>>Kung Jäkt regerar människan av idag- enkannerligen storstadsmänniskan- med diktatorisk myndighet.

Vi framleva våra dagar liksom under hotet av en osynlig knutpiska. Det är ett farande och flängande, flygande och flaxande från arla morgon till särla afton.

Vi äro på jakt efter - ja säg det! Sannerligen- om vi gjorde lite mindre, skulle vi hinna med mycket mer.

Vad vi bäst av allt behöve varje dag som beskäres oss, vore en stund av stillhet och självbesinning. Det skulle ge styrsel och disiplin åt vår andfådda färd och spränga vår sönderplottrade vardags snäva horisonter.<<


Språket är visserligen gammalmodigt men själva andemeningen med det hela är, tycker jag, t.o.m högaktuell ! Vi stressar för mycket, rusar genom Livet utan besinning. Vi skulle må så mycket bättre av att stanna upp en stund varje dag!



    


Liksom orienteraren tittar på kartan och tar ut kompassriktningen för att hitta till nästa kontroll borde vi föreställa oss vårt Livs "karta", bestämma vårat Mål och med jämna mellanrum kolla upp; -Var är jag nu i Livet? Är jag på rätt spår? Vad behöver jag för att ta mig uppför den här klipphällen?


         


Sedan man införskaffat de redskap/kunskap som behövs, går det så mycket lättare att fortsätta mot det utsatta målet. När man så når man klipphällens topp (delmålet) är det dax att stanna upp igen; för att jubla/ berömma sig själv att man tog sig upp OCH för att se sig om och beundra utsikten! Kanske man rent utav kan se bort till det bestämda Målet ?!


 


Även om det är en lååång dalsänka emellan så kan man ju ändå föreställa sig att Målet är fullt möjligt att nå och att resten av resan då blir behaglig: i trygg förvissning om att man hittar dit man ska behöver man inte oroa sig för framtiden...


Vet Du vart Du är på väg just nu?
Hur ser Din inre karta ut?

Vad är Ditt LivsMål?

 

  

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Skapa flashcards