Alla inlägg under november 2007

Av elaina - 30 november 2007 18:43

Här kommer en liten historia om en listig mamma:

Tommy hade bjudit hem sin mor på middag. Under middagen kunde inte hans
mor undgå att lägga märke till att Tommys rumskompis Per var väldigt stor
och ståtlig. Hon hade länge misstänkt att de två var något mer än bara rumskompisar så hon frågade sin son om det var så att det var på det viset. Men Tommy förnekade det hela och försäkrade sin mor om att de bara var rumskompisar.


En vecka senare sa Per till Tommy: "Har du sett den vackra soppsleven i
silver? Den har varit borta ända sen din mor var här på middag. Du tror
väl inte att hon tagit den?"
Tommy trodde inte det men han skickade henne ett mail för säkerhets skull;


Kära mor, jag säger inte att du "tog" eller "inte tog" soppsleven men det
är ett faktum att den har varit borta ända sedan du var här på middag.
Hälsningar Tommy.


Några dagar senare fick han svar från sin mor:


Kära Tommy, jag säger inte att du "ligger" eller "inte ligger" med Per,
men faktum är att om han hade sovit i sin egen säng hade han hittat
soppsleven för länge sedan. 
Hälsningar Mor.


 

Dagens visdomsord : LJUG INTE FÖR DIN MAMMA!

;0)

Av elaina - 30 november 2007 09:45

Häromdan fick jag ifrån en omtänksam Väninna ett "varnings-mejl"

som lyder som följande:


     VARNA ALLA DU KÄNNER!!!!!!

Om du får ett mail från Powerpoint presentation 'Welcome to the matrix pps..'

 så ska du ABSOLUT INTE öppna det! Det visas en bild i ca 10 sek. och sen kommer en text 'You´re hard drive is over' och sen är allt för sent; alla adresser, allt sparat har suddats ut. Det är ett helt nytt virus som är programmerat av en franskpirat som kallar sig Nwin2.

KOPIERA DETTA TILL ERA KOMPISAR! DET ÄR ENORMT VIKTIGT!!
Sänd detta till ALLA dina kontakter!

Vänliga Hälsningar
Moniqa Sahlgren
TeliaSonera Sverige AB
Nätdisponering /Oder & Leverans
Broadband Services
Stockholm Farsta
Tel: 08-50453133
moniqa.sahlgren@teliasonera.com   


Åsså va där ett meddelande från nån Anders I Uppsala som minsann påstod sig ha ringt å kollat upp riktigheten i detta å uppmuntrade alla att sprida mailet vidare. Där stod även denne karls alla telefonnummer å adresser inklusive sommar adress!


Jag blev av nån anledning misstänksam å eftersom jag, liksom Baloo är både listig å stark så provade även jag att ringa denna Moniqa på TeliaSonera. Jag hamnade i växeln å dom upplyste mig om att det inte fanns varken nån Moniqa med q eller med k,  Sahlgren eller Fahlgren eller nån med nåt liknande namn!


( den Anders vars alla nummer å adresser låg utlagda i mailet finns i verkligheten, det har jag kollat upp på eniro. Men jag antar att om man sku kolla uppgifterna med honom så sku han inte har en aning om detta mail)


Efter att jag förklarat mina misstankar blev jag kopplad till Telias Abuse-avd. Där fick jag prata med en kunning människa som bekräfta att jag haft helt rätt i mina föraningar!


Det finns alltså människor som sitter å totar ihop dylika varnings-mail kanske i syfte att fiska e-mail adresser eller så finner dom bara ett nöje att tynga ner hela e-mail systemet! Allt för att dom njuter av att sabotera.


Min första reaktion va att då måst jag maila till min kompis m.fl å varna för detta falska varningsmejl, MEN då sa den Kloka Personen på Telia:  -Nej, då bidrar Du ju bara själv till att indirekt öka på mail-trycket på folks inkorgar! OCH att Ditt namn kan kopplas ihop med den falska varningen, allt kan förvanskas om det tas ur sitt sammanhang.


 

Så lätt är det alltså att handla i god tro när man vill va omtänksam mot sina vänner, å det är precis så dessa mail är utformade: att vädja till vår medmänsklighet å få det att det låta så trovärdigt så!


Välj istället att gå ut med denna information här istället:

VIDAREBEFODRA INTE DYLIKA MAIL!


Tänk också på att även söta valpar/kattungar kan innehålla s.k trojaner etc. som vi intet ont anande sänder iväg till varandra. För att inte tala om dom förförande julkalendrar med lättklädda(om ens klädda) modeller som florerar så här i juletid.


Hädanefter tänker jag inte skicka nå´t annat än personliga bilder å skicka resten i papperskorgen å tömma den minst en gång i veckan.


Äre fler som hänger på?

Tänk va skönt att slippa tju30 mail med opersonliga vidarebefodringar(många visserligen mycket skojjiga) MEN istället få små rara hälsningar med bilder på den egna familjen, bilen, undulaten, saffranslängderna som man tänk bjuda på om nån behagar komma på fika etc. ?


NÄ, nu ska här röjjas på vinden oxå, ALLT julpynt ska ner sen ska här julpyntas till oigenkännlighet, håhå jaja...


=0)


Av elaina - 29 november 2007 22:49

Idag hade vi total julbefriad å alkoholfri fest på jobbet!

Mycket mumsiga spett, snittar å sandwichar (eller sandwiches heter det väl på englesiska?) ochtrevligt sällskap å småprat.

Ska nu försöka länka till bilderna som en kamrat va hygglig å plåta emedan jag åkt ifrån kameran. Om jag lyckas ska bilderna på allt gott som förplägades oss synas här ( hoppas att det syns )


Om ni nu lyckats se bilderna så kan jag meddela att allt är tillverkat av gemensamma krafter denna dags morron & f.m Å jag kan oxå tala om att själva förberedelserna va minst lika trivsamma å stämningen minst lika god som vid själva partyt!


Denna tradition startade ifjol då många redan i början av november suckade djupt över halloween-hysterin, för att sedan i slutet av samma månad börja gruva sig över den ångestframkallande högtiden som kallas JUL: många har fruktansvärt dåliga erfarenheter å får svettbrytningar vid bara påtalande av Adventsglögg, Luciavaka å Julafton: "-Åsså ska man ju vara så jä-la lycklig"


Så för att lätta upp stämningen anordnar vi även detta år ett CoctailParty med alkoholfria, men inte desto mindre festliga drycker, allt annat än jul-lik förtäring å inte ett julpynt så långt ögat kunde nå!


Men till veckan, då ni, då åker julpyntet fram, för vi vill ju visa att julen faktiskt kan vara riktigt gemytlig oxå.

Å jädrar va vi ska tindra...


;0)

Av elaina - 27 november 2007 22:33

?????????

STORLEK 4 (6-8) 10-12 år (Dam) Herr

GARNÅTGÅNG 100 (100) 150 (150) 200 g samt restgarner till broderier.

STRUMPSTICKOR Nr 5

MASKTÄTHET 14 m slätstickning på stickor nr 5 = 10 cm.

Kontrollera masktätheten noggrant. Stämmer den inte, byt till grövre eller finare stickor.

VÄNSTER VANTE;

Lägg upp med stickor nr 5 upp 24 (26) 28 (30) 32 m och

fördela dem på 4 stickor 6,6,6,6(6,7,6,7)7,7,7,7(7,8,7,8)8,8,8,8 m.

Sticka 1 v rät, 1 v avigt därefter slätst. i 2½(2½)3(3)3½ cm.

Vänd ut och in på vanten och sticka slätstickning 7 (8½) 11 (13½) 15 cm.

Sticka därefter in tummen. Sticka på 2:a stickan de 4 (5) 5 (6) 7 sista maskorna i avvikande färg.

Sätt tillbaka på 2:a stickan och sticka som tidigare.

Fortsätt sticka slätst. tills vanten från vändningen mäter 12 (14) 17 (23) 24 cm.

Minska därefter på följande sätt:

1:a stickan, 1 rm, lyft 1 m, 1 rm, drag den lyftade maskan över

2:a stickan, sticka tills 3 m återstår. 2 tills. 1 rm

3:e stickan 1 rm, lyft 1 m, 1 rm,

drag den lyftade m över 4:e stickan, sticka tills 3 m återstår. sticka 2 tills, 1 rm.

Upprepa dessa minskningarna vart annat v till totalt 3 (4) 4 (5) 6 minskningarna är gjorda. Sticka

sedan 2 m tillsammans över hela varvet. Drag garnet genom maskorna och fäst.

TUMMEN: Tag ur det avvikande garnet. Plocka upp 11(12)13(14)15 m och fördela dem på 3 stickor.

Sticka slät st. till tummen mäter 3½ (4) 4½ (5) 6 cm. Sticka ihop maskorna 2 och 2.

Drag garnet genom maskorna och fäst. Sticka den andra lika men åt motsatt håll.


Vad bidde det dådå?

Av elaina - 27 november 2007 17:51

Här vankas det FarmorsFisk till middag.

Känner mig inte inspirerad att skriva nå´t nu. Få se om jag får tid, ork å lust senare ikväll. Nä, just ja har ju tvättstugan kl.19-22 så då går kvällen i tvättningens tecken...

Torsk & Tvättsåpa på er!

:0]

Av elaina - 26 november 2007 06:09

Igår kvällst hade jag jättesvårt att somna,

tankarna bara snurra å lämna mig ingen ro;


Sonens ev. dator blir dyrare än jag anat att köpa i databutik, ska jag våga köpa via webb-butik istället? Är dom seriösa nog, fixar vi installationen själva, kan nån vi känner tänka sig att hjälpa till eller snarare kan jag förmå mig att fråga nån om hjälp? Varför har jag så svårt att kontakta folk? Vill inte ligga till last. Varför känns det som om jag besvärar dom? Själv hjälper jag så gärna, bara jag kan. Men  om datorer kan jag nada! Därav denna osäkerhet: -HILFE!,som tÿsken säger.


-Å, snart äre jul igen å då blire kul igen...men efter julen kommer ? (konkurs?) Varje jul innebär djupa hål i den elainska börsen, ändå har jag faktiskt lagt undan en "tusing"för att kunna handla julklappar men den förslår inte långt. Lyckligtvis ger inte vi vuxna varandra uppe i Hudik, men även om SyssDöttrarna är myndiga sen flera år så har jag dom som mina "barn" iaf. Kanske det känns bättre att upphöra med julklapperiet när SyssSonen oxå blir myndig eller nån av tjejjerna får egna barn? Måste se över vad jag ska hitta på till var-å-en av dom.

Syss å jag har en gammal tradition, som även våran Mormor&Morfar praktiserade: varje barn fick ett sovplagg, en bok å nå´t roligt! Så så får det bli även i år!


Eftersom barna ska fira jul hos sin pappa, så blir vi hos svärföräldrarna:

VAD ska man hitta på åt dom, som har precis allt? I Kärbons släkt är det som om alla ger alla, fastän det heter att det är barnen som ska ha. Jag satsar nog på hemproducerat även i år: ifjol fick alla påsar i fina tyger som barna (å jag) sytt å lagt ned vackra burkar i som barna fyllt med badsalt i alla de kulörer som fanns att uppbringa! På varje påse fanns en ficka som vi fyllde med en liten gåva av varierande slag: doftljus, pocketbok etc.

I år tror jag att jag vet vilket tema det ska bli: mer säger jag inte för då avslöjar jag mig, eftersom jag vet att den släkt-fraktionen läser här. (Hej på Er!)


Dessa funderingar, samt nåra av tyngre karaktär som inte lämpar sig i tryck här, va bara några av alla dom som vimlade runt i mitt huvud å höll mig vaken till typ kl.2 inatt, medans Kärbon sov så gott.

Sen äre så att när Han sover hos oss så ringer Hans mobil 20 över fem: tror ni jag kunde somna om då? NÄ, mycket riktigt! Så jag har sovit max 3½timme inatt,vilket innebär att jag kommer att bli , om möjligt, ännu segare i roten än jag brukar. Hoppas att mina kollegor å deltagare har överseende med mig idag. Å om inte annat kommer jag väl att somna gott ikväll, eller...


? #0)





Av elaina - 25 november 2007 13:50

Även dessa scweizer nötter fick vi ta del utav igår kväll...

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Skapa flashcards