Alla inlägg under april 2008

Av elaina - 30 april 2008 22:31

Detta står att läsa om detta Dagens Namn på Historiska Museets hemsida;

"VALBORG
Förekomst: Mindre vanligt

Namnsdag: 01 maj (men? jag trodde det va dagens namn?)
Härledning: Ett forntyskt namn som är sammansatt av ord som

                   betyder makt och beskydd.
Äldsta belägg i Sverige: 1283
Historiska personer: En anglosaxisk nunna vid namn Valborg

                                 helgonförklarades den 1 maj och gav därmed

                                 namn åt valborgsmässoafton.

                                 Hon dog i Wartemberg år 779.

                                 Det lär alltjämt inträffa under vid hennes grav..."


I rättvisans namn får jag väl söka upp det som enligt almenackan verkligen är DAGENS namn:


MARIANA;

Förekomst: Mindre vanligt

Namnsdag: 30 apr

Härledning: Ett latinskt namn som betyder kvinna, kvinnlig.

                   Kan även vara en sammansättning av namnen

                   Maria och Anna.

Äldsta belägg i Sverige: 1403

Historiska personer: Svenska drottning Sophie Mariana 1836-1913,

                                 gift med Oscar II.


Å eftersom en av mina systrar heter nästan så,

 passar jag på att gratulera henne på namnsdagen:

 -Allt med en enkel tulipan

uppå bemärkelseda´n,

 jag har den äran(x2)

att gratulera!!!


Go´Natt mä er,

hoppas eran Valborgsmässoafton va lika lugn å trevlig som våran:

 alla fåren hemma i kätten redan vid kvart i tio å ingen va svedd...

;0)


Av elaina - 29 april 2008 12:59

Man kan ju få feber för mindre: 

Tant Arja Ilskka...

 Febril Cystit!


Hos NyaLäkaren fick jag frågan om jag känt av ryggvärk de senaste veckorna. Det har väl hänt emellanåt, fast trott att jag suttit eller legat tokigt. Men han kände å såg på mitt minspel när mage å rygg palperades att allt inte stod rätt till. Å med ett enkelt urinstickprov hos MottagningsSsköterskan konstaterade dom förhöjda halter av "Gud vet allt" som tyder på för långt gången cystit/övre UVI.


Min HusLäkarinna missa tydligen en simpel UVI när jag va till henne i mitten på april(hon tyckte inte jag behövde lämna urin-prov, fastän jag fråga) Visserligen hade jag väl inte ont av själva kisseriet, men ändå, när dom ändå höll på att ta massa prover, så har dom väl kunnat kosta på mig en liten U-sticka, kan man tycka?


Men icke!


Så baskeluskerna har de senaste veckorna ostörda kunnat rumla om i min urinblåsa å koppulera hejdvilt å förökat sig så till den milda grad att det till helgen kunnat urartat i rena rama PyeloNefrit-RejvPartyt ! ! !



BäckenNjurBottenInflammation!

(TACK Dragariel, som vet dom rätta termerna!)

Ingen större hitt vilket som vill jag mena, suck!


Samtidigt togs idag ett prov som ska skickas på odling som jag får svar på nästa vecka när jag ska dit på återbesök, för att konstatera att det troligtvis gått längre än UVI. (Till saken hör nämligen att min tidigare HudikLäkare konstaterat att jag har ovanligt hög smärttröskel å därmed kanske inte förnummit varningssignals-smärtorna, utan trott det vare lite ägglossningskänningar.)


Men vi får hoppas att jag svarar på medicinen så att vi får ett slut på det här febrandet! Och för säkerhets skull ska det tas ännu ett prov nästa vecka för att konstatera att det verkligen gått över! Alla där uppe på Nya Kliniken verkade mycket seriösa å förtroende-ingivande. Känns som att vara i trygga händer.


OM bara min HusLäkarinna upptäckt det så hade det inte behöva gått så här långt! Man kan säga att jag vilat å febrat i ovisshet helt i onödan dom senaste veckorna! Tänk om jag inte gjort som hon på Rådgivningen å Apoteket sa : bett om  "Second Opinion" av annan läkare? Utan snällt Man-Ska-Inte-Klaga-väntat?



En annan gång för nåt tag sen, när jag va så in i bängen trött å varit dit å tagit ett blodprov som jag sen sku få telefonsvar på, så påstod hon att blodvärdet va toppen:

-Ja, det ser ju riktigt bra ut det här, 140mb (eller vad enheten heter)

-VA?!? Har aldrig i mitt liv haft så högt Hb!?!

-Fast kolesterolet ser inget vidare ut...nejmen hoppsan, det va visst en annan persons värden det här.

! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !

Övervägde redan då att byta husläkare, eller åtminstone anmäla henne till Patientnämnden men orka väl inte riktigt, pga att mitt blodvärde visa sig vara nere i knävecken nånstans!


Men nu får det "J#¤^§R i Namma" vara nog!

Har redan fyllt i byte av husläkarpapperen både för mig å barna,

å bara jag blir frisk å får orken tillbaka ska jag

banne mig ta å anmäla 'na !


Ååååh, va skönt det va att skriva av sig lite uppdämd ilska!!!


Nu ska här kokas kaffe!

Känner att jag måst ha en styrketår efter det hära,

 utan socker, så att jag inte får svamp på kuppen...

;0)


Av elaina - 29 april 2008 07:40

Strax ska jag iväg till en PrivatLäkare för en second opinion om min stadigt återkommande oförklarliga eftermiddags-feber. Det är en nyöppnad klinik här i byn som flera i min omgivning blivit väl bemötta på.

Wish me luck...

:0}

Av elaina - 26 april 2008 21:32

Har just kollat på Körslaget och är alldeles tagen.

Team Cahns enorma Grand Final med "O Fortuna" ur Carmina Burana kan väl inte ha lämnat någon oberörd? Hade tuppskinn å gåshud över hela kroppen å tror jag fick en liten extra febertopp på kuppen!



Här kommer den helt magiska texten till

en av tidernas mäktigaste körstycken:


FORTUNA IMPERATRIX MUNDI

(FORTUNA, VÄRLDENS HÄRSKARINNA)


 O Fortuna,

liksom månen, med dess växlande faser,

växer du eller avtar du ständigt.
Livet, det avskyvärda, håller mig kvar
och skärper min blick i sin hårda skola,

fattigdom och rikedom upplöser det som vore de is.

Ohyggliga
och fåfängliga öde, du obönhörligt välvande lyckohjul,

du som är obeständigheten, den ombytliga lyckan,
som alltid upplöser sig i intet, höljd i skugga
och beslöjad
styr du också mitt levnadslopp.
Nu har jag inte ens kläder att skyla mig med
på grund av din ondskas spel.

När lycka och välstånd  är utom räckhåll,
finns blott plåga och elände i denna jämmerdal.
Stämmen nu alla upp klagosånger och begråten med mig
det oblidkeliga ödet, som slår ned även den starke!



Berördes även av Brolles låtval, speciellt "Ring of Fire"
men inte med samma intensitet.


Undra hur dom ska kunna toppa det här...

:0}



Av elaina - 26 april 2008 17:15

Tillbringade gårdagen i sällskap med en "garn-bulimiker" av hög rang.

Och det kunde ju bara sluta på ett vis, jag drogs in i hennes missbruk!


Det är som med allt annat beroendeframkallande, det börjar med små mängder för att sedan escalera; små restgarnsnystan i milda "vikingafärger" plockades fram på rumsbordet, sen dök ett å annat överblivet ullgarnsnystan upp (med banderoll å allt kvar), sen övergick det hela i en orgie i garnlådan inne på RödaKorsets SecondHandbutik hemma på hennes gata! Hittade så mycket fint ullgarn för ingenting!


Fördelen med att bli garnbulimiker är att det finns så billiga anskaffningsvägar;

Secondhandaffärer, givmilda Väninnor/Svägerskor å Mödrar av alla de slag: Mammor, Svär-, Far- å Mor-mödrar. OCH att det absolut inte finns några skadliga biverkningar!


Ni sku bara veta vilken härva jag hamnat i just i detta nu:

en hemskt fult raggsocksgarn(vitt med gult spräckel-äckel) som jag fått av Modern, men aldrig förmått mig göra nå´t utav bara för att det är just så äcklig färg!

Det är verkligen gräsligt fult, vore bättre det vore gräs-likt !


Hmm, apropå det undra om det går att omfärga med lökskal?

-LökSKAL? undrar kanske någon ovetande? Jo, det går utmärkt bra OCH

-Ja, ja Kära ni, jag påsen full...

;0)

*går-raka-vägen-till -spisen-å-växtfärgar*!


ps: under tiden det puttrar på spisen kan jag sitta i lugn å ro å ull-gulla med mina nystan å fundera å planera vad mer jag ska färga, nån annan dag, det är sååå rogivande å som sagt var utan några som helst biverkningar!


Av elaina - 25 april 2008 10:45

...beiga långbyxor, banangult linne å svart mönstrad skjortblus.

Känner på mig att min klädsel kommer att bli på tok för varm idag:

dels för att det är så varmt ute å dels att jag har "febran".


Men oroen er icke, jag kommer att var i goda händer: har min egen privatsköterska, ska till Min KäraArbetsKamrat å bli ompysslad.

Som tack ska jag instruera Henne å Maken i den ädla konsten att tillverka IsterbandsLåda


Ta ner vår-/sommar-garderoben får Kärbon göra åt mig i helgen, så jag slipper gå i mina vinterpaltor i värmen. Hmm, palt vore oxå gott, det ska jag fråga Fam.O om dom kan lära mig att göra vid tillfälle...


På gensyn!

;0)

(37,8)

Av elaina - 24 april 2008 11:05

På allmän begäran, nåja två personer iaf, sätter jag in en liten "manual"

till kom-i-håg-liste-kort-skriveri-formuläret som dyker upp när man klickar på länken här eller i inlägget jag skrev i "jånst".


en förminskad version, bara för att lätta upp bröd-texten med en liten bild...


Call Number: här skriver ni in DATUMET

Title:  här vad ni vill ha till överskrift

Card Text:  här punktar ni upp vad ni vill t.ex

* köpa blommor                      1) äta

* skaffa gödsel       eller         2) skita

* plantera balkonglådorna       3) sova

Scribble:  på dessa rader skriver ni i det ni vill ha skrivet med handstil

Scribble:  dom hamnar lite här å där som ni ser på min lapp

Scribble:  undvik å,ä,ö för det finns tydligen inte i handstils-typsnittet


LYCKA TILL!

=0)

PS: jag har kommit ihåg att ta in Paloma från loftgången,

så hon sitter inte där i skuggan å fryser ihjäl, om nån blev orolig för det.

Dessutom har hon fått rent i buren, för vattnet skvimpa ur

när jag bar ut hela härligheten, så det är inge synd om`na alls!

Nu ska jag gosa med Grabbarna Gris å lyssna färdigt på SaltönII

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25 26
27
28
29 30
<<< April 2008 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Skapa flashcards