Alla inlägg under februari 2010

Av elaina - 27 februari 2010 21:45

Dotra å hennes kompis har hittat igen ett gammalt videoband från när dom va kanske 5-6år å sjunger kareoke! Dom har filmat videon från TVn med mobilkamera så bildkvalitén är därefter, men vad gör det?

Hur söt får man va egentligen?

Hade nästan glömt bort hur gullig hon va som liten.

 Nu är hon halvstor å helcharmig...

;o)

Av elaina - 26 februari 2010 18:45

USCH va tyst det vorte härhemma, (Sônen har åkt till pappan, Dotra är med en Kompis, Maken jobbar över å katterna bara sover) ute är bara bara blask å en dimma som gör mig rakt dyster. 


Nä, nu måst här muntras upp lite, opp å hoppa!


Sedärja! Känns genast mycket bättre . . .


  

Av elaina - 25 februari 2010 15:30

I försomras åkte jag å två Kamrater ur VVF (VikingaVänFöreningen) upp till Sundsvall för att delta i LångbågeFöreningen "Gneirons" VikingaFestival.


På vägen upp passerar vi ju mina gamla hemtrakter å straxt norr om Hudik utbrister jag: -Här nånstans finns det en runsten... Varpå Chaufförskan grisnitar!


-VAR då? frågar Kamraterna unisont. Jag pekar, bilen styrs in på en gammal landsväg med ½meter högt gräs i mitten å vid sidan om skymtar en sliten trappa uppför en svag slänt. Vi stiger ur å kliver ditopp å spanar runtomkring bland sly å småbusk: men ingen runsten.  ?


Jag som bestämt hade för mig att vi va dit å titta på runstenen när vi läste om vikingatiden i 5e klass eller nåt sånt, eller vare nåt jag drömt? Nä, vill minnas den stod bara ett stenkast(!) från busshållplatsen? Men icke! På nåt konstigt kändes det nästan som jag lurat mina Kamrater å sinkat vår resa helt i onödan. 


Något försenade kom vi fram till Sundsvall å hade sen en jättetrevlig helg i glada vänners sällskap: bildbevis kan ni se här.


* * * * * * * * * * *

När jag så sist va å hälsa på den ena av Kamraterna så hade hon klurat ut att den stenen jag trodde att jag inbillat mig verkligen finns kvar i verkligheten!


Se bildbeviset här;  


Besöket hos henne va mycket givande på mångahanda vis; många energigivande skratt, tankebringande samtal å hjärnmasserande kunskapmatning. Kamraten är nämligen både rolig, smart å väldigt historiskt kunnig.


Å hon hade nosat reda på att den sten jag mycket riktigt mindes kallas "Malstastenen" å den står numera på Hälsinglands Museum i Hudik!


Då va ja inte alldeles förvirrad, HURRA!


I e.m ska vi, några ur Vikingaföreningen,

iväg t GrannByn å lyssna på en föreläsning om runstenar i Vallentuna,

hur kul tycker ni det låter på en skala....


8,5?

=o)

Av elaina - 24 februari 2010 18:53

Har hittat ett tunikamönster som jag tror kan bli bra! Syr en "toille" i "fultyg" som säkert kan duga som nattsärk eller städrock när den väl är klar,


Hoppas det inte krånglar . . ..


  

Av elaina - 21 februari 2010 10:26

Så här mycket snö har det inte varit i Byn på många herrans år!

MEN idag skiner    ! ! !

 

Läge för långprommis, fast det är -15...

=o)

Av elaina - 17 februari 2010 11:15

Efter att ha läst lite här-å-var på dom olika LCHFbröd-varianterna så trixa jag till en mix som är en blandning "Oopsie/nötbröd";

  • 4 ägg
  • 1 msk fiberhusk (finmalda "loppfrön" typ)
  • 5 dl mandelmjöl (jag idas inte skålla mandeln, malde den med skalet kvar)
  • 1 tsk bakpulver + 1 tsk kardemumma + 1 tsk vannilin
  • 100gr. smält smör (inte margarin!)
  1. Separera gula å vita.
  2. Blanda äggulorna väl  med fiberhusk.
  3. Slå ihop dom torra ingredienserna.  
  4. Vispa äggvitorna till hårt skum, ca 4-5min.
  5. Rör ihop huskblandningen med 4dl.mandelmjöldito.
  6. Vänd försiktigt ner äggvitan i smeten
  7. Klicka ut i muffinsformar, själv använde jag min suveräna siliconform som jag fått av "Tant Gevalia";

  

 Sen skjuts in i 150gr. i ugn ca tju30 minuter ELLER i micron ca 6-9min!


Under tiden gjorde jag LCHFmandelmassan;

  • tog den deciliter mandelmjöl jag sparat undan å
  • blanda den med tunt skivat smör, ca 2msk (tror jag)
  • för att få lite mer mandelmassakaraktär å rätt konsistens tillsatte jag yttepyttelite punsch (arraksessens är att föredra, max 1tsk)

När själva LCHFbrödet är färdigt får dom svalna medans grädden vispas, sedan skäres en "lockgrop" ur de å fylles med LCHFmandelmassan,

grädden klickas dit åsså på med locket!

Voilá!

     

Denna mumsbit avnjöts igår kväll å är ett riktigt välsmakande substitut!


Idag tog jag en med varm gammaldagsmjölk till andra frukost/ f.m.-fika:

  

Det va minst lika gott, kanske tog jag lite väl mycket mjölk som synes, den räckte faktiskt till en till! Så skönt att kunna ha "semmelfest" utan att riskera varken magont eller dåligt samvete...

=o)


PS: låt mig gärna veta om Du lånar receptet; hur dina blev, förbättringar etc.

Av elaina - 16 februari 2010 20:00

  

Kom nyss på att det är ju SEMMELdagen för 17!

Men hur baka semlor utan vetemjöl?


Har ju sedan en tid tillbax inte ätit bröd, pasta, ris å potatis, med gott resultat;

min tidigare krångelmage mår hur bra som helst, så länge jag inte slarvar!


Häromhelgen va vi bjudna på fest å jag tänkte att lite fusk sku väl inte göra så mycket? Men ack vad jag bedrog mig: magen svullna å magknipet ska vi inte tala om ! (inte heller hur det va att gå på toa när det väl va dax för det)

 

Eftersom jag inte vill utsätta mig för risken att det blir likadant igen har jag sökt på nätet efter semmel-alternativ å hittat flera olika varianter.


TACKAR här å nu för dessa recept å går genast å provbakar!


Återkommer med resultatet...

=o)

 

 

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
<<< Februari 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Skapa flashcards