Alla inlägg den 16 oktober 2007

Av elaina - 16 oktober 2007 21:01


När jag, för X antal år sedan, gick en JAG-stärkande kurs hos KvinnoJouren i Hudik, så kom det bl.a en karismatisk Qvinna å prata. Hon talade t.ex. om att ingen kan ta ifrån oss våra egna drömmar. Att ens innersta äger man helt å hållet själv. Hon gjorde av många anledningar ett starkt intryck på mig då å blev lite av en förebild: Kan Hon kan jag!  

En av dom metoder hon använde sig av för att stärka å lugna sig själv var att skapa ett inre rum som hon tränat på att gå in i när hon behövde uppbåda lugn å styrka.


Detta använde jag mig utav: hade ett helt hus som jag ”byggde” inom mig i all hemlighet. Å det visade sig att det gav en viss tröst att, när man som jag då mådde dåligt å va lite tilltufsad, ha en alldeles egen hemlighet som ingen annan kände till. OM inte annat så skänkte det själen lindring att få drömma sig bort för en stund.

 

Nu va ju inte mina lugna stunder så särskilt många när jag hade barna små.

Men Qvinnan visade också på ett sätt att visualisera sina drömmar: samla bilder/foton på det man ville uppnå å klistra upp det som ett collage på en rund pappskiva. (tror hon kallade det för Mandala)


Och det gjorde jag mycket med barna: klippte å klistra, rita å måla, å drömde, drömde mig bort, långt bort…

 

Bl.a klistra jag upp en bild på Lapp-porten, den fick symbolisera min längtan bort/ att få resa, gärna fjällvandra. Sen va det bilder på katter, hundar, marsvin m.fl NallePhu fanns också med, som en liten symbol för önskan om en snäll, kärleksfull man.


Vågade inte sätta upp en bild på en karl, utifall barnas pappa sku råka få syn på min mandala. (Hade den f.ö uppsatt på insidan av min garderobsdörr)

 

Så hittade jag en dag en stor bild som jag blev helt betagen i : det föreställde ett gult hus med gröna fönsterluckor. Kanske det va mina Drömmars Hus?


Naturligtvis ville jag klistra upp den på min Mandala. Men den fick inte riktigt plats utan jag satte den över några djur OCH NallePhuSymbolen.

 

Kanske det va som en tanke i sig: att nån gång i framtiden kommer det ett gult hus å omfamnar oss? För min NallePhu har jag ju redan hittat…

 

=0D

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Skapa flashcards