Alla inlägg under mars 2010

Av elaina - 31 mars 2010 17:04

I lördags åt vi en jättego´ kycklinggryta som Köksan på "StoraJobbet" va snäll å gav mig receptet på förra veckan. Kan verkligen rekommendera den: både lättlagad å som MatTina åsså sku ha sagt: >>-JetteGått!<<


Ingredienser (6-8 portioner/st.)

4 stkycklingfiléer
500 grambladspenat (fryst går utmärkt bra)
ca 12-15 stsoltorkade marinerade tomater
5 dlmatlagningsgrädde
1 stvitlöksklyfta (eller efter smak)
1 ½ tsksalt & peppar
1 ask

fetaost (tärnad eller smulad)



Jag serverade pastaskruvar till, enligt Köksan sku det va tagliatelle, men det går nog bra med vilken sorts pasta som helst.

Bon Apetit!

  

Av elaina - 30 mars 2010 20:27

När vi va på Gotland för ett gäng somrar sen, hade vi sån tur att vi under MedelTidsVeckan fick hyra en lägenhet i MålarFackets hus, mitt i centrala Visby. En kväll muta vi mina barn med chips, godis å videofilm å sen tog vi med BonusDotra på en historisk musical i en av stans alla kyrkoruiner.


Idag hörde jag en låt från den CD vi köpte efter den fantastiska föreställningen å den går inte att få ur huvudet! Sökte på Youtube å hittade faktiskt en promotionvideo för musicalen(dock ej den låt jag går å nynnar på) :

Hela musicalen var precis så bra som denna video ger en försmak utav!

"Var" i imperfekt, skriver jag för uppsättningen gick tydligen i konkurs nå´t år senare: mycket beklagligt för den va mycket proffessionellt framförd!


OM ni Kära BloggLäsare nån gång sku råka få nys på en ny uppsättning av HednaDotter kan jag varmt å helhjärtat uppmuntra Eder:


-Boka genast biljett för en historisk musical-upplevelse...

  

Av elaina - 29 mars 2010 15:25

Här äre blommor som smäller högt i vår Familj:

    Äntligen VÅR i luften!   


  Även fastän   endast lyst med

sin frånvaro hela helgen å även idag så

känns det att det är vår på gång;

  • snöfria gångvägar med grus i massor
  • kattpissdoftande snödrivor
  • hundbajsbruna diken

 

Liksom Robban Broberg skaldade:

>>Det som göms i snö dyker upp i tö...<<

   


Inomhus ser man plötsligt allt som vintermörkret gömt å vårljuset avslöjar obarmhärtigt dom ställen man glömt att damma.

  

Å fönstrena ska vi helst inte tala om! Att det kan rymmas så många kattnosmärken på en ruta! Men desto renare syntes dom efter jag putsat klart. Att sen stryka på gardiner å hänga upp va en ren fröjd: 

   

Tyget som jag köpte på MissionsKyrkansLoppis för 28:- såg jag först bara en liten flik utav, som tur va räckte det både till gardiner å duk!

 

Från det jag va liten har jag tyckt om pensér: Morfar hade sååå många i så fiiina färger i rabatten utanför bageriet. Dom fick mig att tänka på nån sorts kinesiska figurer jag sett i nån saga. (?)

 

Nu riktigt längtar jag efter att få åka å köpa duktigt många på våran lilla plant-butik på andra sidan Byn där man får bättre pris ju mer man handlar. Tror dom öppnar efter påsk?

 

Å apropå påsk så har ju påskliljorna dykt upp i butikerna:

  

Jag bara älskar påsk- å pingstliljor!

Tycker dom är så otroligt fina i formen å fascineras över hur dom kan formas på detta viset: varje lilja är ett litet underverk!


Men nu behöver jag lite botanisk hjälp:

 vad är skillnaden på pingstliljor och narcisser?


Minns bara att jag som helt liten trodde dom fina blommorna hette nåt annat. Föreställ er SkolFrökens min när Lena 7 år glatt delar med sig av sitt påsklov:


-Hos min Mormor å Morfar finns det fullt med nazister...


;o)


 

Av elaina - 28 mars 2010 13:46

Den högsta vinsten i LOTTOs historia har gått till en man i HelsingborgsTrakten: 214 500 000 kronor.

Det är bara att gratulera å hoppas att miljonerna gör honom lycklig: kanske har han familj med många barn å ev. barnbarn som han kan skänka en ekonomiskt tryggad framtid: förhoppningsvis även emotionell.

För tyvärr äre ju så att storvinster inte bara är utav godo, utan även för med sig omgivningens avundsjuka å girighet som kan leda till otrevliga situationer.

Måtte MångMiljonären å hans familj slippa det...

  

ps: hur stor vinst sku Du behöva för att känna Dig nöjd?

Av elaina - 27 mars 2010 20:49

Undra vilken reaktion det sku bli om postkod 893 30 droges å genererade den högsta vinsten nånsin i PostkodMiljonären...

  

Av elaina - 25 mars 2010 18:45

Fy F-n för att vara ung i Dagens Samhälle!

Kolla in Uppdrag Granskning: "Andra Våldtäkten"...

:ó{

Av elaina - 22 mars 2010 19:04

I fredags va jag å DenMycketGodaKamraten PM å storhandla redan kl.9.00 på morronen! Det är mycket ovanligt för mig som annars gärna tar rejäl sovmorron på mina lediga dagar!


Fördelen med att komma iväg så pass tidigt är att man slipper "helgmats-handlar-hysterin" som oftast uppkommer på torsdag e.m-kväll samt fredag e.m.: sååå tröttsamt att kryssa runt med överfull vagn bland stressade utarbetade människor.


Det Konsum vi föredrar å handla på, för att dom genomgående har ett ekologiskt tänk, ligger en bit bort från bägges våra hembyar, så att kunna samåka är både praktiskt å miljövänligt OCH framförallt trevligt!


Denna morron visade det sig även mycket ekonomiskt fördelaktigt att vara där så tidigt på morronen, i köttkylarna fanns; köttfärs för 25:-/kg, 2kg´s tråg med karrékotletter för 50 spänn å  lövbiff med 70% rabatt!!!


Allt p.g.a tack vare "kort datum"! 

 

När börjades det med datummärkningen i Sverige egentligen? Har ingen aning om det fanns när jag flytta hemifrån nångång på det Glada 80talet? Kan inte påminna mig att "min" mataffär som jag handla i som Stackars-Fattig-Student körde med rödlappar av den anledningen?

 

Däremot vet jag med bestämdhet att det inte fanns när jag va barn: då fick man titta-lukta-smaka sig fram om mat å dryck va ät-/ drick-bart! Å tänk det gick bra det mä! Inte vet då jag om att vi blev magsjuka/ matförgiftade pga utgånget datum, däremot utav härsken frityrolja på en restaurang en gång innan jag börja skolan: tyckte "påmmfritzen" smaka konstigt, fast sa inget till dom vuxna.

 

På vägen hem kräktes jag sen i en papperskorg till Mammas stora förtvivlan: Varför hade jag inte sagt nåt? Svara att jag tyckte det va så "stort" att äta på restaurang å inte ville klaga utan åt duktigt upp allt på tallriken som jag va lärd att göra. Farsan som betalat kalaset va väl duktigt arg å gick tillbax å skällde ut kökspersonalen gissar jag.

 

Nuförtiden förlitar jag mig helt på syn-,lukt-å smak-sinnena. Datummärkningen  bryr jag mig inte så mycket om, det som är bra med det är väl att det kan leda till att varan sätts ner till halvapriset. Så mycket helt OK mat som bara slängs i butikerna! Å hur mycket överbliven mat som slängs från skolor, sjukhus o.dyl törs jag inte tänka på!  Vansinnigt slöseri både vad gäller pengar å mat!


Själv har jag blivit något utav en expert på att ta till vara minsta lilla matrest å komponera nya maträtter a´la´"Här-är-Ditt-kylskåp". När barna va små å ekonomin skral, pg.a "omständligheter", så va jag ju tvungen att trolla med knäna för att få mat på bordet till dom små liven.


Ändå måst jag säga att jag va bortskämd utav Farsan som försåg oss med "förr-om-års"älgkött å kom med fisk, båd röding å öring, i tid å otid. (När mamma ansåg att frysen va för full hemma-där-i-dom eller ärligt talat va urless på ädelfisk å tyckte att vi hellre behövde tillskott i matkassen)

 

Jag kan bli förundrad när jag hör att folk i min omgivning slänger frukt å grönsaker för att dom börjat sloka lite: så länge det inte möglat eller börjat ruttna så går det ju oftast att använda i nån maträtt.


När bekanta berättar att dom häller ut mjölk å fil i toan bara för att datumet passerats blir jag bestört ledsen harm NÄ jag hittar inte ordet som beskriver vad jag känner över sånt beteende.


Är det okunskap eller bacillskräck?

 

>>Lite skit rensar magen<< är ett gammalt hederligt ordspråk å så länge som man håller noggrann handhygien å är medveten om riskerna med mygel å mögel så tror jag att vi överlever det mesta.

 

Vad tror/ tycker Du?

 

  

Av elaina - 21 mars 2010 19:00

ÄNTELIGEN, efter att ha varit i sju finaler, fick BAJEN BandyGULD!!!

Å denna bragd utfördes i vinterns värsta snöoväder! På ett sätt hade det varit vansinnigt KUL att vara på plats, fast med tanke på vädret va det gott att sitta hemma framför TVn å jag kan garantera att vi va minst lika glada för segern som dom stackare som yra runt på plan i snömodden efter avblåset...

;o)

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Skapa flashcards