Alla inlägg den 3 oktober 2007

Av elaina - 3 oktober 2007 23:11

Vi tog ut kompassriktningen mot centrum å skyndade iväg,

som tur va vi alla på jakt efter islandströjjor!

Slutligen hamna vi i denna här butiken:

kolla in flask-tröjjan...

Vi hittade alla varsin tröjja/kofta å på köpet fick vi välja ett varsitt par sockar. Jag valde angoraullstrumpor: ljuuuvliga mjuka å sköna!

Dessutom slog jag till direkt när jag fick syn på lika tossor som Gerda-Thyra&HusFrun stoltserat med.


Expediten på affären upplyste mig om att Hon som stickat just min kofta valt färgerna i den efter höstens naturpalett OCH att Hon ännu bara gjort detta mönster i ett fåtal exemplar: KUL! (scrolla ner en bit om Du vill se den nu-genast-å-på-en-gång)


Hon informera oss även om att eftersom vi handlat över en viss summa sku få tillbaka skatten (det är väl därför det kallas för "TaxFree"?) om vi bara uppsökte turistbyrån.


Det hann vi inte, utan vi kasta oss i en taxi å störtade in på smörgåsbaren som låg mittöver hotellet:

LeeAnn&Músca köper


Här sitter jag med lite dryckjom iförd min nya kofta,

som bara är så "Jag", eller hur? ;

mina röda slingor verka ha försvunnit...

Pustar ut efter ridturen, som ändå gick förvånansvärt bra med tanke på att jag inte suttit på hästryggen på tju30 år!


Ridturen utgick från Stallet Eldhestar  lite drygt en½timme från Reykjavik, dit blev vi skjutsade med minibuss. Direkt vi kom fram välkomnades vi av en trevlig svensk tjej, som jag tyvärr glömt namnet på (Lollo?) Här instrueras vi lugnt å metodiskt:

(åsså sku här ha infogats en bild, men den ville inte med mig, suck!

Får prova om en stund igen)


Dom här hästarna delades ut efter hur erfaren man va: jag fick en sävlig en som hette Taktur. Traktor tyckte jag att dom sa först, å det va passande för han gick som i uppkörda traktorspår: hur lugn som helst.

tror


Va ändå lite änglig när det visade sig att vi sku va tvugna att korsa stora bilvägen! Det gick ändå vägen (höhö så vitsigt!) för vi gick alla på ett led å vek samtidigt av åt vänster å passerade på så vis vägen på kortast möjliga tid.

ursäkta om lite suddigt,fotat gnm bilrutan...

Upp i dessa bergen visade det sig att vi skulle, å första biten va rätt ut i terrängen: aning sumpigt efter flera dagars ihärdigt regnande på landsbygden. (min pålle tyckte inte om när det va klafsig å skuttade då små språng för att undkomma det obehaglig, men jag höll mig kvar i sadeln!)


Lyckligtvis så kom det inte en droppe medans vi red å när vi kommit en bit upp tyckte jag det gick riktigt bra å kunde rent av njuta lite av naturupplevelsen runt omkring oxå:


Dessa mer erfarna ridtjejjer dela med sig av tips å råd OCH jag tror att det bidrog till att inte jag kände mig så rädd som jag varit tidigare gånger jag provat komma över min häst-rädsla.


nytöltad...


Lägg därtill att hästen jag red på, "Taktur", hade väldigt lågt tempo: när dom andra drog på lite hamna vi ohjälpligt sist, fastän jag minnsan försökte snabba på honom! Va lite traktor över honom: otorligt att finna en sån skylt i en huvudstad: tänk den på Sveavägen?


Fick väl till lite töltningen iaf efter mycket om å men inte va det som att sitta i en fåtölj inte! Möjligen som en rankig skrivbordstol med en massagekudde som sits...


Hade tänkt att jag sku ha hunnit med att skriva om laugardagirs/lördagskvällens eskapader oxå, men timme är sen å jag borde ha sovit för en timme sen: så "Bless" med er å sov gott...

#0x

Av elaina - 3 oktober 2007 20:34

Lördagmorron va det frukostbuffe´bestående av fil&flingor, flingorna i en klurig automat (som barna nu absolut önskar sig till julklapp)

ett tryck=en portion...

Dessutom fanns det thé/kaffe, mackor, ägg men ingen kaviar? Trodde att det i ett så fiskrikt land sku finnas nå´n variant på det invid frukostäggen.


elaina & Gerda...


Kaffet va väl rätt OK, men sällskapet va det inget fel på, bara snällingar. Förväntansfulla vänta vi på bussen som sku ta med oss på en rundtur runt Reykjavik.

den kom med blåljus på i full kareta...

Det va inte detta fordon vi fick åka runt i,

passa på att ta bilden när vi stigit ur för att bese HallgrimsKirkja.

Den mest originella kyrka jag sett, syns överallt i Reykjavik 73 m högt, mycket imponerande. Uppförd i betong å föreställer en vulkan med rinnande lava längs sidorna:

fotat ur grod perspektiv...


Framför kyrkan står en pampig staty av vikingen Leifur Eiriksson, ”Islands son och upptäckare utav Vinland”. (Vinland va endera New Fouland eller Labrador i Amerika  ?  )



Vi fick möjlighet att gå å titta inuti den oxå: därinne rymmes över tusen personer i bänkarna med vändbara ryggstöd!

vilken rymd!


Sparsmakat utsmyckad inredning som synes (?), men orgeln va desto mer vräkig:


Åsså kommer en gatubild med lite San Fransisco-känsla:

lite SF-feeling...


I hamnen låg det fullt med valfångstfartyg. Lyckades fånga denna på bild;

OBServera namnet...


Sen åkte vi till radiostationen Bylgjan, lite av en motsvarighet till Vinyl107,1. Vi blev visade runt av en mycket trevlig kille/karl som visa oss runt i dom olika studiosarna. (tror han heter Jóhann Örn Ólafsson )

vilken pudding!


Våra radiomänniskor tyckte det va särskilt intressant, för dom hade tydligen liknande datasystem. (dator heter f.ö "Tölva" på isländska: inga amerikanska låneord här inte!)

radioprofilerna...


Vi fick bl.a gå in i studion till Simi&Joi .som har ett återkommande lördags-program. En av dom kunde svenska / va svensk(?) å han berätta en hel massa om radioteknik å allt möjligt. Rätt som det va va det dags för sändning!

Vi fick stå kvar mitt uppi alltihopa å hålla andan. (nåja, åtminstone låta bli att hosta/nysa/fisa/rapa) Här snacka dom om nå´n fotbollsmatch:

. Det här tror jag va Joi (men kan lika gärna vara Simi)

 Det blev väldans varmt i studion, med all elektrisk utrustning å ljudisoleringen kanske gjorde sitt till oxå? Mådde lite illa, men ingen svimma å vi behövde inte nyttja denna lilla lådda:


Efteråt vankades det automat-kaffe å vi som sku iväg å rida kom plötsligt på att om vi överhuvudtaget sku hinna gå nånting på stan så måst vi kasta oss iväg omgående!


Nu måst jag ta lite påtår  kvälls-thé. Men lugn, det kommer mera...

=0)


Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards