Direktlänk till inlägg 7 oktober 2007

Vinyl ISLANDSresan del 3c...

Av elaina - 7 oktober 2007 20:12

Eftermiddags kaffet sku vi kunna ha kokat i dom varma källorna vid geyserfältet. Kolla in min video här ovan: bara att sätta kaffepannan över!


Strokkur heter den mest aktiva...  **''***********

Det gällde att se upp var man satte fötterna för inhägnaderna va låga å ibland obefintliga.


Men även där dom fanns klev en del folk över:


liite dumdristigt för rätt

som det är sprutar det HETvatten rätt upp!!!


Här ser ni geysern Strokkur eruptera säkert 10-15 (?)meter upp, som ett höghus ungefär. Var 8-10 minut sker så i ca ½-1 minut i varierande höjd. Vilka naturkrafter! Otroligt mäktigt!

















Varje geyser hade sin egen namnsten framför sig...Plötsligt,

när vi stod å hämta oss efter Strokkurs ena utbrott så hojtar VåranGuide till

-Nej men se, nu vaknar Geyser också! Vilken otrolig tur vi har!

Den geyser som verkligen heter GEYSER å gör skäl för namnet hade tydligen inte varit aktiv sedan början på sommaren och så börjar den precis när vi står där!






















Blev så omtumlad att jag inte riktigt hann med att få nå´n bild överhuvudtaget

så jag lånar en av ReseKamraternas vid tillfälle å lägger in här i efterhand.

Den här t.ex.:                        det kändes vibrationer i marken straxt innan...













halva gänget...


Som ni ser står

Våran Reseledare

HansiMannen

redo att

koka ris

på bästa

UncleBen´s manér,

men

Våran Guide

rynkade pannan

förmanande och

ruska leende på huvudet.




Minns inte om jag hann få i mig nå´kaffe på fiket nedanför fältet, men en osthyvel med isländska vikingaornament fick jag tag i iaf. Den ska vi använda nu när det är dags för kvällsfika: ostmacka på er!


;0D


 
 
Clara

Clara

7 oktober 2007 20:26

Men kära Elaina....vad häftigt...du har varit på Island....och ridit på islandshästar och allt.....jösses, jag har suttit här och gapat och beundrat dina bilder en bra stund nu!!!! Det måste ha varit helt underbart....du ser glad och lycklig ut på bilderna iallafall. En jäkla fin kofta du hade där på en av bilderna....verkligen trevligt att få följa ditt äventyr...TACK!
Ha det nu så bra önskar Clara!!!

http://claraslinneskap.blogspot.com

 
Ingen bild

Syss

7 oktober 2007 21:42

WOW! Trodde först att det inte va´ DIN videosnutt som spelades upp, eftersom det stod "YoutTube", men så var det ju faktiskt.
Va´ häftigt att få stå där o plötsligt få se hur det sprutar vatten rätt upp i luften från ett litet hål i marken! Än en gång måste jag säga; vilken underbar resa du varit på!

 
Ingen bild

elaina

7 oktober 2007 22:51

TACK Själv Clara!
Extra roligt att ett fotoproffs som Du uppskattar bilderna: känner mig hedrad.
Jo Du, detta är ett äventyr jag kommer att leva på många år framöver...

Syss: Så tekniskt avancerad syster trodde jag inte att jag va, men lyckades faktiskt lägga ut en videosnutt på YouTube. Tänkte att på så sätt sku ni ju ha möjlighet att se den här på bloggen. Klart fascinerande att stå å se hur det kokar ur marken 2ocm framför fötterna...
=0)

 
Gerda-Thyra

Gerda-Thyra

8 oktober 2007 00:28

Jag får bara mer och mer lust till att åka till Island när jag ser dina bilder... får nog kolla upp olika resebyråer och jämföra priser...

http://gerda-thyra.bloggagratis.se

 
Ingen bild

elaina

8 oktober 2007 06:34

JA gör det G-T!
Det är dyrt, men värt varenda krona. Guesthouses/vandrarhem är ett billigare alternativ än hotell å helt OK alternativ, efter vad jag har hört...
=0)

 
helga

helga

8 oktober 2007 07:20

Fantastiskt vad mycket ni hann med på Island. Jättefina blider också, man blir sugen att resa!

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
trollpackan

trollpackan

8 oktober 2007 09:07

WOW, vilken häftig "vattenpelare"! det är ju ett så mäktigt landskap där1
kramar

http://trollpackan

 
Ingen bild

elaina

8 oktober 2007 20:09

helga: Du som är flygkunnig kan säkert navigera Dig dit: stanna längre än en weekend för det blir så himla komprimerat över en helg...

trollpackan: Häftigt, mäktigt, imponerande, magninfikt är bara nå´ra uttryck, finns inte nog svenska ord att beskriva det. Men Rom är väl inte så pjåkigt det heller...

=0)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av elaina - 25 mars 2017 13:13

En sak som fascinerar mig mest av allt i denna värld på Tellus är att barn blir till! HUR kan dessa mikroskopiska spermier å ägg bli en levande varelse ?!?  Liv är verkligen ett totalt mirakel, vilket sker i ett mikrokosmos...tänk om vi här-å-nu-l...

Av elaina - 28 maj 2016 14:39

En MYCKET regning e.m./kväll i fjol sommar va vi på en visning av utgrävningarna som vi kunnat se från vårat sängkammarfönster, det va mycket fascinerande å vi tog flera bilder på fascinerande fynd. Dessvärre hittar jag inte igen dom i skrivande stun...

Av elaina - 12 februari 2016 19:17

Istället för att slänga bort köttben+ styckslamsor, kycklingskrov å fisk-/ lax- huvud+ ev skaldjursrens, går det utmärkt bra att koka fond till soppor å grytor av det! Brukar i frysen ha typ 2l. tomma glasslådor å spara tills dom blir fulla av; ox-/ ...

Av elaina - 29 november 2014 14:30

Ibland kan det hända sig att en totalt glömmer bort att lägga överblivet kaffebröd i plastpåse. Liksom matbröd som säljs i nån sorts halvpapperspåse brukar det bli torrt å tråkigt redan dan efter, för att inte tala om vad trist det är efter en liten ...

Av elaina - 15 april 2014 19:12

Häromdan begav mej ut på en SOLskenspromenad runtomkring i dom vackra omgivningarna:             I år gick det att ta sig runt "KyrkSjön" ända bort till "Herrgårn", där står flera runstenar som jag nu detta år änteligen kom fram till ! ( i fjo...

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards