Direktlänk till inlägg 30 november 2007

VARNING för en varning!!!

Av elaina - 30 november 2007 09:45

Häromdan fick jag ifrån en omtänksam Väninna ett "varnings-mejl"

som lyder som följande:


     VARNA ALLA DU KÄNNER!!!!!!

Om du får ett mail från Powerpoint presentation 'Welcome to the matrix pps..'

 så ska du ABSOLUT INTE öppna det! Det visas en bild i ca 10 sek. och sen kommer en text 'You´re hard drive is over' och sen är allt för sent; alla adresser, allt sparat har suddats ut. Det är ett helt nytt virus som är programmerat av en franskpirat som kallar sig Nwin2.

KOPIERA DETTA TILL ERA KOMPISAR! DET ÄR ENORMT VIKTIGT!!
Sänd detta till ALLA dina kontakter!

Vänliga Hälsningar
Moniqa Sahlgren
TeliaSonera Sverige AB
Nätdisponering /Oder & Leverans
Broadband Services
Stockholm Farsta
Tel: 08-50453133
moniqa.sahlgren@teliasonera.com   


Åsså va där ett meddelande från nån Anders I Uppsala som minsann påstod sig ha ringt å kollat upp riktigheten i detta å uppmuntrade alla att sprida mailet vidare. Där stod även denne karls alla telefonnummer å adresser inklusive sommar adress!


Jag blev av nån anledning misstänksam å eftersom jag, liksom Baloo är både listig å stark så provade även jag att ringa denna Moniqa på TeliaSonera. Jag hamnade i växeln å dom upplyste mig om att det inte fanns varken nån Moniqa med q eller med k,  Sahlgren eller Fahlgren eller nån med nåt liknande namn!


( den Anders vars alla nummer å adresser låg utlagda i mailet finns i verkligheten, det har jag kollat upp på eniro. Men jag antar att om man sku kolla uppgifterna med honom så sku han inte har en aning om detta mail)


Efter att jag förklarat mina misstankar blev jag kopplad till Telias Abuse-avd. Där fick jag prata med en kunning människa som bekräfta att jag haft helt rätt i mina föraningar!


Det finns alltså människor som sitter å totar ihop dylika varnings-mail kanske i syfte att fiska e-mail adresser eller så finner dom bara ett nöje att tynga ner hela e-mail systemet! Allt för att dom njuter av att sabotera.


Min första reaktion va att då måst jag maila till min kompis m.fl å varna för detta falska varningsmejl, MEN då sa den Kloka Personen på Telia:  -Nej, då bidrar Du ju bara själv till att indirekt öka på mail-trycket på folks inkorgar! OCH att Ditt namn kan kopplas ihop med den falska varningen, allt kan förvanskas om det tas ur sitt sammanhang.


 

Så lätt är det alltså att handla i god tro när man vill va omtänksam mot sina vänner, å det är precis så dessa mail är utformade: att vädja till vår medmänsklighet å få det att det låta så trovärdigt så!


Välj istället att gå ut med denna information här istället:

VIDAREBEFODRA INTE DYLIKA MAIL!


Tänk också på att även söta valpar/kattungar kan innehålla s.k trojaner etc. som vi intet ont anande sänder iväg till varandra. För att inte tala om dom förförande julkalendrar med lättklädda(om ens klädda) modeller som florerar så här i juletid.


Hädanefter tänker jag inte skicka nå´t annat än personliga bilder å skicka resten i papperskorgen å tömma den minst en gång i veckan.


Äre fler som hänger på?

Tänk va skönt att slippa tju30 mail med opersonliga vidarebefodringar(många visserligen mycket skojjiga) MEN istället få små rara hälsningar med bilder på den egna familjen, bilen, undulaten, saffranslängderna som man tänk bjuda på om nån behagar komma på fika etc. ?


NÄ, nu ska här röjjas på vinden oxå, ALLT julpynt ska ner sen ska här julpyntas till oigenkännlighet, håhå jaja...


=0)


 
 
Frump tittar in för första gången

Frump tittar in för första gången

30 november 2007 14:40

Tack för varningen! Man kan aldrig vara nog försiktig.
Lycka till med julstöket.

http://Frump.bloggagratis.se

 
skogsfrun

skogsfrun

30 november 2007 15:15

BRA! att du pekar på detta. Är folk rent onda eller! Vad får de ut av det kan man undra. Skogsfrun gör tummen och alla fingrar n e d.

http://barasaras.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Syss

30 november 2007 17:53

Ja, ja, ja´ säger då dä ja´. Folk är inte kloka, snart kan man inte lita på nå´n.
Var har: "det du viljen människorna gören mot dig, gör så ock mot dem" (eller hur nu ordalydelsen var) tagit vägen. Inte ens de som säger sig vara troende och religiösa lever inte alltid efter det längre hellre.

 
Charlotte

Charlotte

14 december 2007 08:58

Första gången jag läser din blogg men vill tacka dig för att du tog dig tid och kolla upp detta med falska varningar, var som jag trodde då. Har aldrig förstått varför man skickar runt varningsmail till folk man inte känner tycker bara den tanken är konstig att vissa gör så.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Ingen bild

sandra

25 februari 2008 19:07

hej! va roligt att du hade kollat upp de mailet! fick de precis oxå och blev lite sur för jag tror inte på sånt! googlade mailadressen och hamnade här! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av elaina - 25 mars 2017 13:13

En sak som fascinerar mig mest av allt i denna värld på Tellus är att barn blir till! HUR kan dessa mikroskopiska spermier å ägg bli en levande varelse ?!?  Liv är verkligen ett totalt mirakel, vilket sker i ett mikrokosmos...tänk om vi här-å-nu-l...

Av elaina - 28 maj 2016 14:39

En MYCKET regning e.m./kväll i fjol sommar va vi på en visning av utgrävningarna som vi kunnat se från vårat sängkammarfönster, det va mycket fascinerande å vi tog flera bilder på fascinerande fynd. Dessvärre hittar jag inte igen dom i skrivande stun...

Av elaina - 12 februari 2016 19:17

Istället för att slänga bort köttben+ styckslamsor, kycklingskrov å fisk-/ lax- huvud+ ev skaldjursrens, går det utmärkt bra att koka fond till soppor å grytor av det! Brukar i frysen ha typ 2l. tomma glasslådor å spara tills dom blir fulla av; ox-/ ...

Av elaina - 29 november 2014 14:30

Ibland kan det hända sig att en totalt glömmer bort att lägga överblivet kaffebröd i plastpåse. Liksom matbröd som säljs i nån sorts halvpapperspåse brukar det bli torrt å tråkigt redan dan efter, för att inte tala om vad trist det är efter en liten ...

Av elaina - 15 april 2014 19:12

Häromdan begav mej ut på en SOLskenspromenad runtomkring i dom vackra omgivningarna:             I år gick det att ta sig runt "KyrkSjön" ända bort till "Herrgårn", där står flera runstenar som jag nu detta år änteligen kom fram till ! ( i fjo...

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards