Direktlänk till inlägg 28 oktober 2008

Snudd på ett MIRAKEL ! ! !

Av elaina - 28 oktober 2008 15:15

Ibland händer det saker som gör att man nästintill får en overklighetskänsla:

Det är för liksom bra för bra för att vara sant.

För precis ett dygn sedan va vi med om en sån händelse!!


Va in på HEMKÖP för att handla å i samma stund som jag greppa kundkorgens handtag stelna jag till. Vadan denna reaktion? Plötslig PanikÅngest, Akut Parkinson eller Spontan Katatoni ??? Nä, ingetdera: mina ögon fastna på en lapp på anslagstavlan, skriven med röd text;


"Liten kanariefågel upphittad,

mycket speciell,

återfås mot beskrivning

Var god ring 070...."

Med darrande fingrar slog jag numret som stod inunder å frågade kvinnan som svara om det händelsevis kunde vara en vit undulat hon tagit hand om?


Jo, det kunde det nog vara!

For dit direkt å Kvinnan, Mia, mötte oss strålande glad på bron å visade oss in. Buren stod så den syntes från dörren å min första tanke va att fågeln såg för liten ut, kanske va det ändå en kanarie-? Besvikelsens kalla fingertoppar snuddade vid mitt hjärta under tiden jag tog av mig skorna.


Men när jag lockropade -Paloma !?! så svarade Hon på sitt alldeles speciella sätt! ! ! Det rådde ingen som helst tvekan om att det va rätt Fågel !!


Kärt återseende...


Blev alldeles varm i hjärtat å blöt i ögona när Hon sen direkt hoppa upp på min hand å sprang upp på axeln å börja plocka med örhänget, för att sen flyga upp i håret på Elin så tror jag intet öga va torrt!


ömsesidig ömhet...


Mia, som f.ö är flygvärdinna, berättade att hon fått syn på en skriande rädd fågel i ett äppelträd i sin trädgård och i sista stund räddat den från att bli kattmat: schasade bort katten å fågelstackarn sökte skydd i hennes tröja å lät sig sedan t.o.m infångas!


När skedde då detta? Det visa sig vara redan förra måndagen, straxt innan Mia va tvungen att flyga iväg på arbete några dagar. (en gammal Dam titta till Paloma under tiden) På fredagen satte Hon sedan upp lappen å då for ju vi till Dalarna!


Vi häpnade båda två när vi blev varse av varandras historier att Paloma varit "på rymmen" i lite drygt ett dygn! Vilken överlevnadsinstinkt i kylan! Vem vet vad Hon varit med om för strapatser? För helt oskadd är Hon inte; stjärtfjädrarna är borta (det va nog därför Hon såg så liten ut) under ena vingen är mycket fjädrar borta åsså va vingpennorna aldeles smutsgråa.


Men i övrigt hade Hon varit pigg å nöjd hela veckan å ätit frön å kvittrat glatt å berättat att Hon minnsann kom från en snäll å sällskaplig familj.

(jo, på undulatiska, fö´ståss!)


Det första jag gjorde när vi kom hem va att ringa Maken å be Honom komma till oss, men jag sa inte varför. *fniss* Hans min när han insåg att buren inte va tom va obetalbar ! ! !

 Paloma putsar Pappa...


Sen gick vi omkring i ett saligt rus hela kvällen å jag försökte ju skriva detta inlägg i omgångar å gulla med Lilla Vännen, Paloma alltså!


Nu i skrivande stund är jag rädd att även denna text ska försvinna fastän jag skrivit den i Word, så jag avrundar med att TACKa alla som bidragit till att detta blev en riktig solskenshistoria;


TACK Mia för att Du förbarma Dig över Paloma!

förmedla även ett TACK till Den Gamla Damen som

även ordna fram en bur från PingstKyrkans loppis "SKOPAN":

TACK för att ni skänkte den när ni hörde den beklämmande historien.

(det är ju så att man kan bli religiös för mindre)

TACK Gud, Helige Antonio, Odens Korpar

samt övriga ev. inblandade "hjälpare"!


TACK vare er alla är vi en hel familj igen...


=oD

pst!

 TACK oxå till alla er här i BloggVärlden som ingjutit hopp i det vi trodde va en hopplös situation. Vi har nu lärt oss att även när det är som dystrast kan det vända å vad som helst kan hända!

 
 
helga hurrar

helga hurrar

28 oktober 2008 17:08

Underbart! Tänk vad bra att det flygvärdinnor :)

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
helga

helga

28 oktober 2008 17:08

att det finns (ska det vara)

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
ihuvudetpadendarmary

ihuvudetpadendarmary

28 oktober 2008 17:10

Ja då återstår att se hur det går med fågel & katt...
; )

http://ihuvudetpadendarmary.bloggagratis.se

 
Karin

Karin

28 oktober 2008 17:38

Men vilken otrolig solskenshistoria!! och verkligen ett UNDER att hon finns och lever. Det måste vara för att ni fått henne så tam, annars hade hon ju aldrig låtit sej fångats.
Jag är SÅ glad för Er skull!

http://gemini.bloggagratis.se

 
Snurrtant

Snurrtant

28 oktober 2008 21:04

Så underbart!
Nu får jag gåsploppar igen ;)
Vilka underbara människor det finns som faktiskt bryr sig.
Riktiga hjältar faktiskt :D
Detta kan du skicka in till dagens ros i Lokaltidningen tycker jag.
Det är ju ett under att Paloma är vid så god hälsa, men hon kanske tänkte på er hela tiden och hoppades lika mycket som ni på en återförening... å nu har det hänt :)
Yippie!

http://www.sussiesnurrtant.bloggagratis.se

 
margus

margus

28 oktober 2008 22:07

Ååååh, sååå underbart!
Jag läste din historia med tårar i ögonen och rös över hela kroppen. Hela tiden. Detta var så fantastiskt, jag är sååå glad för er skull. Och för lilla Paloma med.
Instämmer med annan kommentar och menar att det är en grej för lokaltidningen och regionalnytt. Där behövs sannerligen upplyftande nyheter. Pussa den lilla fågeln från mig och Husbonden.

http://margus.bloggagratis.se

 
La famiglia

La famiglia

28 oktober 2008 22:19

Tja, vad ska man säga. Det finns nog inte ord till detta, så NJUUUUUT av hur underbart livet ibland kan vara.

http://hundblues.blogspot.com

 
-Nena-

-Nena-

29 oktober 2008 10:22

Vilken underbar solskenshistoria.

http://nena.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Dragariel

29 oktober 2008 20:19

Oh, men heeeelt fantastiskt! Grattis!

 
Anna-Carin

Anna-Carin

30 april 2009 20:47

Tror inte min förra kommentar kom fram? Vilken härlig historia!! Man blir så glad när man läser det!! Jag hoppas plutten hittar sin ägare, eller att ägaren hittar sin plutt.Just nu har han följt med upp till landet...o har suttit ute på vår axel. Men som sagt så hoppas man ju att ägaren hör av sig!!!Har skrivit på blocket, i olika mitti-tidningar, internet sidor osv....du får jätte gärna skriva om det o sprida det på bloggen...använd även bild om du vill!!
Valborgshälsningar!!

http://annacarinpetersson.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av elaina - 25 mars 2017 13:13

En sak som fascinerar mig mest av allt i denna värld på Tellus är att barn blir till! HUR kan dessa mikroskopiska spermier å ägg bli en levande varelse ?!?  Liv är verkligen ett totalt mirakel, vilket sker i ett mikrokosmos...tänk om vi här-å-nu-l...

Av elaina - 28 maj 2016 14:39

En MYCKET regning e.m./kväll i fjol sommar va vi på en visning av utgrävningarna som vi kunnat se från vårat sängkammarfönster, det va mycket fascinerande å vi tog flera bilder på fascinerande fynd. Dessvärre hittar jag inte igen dom i skrivande stun...

Av elaina - 12 februari 2016 19:17

Istället för att slänga bort köttben+ styckslamsor, kycklingskrov å fisk-/ lax- huvud+ ev skaldjursrens, går det utmärkt bra att koka fond till soppor å grytor av det! Brukar i frysen ha typ 2l. tomma glasslådor å spara tills dom blir fulla av; ox-/ ...

Av elaina - 29 november 2014 14:30

Ibland kan det hända sig att en totalt glömmer bort att lägga överblivet kaffebröd i plastpåse. Liksom matbröd som säljs i nån sorts halvpapperspåse brukar det bli torrt å tråkigt redan dan efter, för att inte tala om vad trist det är efter en liten ...

Av elaina - 15 april 2014 19:12

Häromdan begav mej ut på en SOLskenspromenad runtomkring i dom vackra omgivningarna:             I år gick det att ta sig runt "KyrkSjön" ända bort till "Herrgårn", där står flera runstenar som jag nu detta år änteligen kom fram till ! ( i fjo...

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Skapa flashcards