Direktlänk till inlägg 23 november 2007

Jag +en datanörd? HJÄLP...

Av elaina - 23 november 2007 09:34

Om 15 dagar fyller Sonen år!

Å inte vilket år som helst utanTON-året: det väger lite extra tungt.

Han har ju fått sitt rum omgjort efter egna önskemål: Bajen-randig fondvägg resten BajenGRÖNT. Nya möbler har inhandlats på IKEA (TACK Kärbon!) å under helgen ska Mamman piffa det sista med textilier (JA, ja ni ska få se bilder här när det är klart!) OCH en dator ska införskaffas inom två veckor!


Det är nämligen Sonens enda å högsta önskan!

Han har själv fått ihop 4000:- (önskar sig bara pengar i present+julklapp) å jag har sagt att resten kan jag stå för. Har ju ingen annan råd än ta det resterande beloppet på avbetalning (om dom inte tar det in-natura? NÄ-skämt-å-sido: FY! så lågt sku jag aldrig sjunka ) men å andra sidan har jag ju inga andra avbetalningar än Bilen+ett litet lån, så det borde gå.


Men hur lite vet inte jag om datorer? Sonen va med till en databutik häromkvällen å det va Han som förde talan för en gångs skull (annars är Han ju lite tyst av sig) men detta va verkligen Hans "Cup-of-Théa". Säljaren fråga å resonera med Sonen å jag stod mest bredvid å snappa upp lite som i mina öron lät som utrikiska: råjjter,vajjerless, m.m.m.m.m.m


Så mycket förstod jag iaf att det måste vara tillräckligt stor ram-minne å grafik-kort för att klara WorldOfWarcraft (ett spel som Min SyssDotra försökt värva mig till: JätteKUL Mossi!) plattskärm för att få plats på nya skrivbordet samt snabb mus. (är inte alla möss snabba?)


Till slut skrev försäljaren ut ett förslag som då även innehöll alla upptänkliga garantier, försäkringar å supporter som man tydligen kan tänkas behöva. Slutsumman blev 9981 riksdaler! å sen har Sonen ändå kommit på att det saknas nån pryttel så det rusar väl iväg över 10tusen innan det är klart: HJÄLP!


Min SyssDotras PojkVän rekommendera en annan dator via en webb-butik. Men törs man handla så? Vem ska lyckas installera den på rätt sätt? Föredrar nog vanlig butik dit man kan åka med hela burken om den(eller snarare jag) drabbas av vansinne å löper amok. Eller ännu hellre kommer hem till en å går igenom datorn på ort å ställe (samt lägger våtvarma handdukar i pannan på ½hysterisk moder?) Visst finns det väl nå´n firma som gör det oxå? Inte det sistnämda önskemålet? så synd.


Hur som helst jag ämnar idag åka ner Byns SiliconValley, ha med mig förslaget å be dom övriga datafirmorna försöka bräcka det i pris å sen försöka jämföra dom olika förslagen. Men hur i hela fridens dagar ska jag kunna vet vilket paket som är bäst? Det är nog ungefär som att be Sonen köpa mig en ny symaskin:  -Ööh, har den bredbands-stygn, typ?


Kanske någon av er läsare har nå´t super-bra-förslag?

Alla emottages tacksamt i en ruta här straxt nedanför...

=0)

 
 
Ingen bild

Syss

23 november 2007 16:04

Varför inte bjuda hem min "svärson" + dotter den helg det blir daxs att installera?! (För det tror jag inte ni kommer undan var ni än köper datorn.) Sedan finns det datasupport om något skulle inträffa.
Är du/ni medveten om vad spelet "WorldOfWarcraft" är för sorts spel? A har oxå tjatat, men vi har inte tillåtet honom att köpa det. Är rädd för att inget annat kommer att existera, för honom, om han skulle få sin vilja igenom. Har hört alltför många som ångrar att de har låtit spelet komma innanför sina väggar. Ungarna sitter och spelar på nätterna, skolkar från skolan, slutar idrotta, tappar det naturliga umgänget med kompisar, etc. (nu målar jag verkligen fan på väggen) Det kan ju fungera för J, men som förälder bör du nog ha stenkoll att det inte går över styr. Det finns ju en mängd andra dataspel som inte spelas online.... Ursäkta om jag ställer till huvudbry för dej, men jag vill bara tala om vad jag tycker.

 
Ingen bild

Syss

23 november 2007 16:21

Sedan jag gjort mitt tidigare inlägg ang. WoW fick jag för mej att jag kanske är lite väl negativ. Gick därför in och sökte inf. på nätet.
Läste bla. på denna sida; http://www.aftonbladet.se/debatt/article1282881.ab om
Där anser dom att WoW är ett socialt lagspel. OK, men A får i allafall inte köpa det, där är jag orubblig.

 
Ingen bild

elaina

23 november 2007 17:51

Kära Syss! Tack för omtanken, vi har redan WoW å J har förklarat en del för mig, och Han vet vad som gäller, M&P har oxå visat på att det finns kontrollpanel där man kan hålla koll på när ¨hur mycket ungen spelat. Å dom är jätteVÄLKOMNA hit närhelst dom så har möjlighet...
=0)

 
Ingen bild

Syss

23 november 2007 18:28

Det krävs nog en inbjudan, om dom ska komma, för dom kan nog inte slita sig från WOW. =0) Skämt å sido de är nog lite tröga när det gäller påhälsning,(ja, ja vet, jag är inte ett dugg bättre) men det behöves lite övertalning och påtryckning så kanske de kommer sig för.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av elaina - 25 mars 2017 13:13

En sak som fascinerar mig mest av allt i denna värld på Tellus är att barn blir till! HUR kan dessa mikroskopiska spermier å ägg bli en levande varelse ?!?  Liv är verkligen ett totalt mirakel, vilket sker i ett mikrokosmos...tänk om vi här-å-nu-l...

Av elaina - 28 maj 2016 14:39

En MYCKET regning e.m./kväll i fjol sommar va vi på en visning av utgrävningarna som vi kunnat se från vårat sängkammarfönster, det va mycket fascinerande å vi tog flera bilder på fascinerande fynd. Dessvärre hittar jag inte igen dom i skrivande stun...

Av elaina - 12 februari 2016 19:17

Istället för att slänga bort köttben+ styckslamsor, kycklingskrov å fisk-/ lax- huvud+ ev skaldjursrens, går det utmärkt bra att koka fond till soppor å grytor av det! Brukar i frysen ha typ 2l. tomma glasslådor å spara tills dom blir fulla av; ox-/ ...

Av elaina - 29 november 2014 14:30

Ibland kan det hända sig att en totalt glömmer bort att lägga överblivet kaffebröd i plastpåse. Liksom matbröd som säljs i nån sorts halvpapperspåse brukar det bli torrt å tråkigt redan dan efter, för att inte tala om vad trist det är efter en liten ...

Av elaina - 15 april 2014 19:12

Häromdan begav mej ut på en SOLskenspromenad runtomkring i dom vackra omgivningarna:             I år gick det att ta sig runt "KyrkSjön" ända bort till "Herrgårn", där står flera runstenar som jag nu detta år änteligen kom fram till ! ( i fjo...

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards