Alla inlägg den 8 november 2008

Av elaina - 8 november 2008 09:49

Satte i veckan en surdeg, har matat den lite nu å då under överinseende av

Sigsten "Sigge" Skåpkatt :skåpkatten...

Han såg till att jag satte degen som vanligt, å ville att vi sku söta med "zaffranshoning", ha i båd råg å havremjöl, linfrön å blanda ut gammelfilen med en slatt nyponsoppa.


Som synes är min kära BakAssistent sedan det glada 70talet OCH

DEN LÅTER SÅ INNI VASSEN

SÅ MAN MÅSTE SKRIKA SÅ HÄR HÖGT STARKT

FÖR ATT GÖRA SIG HÖRD!

bilden är sedan en tidigare LYCKAD bakning...


Men jag har kommit på ett knep: när det är dags för obligatoriska kvartsmassagen av degen så ställer jag helt sonika ner hela apparaten i hörnskåpet som den bor i när det inte bakas. Då hörs inte är ljudet åtminstone inte så öronbedövande.


i brist på limpa kan man äta bröd...


Och eftersom den kraftiga motorn ger ifrån sig en hel del värme oxå, så har jag upptäckt att skåpet funkar bra som jäs-skåp: bara dra ur kontakten å vrida på ägguret en ½timme! Har gett märkbar jäsförbättring se t.ex dom fluffiga rågkakorna på bilden här ovan!


Nackdelen kan vara att man inte ser hur degen beter sig. Denna gång märkte jag t.ex inte att det va rejvparty därinne, såg inte att den stackars degen blivit hög som ett hus å sen kräkts över hela sig:

OBServera flinet på vänsterflanken...

Tog hand om eländet å försökte få nå´styrsel på det hela, men det blev inget vidare bröd. Platt å kompakt, men gott! Sonen vart särskilt förtjust i det


 -Mamma, så´nt här bröd får Du göra fler gånger! 


OK! Njaa, kanske inte precis hela proceduren med överjäsningen å det. Har ju förresten heller inget exakt recept. Men surdeg blire definitivt fler gånger! Ni ser ju hur snygg man blir av det, för att inte tala om stark, vig och...

;0)

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
<<< November 2008 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards