Direktlänk till inlägg 6 juni 2008

"Svitjods" NationalDag vid Uppsala Högar...

Av elaina - 6 juni 2008 18:00

I gassande sol firade vi med svenska flaggor på bilen och tog en tur till VikingaMarknaden invid Gamla Uppsala Museum

Där hade en vikingatältby ställts upp i en vid ring kvällen innan å dom allra flesta visade sig vara försäljare av olika vikingatida hantverk å nyttosaker.


Vi gick runt å kika i dom olika stånden som överlag va seriösa å innehöll fina tidsenliga saker. Införskaffade mig en sax modell ½stor av forntida modell att ha i min nålbindningskorg, en mindre har jag redan som ska hänga invid mina presumtiva spännbucklor. Tittade givetvis även på några såna men såg inga jag direkt fastna för. Vill att dom ska kännas "rätt", inte för pråliga men samtidigt inte för simpla heller.


Till lunch köpte vi vildsvinskött med mycket lök, isbergsallad och jättegod dressing MUMS! Stekfatet va stort som en parabol! Två karlar stod på var sida om det å vände köttet som hade rykande åtgång trots värmen.


Gick sen en sväng runt högarna å det va en mäktig känsla att se dom enorma gräsbevuxna kullarna torna upp sig ovanför sig: här å där va skyltar uppsatta som beskrev vad resp. hög innehöll, dom flesta som begravts va kungar. Men i en kan skelettet ha härrört från en kvinna! 


Efteråt tog vi igen oss i skuggan under ett träd å drack kopiösa mängder vatten (lätt att bli uttorkad när är så varmt som det va denna dag) Ungefär samtidigt som vi slog oss ner, började ett gäng vikingar visa stridskonst på alla möjliga sätt. Blev matt av bara titta på dom, att dom bara orka i hettan!


Gissa hur skönt det va att sätta sig i bilen å kunna slå på airkondition?

Lika behagligt som att sen sätta sig vid dukat bord hos Svågern&Svägerskan I Å-berga på deras skuggiga altan på kvällskvisten. Där tillbringades resten av kvällen, som vanligt trivsamt å glatt.


Summa-sumarum en riktigt lyckad nationaldag...

=0)



 
 
Ingen bild

Syss

7 juni 2008 21:26

Hurra för din blogg! Varför? Jo, igår gick jag in på "För ett år sedan" för att se vad du skrev om då, brukar göra det emmelanåt. Tittade också på kommentarerna och det var då jag såg det! Vårt recept på "varm potatissallad". Vi har letat o letatat efter receptet här hemma utan resultat och plötsligt fanns det där mitt framför mig. Så hurra för din blogg! Ikväll blev det varm potatissallad till grillad fläskkarre´, tack vare din blogg.

 
Ingen bild

syss

8 juni 2008 21:51

Kan du förklara detta!: Helt plötsligt har jag fått din bakgrundsbild (tyget) som bakgrund till MITT skrivbord!!!!????? Jag fattar inte hur det har gått till!?!? Hade en bild på våra vovvar! Men nu är de borta!?

 
Ingen bild

elaina

8 juni 2008 22:11

Ett cyberspöke skojjar med Dig?
Nä, skämt åsido: har en liten aning om hur det kan ha gått till. Kanske Du stått med musen på tyget, råkat högerklicka och sen klickat på "använd som skrivbordsunderlägg"?
Men hur Du lyckats med det utan att märka det har jag inte en aaaning om...
Go´NattKRAM!
#0)

 
Ingen bild

wella

9 juni 2008 15:59

Hej Elaina!
sådan trevlig nationaldag ni också firat,vill även vid tillfälle åka dit någon gång med guide,att lära mer om vikingar.
Vet du din text ser mycket liten ut idag,blir svår att läsa då eller kanske jag som behöver glasögon?
*ler* //wella

 
Ingen bild

elaina

9 juni 2008 17:33

wella: Utgår ifrån att oxå Du firade nationaldagen på ett trevligt sätt, men jag tycker absolut Du ska försöka besöka Uppsala Högar, framför allt när det är vikingamarknad där! Kanske är jag med och säljer saker åt Vänföreningen då...
=0)
ps.förstår inte vad Du har för dator? förut nån gång så såg Du texten för stor?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av elaina - 25 mars 2017 13:13

En sak som fascinerar mig mest av allt i denna värld på Tellus är att barn blir till! HUR kan dessa mikroskopiska spermier å ägg bli en levande varelse ?!?  Liv är verkligen ett totalt mirakel, vilket sker i ett mikrokosmos...tänk om vi här-å-nu-l...

Av elaina - 28 maj 2016 14:39

En MYCKET regning e.m./kväll i fjol sommar va vi på en visning av utgrävningarna som vi kunnat se från vårat sängkammarfönster, det va mycket fascinerande å vi tog flera bilder på fascinerande fynd. Dessvärre hittar jag inte igen dom i skrivande stun...

Av elaina - 12 februari 2016 19:17

Istället för att slänga bort köttben+ styckslamsor, kycklingskrov å fisk-/ lax- huvud+ ev skaldjursrens, går det utmärkt bra att koka fond till soppor å grytor av det! Brukar i frysen ha typ 2l. tomma glasslådor å spara tills dom blir fulla av; ox-/ ...

Av elaina - 29 november 2014 14:30

Ibland kan det hända sig att en totalt glömmer bort att lägga överblivet kaffebröd i plastpåse. Liksom matbröd som säljs i nån sorts halvpapperspåse brukar det bli torrt å tråkigt redan dan efter, för att inte tala om vad trist det är efter en liten ...

Av elaina - 15 april 2014 19:12

Häromdan begav mej ut på en SOLskenspromenad runtomkring i dom vackra omgivningarna:             I år gick det att ta sig runt "KyrkSjön" ända bort till "Herrgårn", där står flera runstenar som jag nu detta år änteligen kom fram till ! ( i fjo...

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards