Direktlänk till inlägg 25 april 2007

Ingen idé att gråta över spilld O´boy!

Av elaina - 25 april 2007 07:48

Vissa ordspråk sitter i ryggmärgen på mig å jag använder dom utan att behöva tänka efter, dom är s.a.s en naturlig del av mitt ordförråd.


När vi slutade gymnasiet så sku alla iklassen riva ett A4 ark i tju30 bitar å skriva ned nå´t litet positivt omdöme om var å en i klassen. på så vis satt alla till slut med en liten hög av små lappar framför sig på bänken. Det va både roligt å spännande att veckla upp lapp efter lapp å läsa vad klasskamraterna bildat för uppfattning om en under dom 3år vi gått tilsammans. Dom allra flesta hade väl skrivit att jag va snäll, omtänksam, glad å rolig. Men nå´ra stycken hade faktiskt utan varandras vetskap plitat ner att jag ofta använde mig av ordspråk å att jag lärt dom jättemånga ordstäv som dom inte haft en aning om. Å jag hade väl inte riktigt nå´n aning om att jag prata på det viset, det liksom bara kom utav sig självt.



Tack vare att jag varit så mycket hos Mormor när jag va liten som  det blivit så.  Hon hade på sitt lite stilla sätt ett ordspråk till hands i varje situation,  efter vad jag kan återkalla i mitt minne. Å eftersom jag gärna va hos Mormor så blev det väl att jag indoktrinerades av hennes språkbruk. På så vis är det hennes förtjänst att jag idag har ett så gott ordstävs-förråd. (TACK Kära Söta Salig Mormor för det!)



I morse så myntades här ett nytt ordstäv!

Dotra hade bråttom å råkade slå omkull sitt glas O´boy å blev förståss lessen för det å jag haspla ur mig reflexmässigt: "Det ingen idé att gråta över spilld mjölk..." varpå hon tittar upp på mig å säger:  "Du menar väl spilld O´boy?"

Sen gick hon, utan anmodan (!!!), efter moppen å torka upp efter sig.  Då blev jag mållös, rörd eller va jag ska kalla det för: Tänk vad allt tjat: man plockar/städar/torkar upp efter sig till slut leder till automatiska självklara handlingar, ModersGnatet firade stilla triumf här på morronen!!!


Trägen vinner...

=0)

 
 
maria

maria

25 april 2007 14:25

Tänk det tänker jag alltid när jag inte gillar hur jag själv låter... Att det kommer att nötas in i dem om inte annat...

Visst är det ett ögonblick av stilla lycka när man märker som du i morse gjorde att det fungerar...

http://gnallspikarochlivsflanorer.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av elaina - 25 mars 2017 13:13

En sak som fascinerar mig mest av allt i denna värld på Tellus är att barn blir till! HUR kan dessa mikroskopiska spermier å ägg bli en levande varelse ?!?  Liv är verkligen ett totalt mirakel, vilket sker i ett mikrokosmos...tänk om vi här-å-nu-l...

Av elaina - 28 maj 2016 14:39

En MYCKET regning e.m./kväll i fjol sommar va vi på en visning av utgrävningarna som vi kunnat se från vårat sängkammarfönster, det va mycket fascinerande å vi tog flera bilder på fascinerande fynd. Dessvärre hittar jag inte igen dom i skrivande stun...

Av elaina - 12 februari 2016 19:17

Istället för att slänga bort köttben+ styckslamsor, kycklingskrov å fisk-/ lax- huvud+ ev skaldjursrens, går det utmärkt bra att koka fond till soppor å grytor av det! Brukar i frysen ha typ 2l. tomma glasslådor å spara tills dom blir fulla av; ox-/ ...

Av elaina - 29 november 2014 14:30

Ibland kan det hända sig att en totalt glömmer bort att lägga överblivet kaffebröd i plastpåse. Liksom matbröd som säljs i nån sorts halvpapperspåse brukar det bli torrt å tråkigt redan dan efter, för att inte tala om vad trist det är efter en liten ...

Av elaina - 15 april 2014 19:12

Häromdan begav mej ut på en SOLskenspromenad runtomkring i dom vackra omgivningarna:             I år gick det att ta sig runt "KyrkSjön" ända bort till "Herrgårn", där står flera runstenar som jag nu detta år änteligen kom fram till ! ( i fjo...

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2007 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Skapa flashcards