Direktlänk till inlägg 11 maj 2009

Vad 3männing verkligen betyder...

Av elaina - 11 maj 2009 07:37

Dåså är min lilla kort-tids-undersökning klar!

Vänta in till att det sku bli tio stycken som röstat, på så vis blir ju procent-satsen enklast att översätta i antal personer;


Känner Du till vad tremänning betyder?


  • Självklart! Vi använder det inom släkten...                   70 %

  • Har en svag aning, men inget vi säger i vår familj...     20 %

  • Aldrig hört talas om...                                                   10 %


Denna undersökning gör på intet vis anspråk på att att utvisa korrekt statistik på ordkunskap, snarare ger den en liten vink om att begreppet "tremänning" åtminstone inte är totalt gripet ur luften. Det betyder förresten "Förälders kusins barn", åtminstone inom våran släkt...

=o)


ps: hur många är Du 3männing med?

 
 
Ingen bild

syss

12 maj 2009 22:34

Jag har väl lika många tremänningar som dej,förmodar jag. =0) Va´ vitsig man kan vara då. Är så in i norrland trött så jag vet inte om jag ens orkar gå och lägga mig....

 
Ingen bild

Dragariel

13 maj 2009 13:39

Åh, herregud - jag vet knappt hur många kusiner jag har! (Jag tror tjugofyra kusiner vid en snabb genomräkning)
Har nog inte träffat fler än 3-4 st tremänningar, tror jag.

 
Ingen bild

elaina

14 maj 2009 00:16

Syss: Meeään va vitsig Du är! Åtta 3männingar får jag det till, hur många kan Du få ihop? Jag är som vanligt vaken fastän klockan är "för mycket"...

Lyllo Dig, Dragariel! Vi har bara tre kusiner och hälften av 3männingarna träffar vi ibland...

=o)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av elaina - 25 mars 2017 13:13

En sak som fascinerar mig mest av allt i denna värld på Tellus är att barn blir till! HUR kan dessa mikroskopiska spermier å ägg bli en levande varelse ?!?  Liv är verkligen ett totalt mirakel, vilket sker i ett mikrokosmos...tänk om vi här-å-nu-l...

Av elaina - 28 maj 2016 14:39

En MYCKET regning e.m./kväll i fjol sommar va vi på en visning av utgrävningarna som vi kunnat se från vårat sängkammarfönster, det va mycket fascinerande å vi tog flera bilder på fascinerande fynd. Dessvärre hittar jag inte igen dom i skrivande stun...

Av elaina - 12 februari 2016 19:17

Istället för att slänga bort köttben+ styckslamsor, kycklingskrov å fisk-/ lax- huvud+ ev skaldjursrens, går det utmärkt bra att koka fond till soppor å grytor av det! Brukar i frysen ha typ 2l. tomma glasslådor å spara tills dom blir fulla av; ox-/ ...

Av elaina - 29 november 2014 14:30

Ibland kan det hända sig att en totalt glömmer bort att lägga överblivet kaffebröd i plastpåse. Liksom matbröd som säljs i nån sorts halvpapperspåse brukar det bli torrt å tråkigt redan dan efter, för att inte tala om vad trist det är efter en liten ...

Av elaina - 15 april 2014 19:12

Häromdan begav mej ut på en SOLskenspromenad runtomkring i dom vackra omgivningarna:             I år gick det att ta sig runt "KyrkSjön" ända bort till "Herrgårn", där står flera runstenar som jag nu detta år änteligen kom fram till ! ( i fjo...

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23 24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards