Alla inlägg under januari 2009

Av elaina - 22 januari 2009 17:17

Hoppsan! Hitta visst igen flera bilder sen "förr":

 ännu en stickning som är lite av ett "återbruk";

visst äre lite matchande trasmatta? inköpt för 20spänn på RödaKorset...

Dessa tossar blev klara den 4e januari å eftersom RUT

har namnsdag då så kallar jag dom för det!

Från början va det meningen att det sku bli

 nåt liknande "NorskTøfler" enligt bilden nedan:

varma å goa!


Av nån anledning gled dom av av hälen mest hela tiden, kom sen på att det saknas två rutor på min variant. (ruta 6&8 saknas) i samma veva jag fick syn på mina underarmsvärmare gjorda av maskinstickade sockskaft, där dom trasiga fotarna fått "vandra vidare" s.a.s


Så då sydde jag helt sonika fast dom skaften på tossarna,

och VOILÀ!

varm å go!

RESULTAT: ett par mycket bekväma och VARMA "långetøsser"!


Sockorna här nedan sku jag bra nog gärna vilja lära mig att sticka!

Får nog bege mig ner på StickCaféet här i byn på torsda kl.17,

kanske kan nån lära mig det i utbyte mot ovanstående "TøflaRecepie"?


Den dan dom blir klara är jag på riktigt god fot med livet...

 ;oD






klicka här för att se...

:o)

Av elaina - 21 januari 2009 07:26

Hitta igen några bilder på Sonens syslöjdsprojekt som Han hållt på med hela½ hösten: en liten halsduk. Han stickar jämnt å fint fast inte särskilt fort, riktigt sakta faktiskt. Men noggranhet är ju oxå en dygd!

Fast särskilt lång hann den ju inte bli till terminsslutet, då kom Han på den lysande idén att Han kunde ge den till Lilla Tilde i juklapp! Enda kruxet va att den nog inte sku gå att knyta å eftersom Han då antog att den sku ramla av Henne, klura Han på olika alternativa fästanordningar;

Först tänkte Han säkerhetsnål/ brosch, därefter knapp å knapphål, slutligen blev det denna lösning: två tovade bollar gjorda av fårull på Vikingagården syddes fast på snoddar å fästes sen på halsduken. Klurigt va!?!

Tildes Mamma, StorKusin B. blev riktigt glad å tackade Honom glatt överraskad! Å jag blev oxå glad när jag såg hur nöjd Han blev för berömmet å att Hon uppskattat det Han knåpat med halva termin. Tror rent av att GammelMormor grät en skvätt...

:ó}

(Rörd Moder med illa dold stolthet:

hjärtat pöser över! )


BloggRegistret.se

Av elaina - 20 januari 2009 17:39

Straxt äre dax!

Veckans mest optimala  höjdpunkt!

Om man är TvättBjörn vill säga...

;o)



Indiska Tvättnötter / Såpnötter för maskintvätt, 1 kg

PS: Vi har pratat på tvättnötter på jobbet,

har Du eller nån Du känner testat?


BloggRegistret.se


Av elaina - 19 januari 2009 20:34

Nu vare ett tag sedan jag publicerade några bilder på Sigge Kattfot,

 dax att reparera den skadan;

* Sigge är oerhört kontaktsökande, även om Han ligger å sover när "LillHusse" kommer hem från skolan så kommer Han springande å följer efter Honom vart Han går: som här på denna bilden har MysMissen knöat in sig mot BajenVäggen när Sonen kollar på TV å sen somnat av igen.

Mina två grabbhalvor...

* "StorHusse " har ju hög ranking,

kan ju bero på att det emellanåt vankas lite godsaker;

husse å glass-kissen...

 *Slutligen efter mat å efterrätt äre gott att lägga sig till rätta

intill "STORMatte" när hon vilar på maten:

sigge sömnpiller...

(Det är ju bäst att passa på när Hon är stilla för en gång stund!)


*En annan som oftast är i farten å sällan sitter stilla är Dotra:

så i skrivande stund hittar jag ingen bild på "LillMatte" å Sigge utan återanvänder en bild på dom från ett tidigare inlägg:

det är ju rent av miljövänligt...

;0)


 BloggRegistret.se

Av elaina - 18 januari 2009 17:05

Här har det bakats hela dán,

bl.a MellanmålsBullar som helst ska räcka hela denna vecka:

  • gjorde degen på vete/rågsikt fifty-fifty samt en dutt vetegroddar, mjölkfritt margarin samt laktosfri mjölk (eftersom vi testar om Sonen ev. är laktosintolerant)
  • Fyllningen består av smör/kanel/socker  på halva satsen (åsså strössla jag över lite krossade linfrön, men det talar vi tyst om så länge ingen märker nåt, hysch!) den andra halvan fick cidermarinerad finklippt russin/dadel-blandning + lite extra kardemumma.

När bakslöjden ändå va i full gång så fick Dotra ett ryck å gjorde sin Favorit: Kastrullkaka! (Med lite tur får Brorsan kanske smaka när Han kommer hem från pappan )


Men var/när kommer Peter LeMarc in i bilden? Jo, han kommer in i ljudbilden: Maken spela LeMarcologiCDn medans vi bakade. Den skickade jag som en present med posten till Honom när jag bodde kvar i Hudiksvall, som svar på det fick jag med vändande post en hjärtformad kudde, så romantiskt så. (NotaBene att vi faktiskt bara träffades var annan helg under vårt första halvår som ett par)


Å nu åtta år efteråt är vi gifta men emellanåt lika "fjolliga" som då;

Maken kom hem med tulpaner i fredags, jag ritar hjärtan på lunchlådan, rätt som det är får jag sms typ "J-Ä-D" m.m.  Tror det är sånt som gjort att vårat förhållande även pallat sånt där småtjafs som annars kan urarta till  Dackefejder. Det har visat sig att den grundläggande Kärleken alltid varit starkare, ja mycket starkare än ord...


Starkare än ord
(LeMarcologi (1986-1996) -96)

Stilla driver du från land, ut i bottenlösa blå
Och jag vet hur du är ensam, hur ingen annan kan förstå
Jag försöker gå bredvid dej, jag har krafter kvar att blåsa mod
och som ett outtalat löfte, så mycket starkare än ord

Så mycket renare än vatten, så mycket skörare än fint porslin
Så mycket djupare än natten, så mycket starkare än ord

Jorden skälver marken gungar, så många timmar kvar till morgonen
men du orkar inte springa mer, orkar inte fly igen
Ge inte upp låt ingen slå dej, du är större än du tror
var inte rädd du har ett löfte, så mycket starkare än ord

Du bär ett ok på dina axlar, du bär en skuld som inte tillhör dej
tvivel siktar mot din tinning, så höj din blick och se att du har mej
Dina våndor ska snart lätta, så ge dej själv en smula ro
Du har ett språk du inte känner, så mycket starkare än ord


* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

=o)

pst: om Du vill kan Du Rösta på mig"

Av elaina - 17 januari 2009 09:02

Det finns så många fina väggbonader med kloka ordspråk/talesätt:

 Man skall inte… P1727 Bonad (utan garn)

Så sant som det är sagt broderat...

;o)

Av elaina - 16 januari 2009 12:44

Nu äre halvklart!

 :-)
                                                  
  

JISSES vad jag slet innan det va klart, helt färdig!

11 kartonger med loppisgrejjer blev det till jobbets Second Hand Affär, samt en kasse till ArbetsKamratens Lilla Dotter å

en kasse som en bekants Son ska få botanisera i.

GUU´så skönt att detta blev gjort!

=o)


BloggRegistret.se om Du vill !

Av elaina - 16 januari 2009 09:48

Istället för resan, som beskrivs i förra inlägget här nedan, kanske vi sku ge oss ut å riktigt lågbudgetresa; tåg-, båt-luffa SAMT "soffsurfa" för att spara in på boendekostnaden MEN framförallt för att träffa å bo hos människor som känner sin närmiljö väl å kan tipsa om "GuldStällena" OCH därmed undvika turistfälleriet.

(uppblåsbar bäddsoffa från Rusta kanske vore praktiskt?)

Vore intressant att prova, först i liten skala Sverige/Norden å sen ge sig ut i övriga Världen (Nu får StoraSyss SPADER, hihihi!) Ska börja med att testcrascha på SyssDotras soffa i Norrköping (lugnare så, Syss?) helst inom en snar framtid (men åtminstone absolut senast den  25 april då Hon tar sin Lärarexamen! GRATTIS redan nu Mossis "Gullrumpa"!)


Äre nån Läsare som har erfarenhet av SoffSurfing?

Skriv gärna en kommentar eller två!


 Nu ska jag upp å surfa på vinden, blåsa rent förrådet å

 rensa loppisgrejjer så det swischar om det,

håll i kvasten...

;o)


BloggRegistret.se

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards