Alla inlägg den 10 december 2008

Av elaina - 10 december 2008 19:02

  

Rubrikens replik kommer jag förmodligen att använda mig av en hel del i framtiden, så mycket fantastiskt god gourmét mat som vi fått äta dessa dagar på slottet!

 Dagens klädsel... (OBS! foto-shåppad nuna)

 "Mätt, nöjd å glad MentalSkötare"


Å för att inte tala om frukostbuffén,

så bara blundar jag å minns det underbara Brödet;

rågkakan som va bland det fluffigaste rågbröd jag smakat,

 samt den grova limpan: mmmmmmmmm!


Passade på att fråga serveringspersonalen om dom beställde brödet nånstans ifrån eller hur det förhöll sig. Det sades mig att slottet hade en egen Bagerska (Helena tror jag Hon hette) å dom lovade leende att  framföra mitt beröm till Henne.


OCH som en extra BONUS kan jag här dela med mig av det ena receptet!


"Louise DeGeer limpan"

Ingredienser;

  • 2 dl vetekross
  • 2 dl vetekli
  • 2 dl grovt rågmjöl
  • 1 dl linfrö
  • 1/2 dl solrosfrön
  • 6 dl vetemjöl
  • 3 tsk bikarbonat + 1½ tsk salt
  • 1 tsk hel fänkål + 1 tsk malen pomerans
  • 7 dl yoghurt eller filmjölk
  • 1 st ägg
  • 1½ dl sirap

Blanda alla torra ingredienser i en bunke.

Rör därefter ner yoghurt/filmjölk, ägg och sirap.

Häll den ganska lösa degen i 2 smorda brödformar och

strö över lite grovt rågmjöl.

Grädda bröden i 160o C varm ugn i en timme.

Låt svalna inlindande i handduk.

(lova att ta med namnet på limpan om det är så att ni kopierar/ skriver av receptet, så att ursprunget framgår!)


Efter en sån start på Dagen så va vi redo för teamwork utomhus med diverse lagstärkande uppgifter; både dom små grå musklerna och övriga stora muskelpartier fick arbeta, samtidigt som det va spännande å KUL!

Fast kallt friskt!


Därefter fick vi åter komma in i värmen å efter en genomgång å poängräkning så visade det sig att det lag jag va med i kom på 2a plats!

HURRA!


Sedan omgrupperades vi å resonerade kring framtida samverkansformer etc.

Alla verkade engagerade å det bådar ju gott för fortsatt dialog på hemmaplan!


Önskar att alla, inom samtliga yrkesgebit, finge fara iväg på KickOff i början på varje verksamhetsår. Inte behöver det vara så flott alla gånger, vore nog så bra att bo i häbren, steka mat över öppen eld å ha pjäxdans på isen om aftonen t.ex


Jag sku då va helt nöjd med bara miljöombyte, meningsutbyte, nya infallsvinklar, umgås under annorlunda former å slippa laga mat. Bara en sån sak!


-Äsch, vad är väl en bal på slottet ...

;o)


Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6
7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards