Direktlänk till inlägg 10 januari 2010

LCHFmiddagar visar sig ge resultat!

Av elaina - 10 januari 2010 19:44

I vår familj ger ju inte vi vuxna varandra några julklappar, men barna brukar vilja ge oss vuxna nåt litet, nåt som dom gjort själva oftast.  Denna julen fick jag en stor chokladkaka å en pyramidlott!

 

Den ljusstake Dotra egenhändigt designat å tillverkat på trä-å-metallslöjden, som jag suktande beundrat  blev "Mormory" lycklig mottagare utav! Fast jag hänger inte läpp för det: när jag ärligt deklarerade min besvikelse över att inte jag fått den, lovade hon högtidligt att hon sku testamentera den till mig! *fniss*

  

 

Nåja, vad jag sku komma till va det att Maken å jag brukar köpa varandra nåt på mellandagsrean istället. När vi va till KistaGallerian upptäckte Maken att bokhandeln där hade halva priset på allt å jag fick välja vilken bok jag ville!


Valet föll på denna kokbok:

  

Det är Doktor Dahlqvist & Airams LHHF-kokbok till fest & helg

som skymtar bakom ingredienserna! 

  


Här i helgen har vi tillsammans lagat riktiga festmåltider ur den, hör å häpna:

JAG följ har följt ett recept till punkt å pricka!

Inklusive flambering!
  

(Sonen fotograferade medans jag höll i locket som skymtar upptill på fotot)


VAD vi tillagade? Jo: inget mindre än

"Calvadosflamberad parmalindad och västerbottenfylld kycklingbröstfilé"

   

Gissa om det smaka bra! Å det blev extra trivsamt kring bordet åxå på nå vis.

Barna å Maken åt potatis-rotfrukts-gratäng, själv höll jag mig till kål/ broccoli:Allt enligt min egen variant på LCHFmetoden som jag körde inför bröllopet:

har ju några kilo att slimma bort inför "Beach 2010" å redan nu har jag tappat nästan 2kg på detta nya decennium: känns som en mycket bra början...

=o)          




 
 
Karin

Karin

12 januari 2010 20:42

LCHF är kanon!! du vet väl att jag ahr en kategori med lite lchf recept inne hos mej??
Tyvärr är jag urless på goda gräddsåser och kött i mängder så för min del får lchf vara ett tag. Men jag är fortfarande övertygad om att det är bra för både kropp & hälsa!

http://gemini.bloggplatsen.se

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

12 januari 2010 20:43

Milda moster, vilken gourmetkock du är, ser rasande gott ut det där!
*torkar diskret lite dräggel som droppar på tangentbordet*

Böcker är verkligen bra julklappar. Av mina barn fick jag Annika Banfields senaste, "Kvinnan i klippan", tror du skulle tycka om den.
(Annika finns på min länklista)

Ha de´!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Syss

12 januari 2010 21:58

Man hittar många "goda" recept enligt LCHF-metoden! Det tråkiga är väl att man inte skall äta ris, pasta och potatis till de smarriga köttbitarna. Visst, man kan äta fullkornsalternativen, men bara lite. Vi har prövat äta efter den här metoden vi oxå men det har stupat på att äta nästan enbart sallad och grönsaker till, fast vi äter det ju jämt till maten annars ändå. Förstår inte varför det ska vara sååååå svårt.........Jag önskar dig iaf all lycka till!!!!!!

 
Daniel

Daniel

14 januari 2010 13:35

Så fin den e, men du har ju testamenterat den till dej iaf.. så den som väntar på nåt gott sägs det ju!

Gud sååå gött!!!

http://danielfagerholm.webblogg.se

 
Ingen bild

elaina

14 januari 2010 19:29

Karin: Har just varit in till Dig å knyckt recept...

Skogshuldran: Man tackar för den berömmande jämförelsen! Tack även för boktipset! Kanske finns den som talbok? Tycker det är såå behändigt att kunna lyssna å göra sysslor/ pyssla under tiden...

Syss: Tack, puss!

Daniel: Visst är den! Men är inte så tyken att jag önskar livet ur MorMin för dess skull, väntar såå gärna...

=o)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av elaina - 25 mars 2017 13:13

En sak som fascinerar mig mest av allt i denna värld på Tellus är att barn blir till! HUR kan dessa mikroskopiska spermier å ägg bli en levande varelse ?!?  Liv är verkligen ett totalt mirakel, vilket sker i ett mikrokosmos...tänk om vi här-å-nu-l...

Av elaina - 28 maj 2016 14:39

En MYCKET regning e.m./kväll i fjol sommar va vi på en visning av utgrävningarna som vi kunnat se från vårat sängkammarfönster, det va mycket fascinerande å vi tog flera bilder på fascinerande fynd. Dessvärre hittar jag inte igen dom i skrivande stun...

Av elaina - 12 februari 2016 19:17

Istället för att slänga bort köttben+ styckslamsor, kycklingskrov å fisk-/ lax- huvud+ ev skaldjursrens, går det utmärkt bra att koka fond till soppor å grytor av det! Brukar i frysen ha typ 2l. tomma glasslådor å spara tills dom blir fulla av; ox-/ ...

Av elaina - 29 november 2014 14:30

Ibland kan det hända sig att en totalt glömmer bort att lägga överblivet kaffebröd i plastpåse. Liksom matbröd som säljs i nån sorts halvpapperspåse brukar det bli torrt å tråkigt redan dan efter, för att inte tala om vad trist det är efter en liten ...

Av elaina - 15 april 2014 19:12

Häromdan begav mej ut på en SOLskenspromenad runtomkring i dom vackra omgivningarna:             I år gick det att ta sig runt "KyrkSjön" ända bort till "Herrgårn", där står flera runstenar som jag nu detta år änteligen kom fram till ! ( i fjo...

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards