Alla inlägg den 10 mars 2008

Av elaina - 10 mars 2008 21:04

 vinterns fynd...

Söndagen gick i hantverkets tecken, Dotra å jag åkte ner på byns ABF-lokal å deltog i Vänföreningens aktiviteter;

Jag hade min nålbindning med, Dotra öva sig på bandväven å så rådfråga vi Vännerna om lämpliga tidstrogna textilier till våra vikingadräkter. Linne å ylletyger är det mest genuina, men också mest kostsamt märkte vi när Kärbons klädedräkt blev till innan vi sku på HöstGillet. Då fick vi rådet att köpa linnetyger å yllefiltar på second-hand å vi har faktiskt gjort en del fynd lite här å var under vintern.


Sonens särk, skjortel å böxer, hade jag tänkt börja med förrförra helgen när vi va barnlediga. Eftersom han inte riktigt vet om han vill vara med i vikingalivet så tänkte jag sy hanses kläder i "ful-tyg", likasom jag gjort med min vinterdräkt (alltså inte på nåt vis fula, utan inte riktigt autentiska, såna jag inte kunnat utröna vilket material det är, bara att dom ser grova å vikingamässiga ut) Det va ju bara det att jag gick sta å blev sjuk! å hela förra veckan när jag va sjukskriven va det ju fullt tillräckligt att bara ordna det mest basala; äta-skita-sova höll jag på att skriva.


Dom tyger som vi tänkt till min å Dotras dräkter, se ovan, ville vi först höra oss för om de tygernas kulörer ev. va för skarpa å otidsenliga. Det visa sig att de orangeröda tygerna va helt OK [icke tidsenligt utryck! ;) ]  i sin ordning, de sku kunna vara färgade av krapprot. Den mörkare röda att anse som en mycket förmögen färg, den mörkt blå som alltför ädel för den bondekultur vi ska föreställa på byns vikingagård.


Vi fick också lära oss att att gult oväntat nog är den färg som är lättast att åstakomma (grönt eller brunt gissa jag) dom flesta växter som fanns "på den tiden" gav olika gula nyanser. Sen tillsattes olika betningar, alun etc, å utifrån kommande färgämnen; koscinill, järnvitriol mm men det va för exklusivt eller kom senare under medeltiden.


Dotras egenhändiga sömnads-planering...Hur som haver, en riktigt lärorik träff va det å Dotra va nöjd att hon följde med å fick möjlighet att resonera å skissa på hur hennes dräkt sku kunna se ut.



Hela hon sken som solen när vi for därifrån:


 -Snacka om världsbra-ig historia-lektion!






Så nu är vi taggade å håller på för fullt å sprättar sömmar på gamla linnegardiner å  pälsar, krymper ylletyger i maskin, avfärgar andra å exprimenterar i största allmänhet. Hur kul å spännande som helst!


Å får vi bara behålla hälsan så kommer resultaten att förevisas här på denna bloggen, som kommer att uppdateras lite oftare framöver.


Tills dess

Makternas välgång, hälsan med eder...

;0)



Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards