Direktlänk till inlägg 21 september 2008

Konsten att (k)näcka en gammeltacka...

Av elaina - 21 september 2008 19:02

NEJ!

Jag har inte krossat en fårskalle,

ej heller knäckt ett fårlår med mina bara händer,

däremot har jag använt dom, händerna, till att klippa får med!

Nåja, medelst ett slags ull-sax har jag iallafall klippt ett kvarts får.

Å det gick riktigt bra fastän jag är total novis på området:

klippte varken i mig själv eller stackars fåret.

Fast så särskilt fort gick det inte,

men KUL vare!

 009x

Fårstackarn tyckte det va så lagom kul, stod visserligen still

 (upptryckt mot gärdsgårn) men protesterade emellanåt högljutt.

När vi va klara skutta hon iväg alldeles förnärmad/generad över att vara "naken".

Dom andra fåren ställde sig runt omkring som för att skyla sin kamrat å diskuterade den nya frisyren. Dom buffa å lukta på ´na för att kolla att det verkligen va deras flockmedlem å när det visa sig vara så, va hon en i gänget igen.

 Får är mycket sympatiska djur!


Å snart ska jag gå å lägga mig å räkna får,

måst bara förhöra Sonen inför kemiprovet han har imorrn.


Bääää på er...

#oD


 
 
Ingen bild

Syss

22 september 2008 10:18

Å hugaligen, va´du får va´ me´ om div. Vet inte om jag skulle fixa det. Vi klipper ju hundarna regelbundet o deras päls är ju nästan fårlikt, men å andra sidan tror jag nog att dom är lite lugnare och mer samarbetsvilliga...

 
helga

helga

22 september 2008 12:45

Bäää på dig du!! I vilket sammanhang blev detta gjort? Hos vänner eller vad? Nyfiken är jag av naturen ;)

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Dragariel

22 september 2008 12:57

Åh, vad kul! Men di ä ju så lortia!

Skulle gärna gå en kurs i att klippa-tvätta-karda-spinna...

 
elaina ber Er titta här...

elaina ber Er titta här...

22 september 2008 20:01

Syss: JoDu, det är spännande i förortsdjungeln! Spara ut riktigt lång päls på hundarna tills nästa gång så kan vi karda å spinna garn av deras "ull"oxå...

helga: Nyfiken ska man vara annars får man aldrig reda på nå´t! Det va med Vänföreningen, vi hjälpte VikingaGården att klippa tackorna. Men när Du nämner det så kanske VännernaKamraterna i Dalarne behöver hjälp vid tillfälle, så det är lika bra att öva...

Dragariel: Jag har budat på ett par kardor på Tradera åsså är jag helt hundra på att dom i Vänföreningen lär mig använda slända under vintern. Finns det ingen liknande förening i däri-dej: är väl inte så långt till Årsunda? Klicka på länken här nedan å gå sen in på "FAFNER"...

=o)

http://www.arsundaviking.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av elaina - 25 mars 2017 13:13

En sak som fascinerar mig mest av allt i denna värld på Tellus är att barn blir till! HUR kan dessa mikroskopiska spermier å ägg bli en levande varelse ?!?  Liv är verkligen ett totalt mirakel, vilket sker i ett mikrokosmos...tänk om vi här-å-nu-l...

Av elaina - 28 maj 2016 14:39

En MYCKET regning e.m./kväll i fjol sommar va vi på en visning av utgrävningarna som vi kunnat se från vårat sängkammarfönster, det va mycket fascinerande å vi tog flera bilder på fascinerande fynd. Dessvärre hittar jag inte igen dom i skrivande stun...

Av elaina - 12 februari 2016 19:17

Istället för att slänga bort köttben+ styckslamsor, kycklingskrov å fisk-/ lax- huvud+ ev skaldjursrens, går det utmärkt bra att koka fond till soppor å grytor av det! Brukar i frysen ha typ 2l. tomma glasslådor å spara tills dom blir fulla av; ox-/ ...

Av elaina - 29 november 2014 14:30

Ibland kan det hända sig att en totalt glömmer bort att lägga överblivet kaffebröd i plastpåse. Liksom matbröd som säljs i nån sorts halvpapperspåse brukar det bli torrt å tråkigt redan dan efter, för att inte tala om vad trist det är efter en liten ...

Av elaina - 15 april 2014 19:12

Häromdan begav mej ut på en SOLskenspromenad runtomkring i dom vackra omgivningarna:             I år gick det att ta sig runt "KyrkSjön" ända bort till "Herrgårn", där står flera runstenar som jag nu detta år änteligen kom fram till ! ( i fjo...

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards