Direktlänk till inlägg 16 maj 2008

KAstrull-KAka..

Av elaina - 16 maj 2008 09:42

Den här kakan är lättsam på det viset att det inte blir så mycket disk efteråt: 

efter att smörets smälts, rörs alla ingredienserna ner i kastrullen,

därav namnet!

KASTRULLKAKA

börja med att smörja å bröa en springform (med löstagbar kant)

och sätt ugnen på 175 grader


200 gr. margarin

2½ dl. farinsocker

2 st.  ägg

1½ dl. vetemjöl

1 tsk. bakpulver

4 msk. kakao

2 tsk. vaniljsocker


grädda i 20-25minuter, den SKA va lite kladdig = MUMS!


Ibland, om/när vi har nötter hemma, brukar jag hacka ner det vi har: hasselnötter, jordnötter, valnötter etc. Det blir jättegott med glass till.

Idag, dagen till ära, skall vispgrädde å varma hallon serveras till Dotras stora förtjusning!

 Välbekomme!

=0)


 
 
Ingen bild

Nenna

18 maj 2008 11:32

Hum...det va´ nå´t nytt! Den måste jag prova på!

 
Ingen bild

MW

19 maj 2008 22:46

Ja.. den låter god.
här ett tips på en annan god "kastrull kaka" oxå.

Chokladtryffelkaka
Smält 150gr smör ien kastrull ta av spisen
rör ner 3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
tillsätt 2 ägg (ett itaget)
å 2 dl vetemjöl
grädda i 175 grader i 20 min (ska vara Liite kladdig)
Under tiden som kakan gräddas tar man samma kastrull (behöver ej diskas) å kokar (sjuder) upp
2 dl grädde
25 gr smör tar på nytt av kastrullen från spisen å rör i 200 gr mörk choklad.
rör till en homgen smet.
när du tagit ut kakan ur ugnen häll över tryffeln å låt svalna en stund innan den ställs i kylen. SUUPER god... å håller jätte länge i kylen.
Kram

 
Ingen bild

elaina

19 maj 2008 22:57

MUMS, den måst vi prova å göra till min födelsedag. Å Du fyller ju oxå år snart, vare 33 eller...
;0)

 
Ingen bild

MW

19 maj 2008 22:58

Även jag har ett plätt-lätt recept på gott bröd med filmjölk.
1 dl vetekli
1 l grahamsmjöl
1,5 dl linfrön
1,5 dl solrosfrön
2 msk hackade mandlar
2,5 tsk bikarbonat
1,5 msk salt
2,5 dl russin (el. hackade aprikoser)
blanda alla torra ingred. gör ett "hål" med dl. måttet å häll i
1dl sirap å
1 l filmjölk
rör ihop å fördela i 2 st. 1,5 l´s smorda formar. Grädda i 1 timme i 175 grader.
Gott å lite disk..som du vet så hatar jag disk.
Kram å go natt

 
Ingen bild

MW

19 maj 2008 23:03

ja.. eller om det va 23. Ha ha

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av elaina - 25 mars 2017 13:13

En sak som fascinerar mig mest av allt i denna värld på Tellus är att barn blir till! HUR kan dessa mikroskopiska spermier å ägg bli en levande varelse ?!?  Liv är verkligen ett totalt mirakel, vilket sker i ett mikrokosmos...tänk om vi här-å-nu-l...

Av elaina - 28 maj 2016 14:39

En MYCKET regning e.m./kväll i fjol sommar va vi på en visning av utgrävningarna som vi kunnat se från vårat sängkammarfönster, det va mycket fascinerande å vi tog flera bilder på fascinerande fynd. Dessvärre hittar jag inte igen dom i skrivande stun...

Av elaina - 12 februari 2016 19:17

Istället för att slänga bort köttben+ styckslamsor, kycklingskrov å fisk-/ lax- huvud+ ev skaldjursrens, går det utmärkt bra att koka fond till soppor å grytor av det! Brukar i frysen ha typ 2l. tomma glasslådor å spara tills dom blir fulla av; ox-/ ...

Av elaina - 29 november 2014 14:30

Ibland kan det hända sig att en totalt glömmer bort att lägga överblivet kaffebröd i plastpåse. Liksom matbröd som säljs i nån sorts halvpapperspåse brukar det bli torrt å tråkigt redan dan efter, för att inte tala om vad trist det är efter en liten ...

Av elaina - 15 april 2014 19:12

Häromdan begav mej ut på en SOLskenspromenad runtomkring i dom vackra omgivningarna:             I år gick det att ta sig runt "KyrkSjön" ända bort till "Herrgårn", där står flera runstenar som jag nu detta år änteligen kom fram till ! ( i fjo...

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards