Direktlänk till inlägg 2 februari 2008

Som ett brev på posten...

Av elaina - 2 februari 2008 12:34

Häromdan fick jag ett handskrivet brev i postlådan,

blev så himla glad, innan jag ens öppnat det! Tänk att nån bemödat sig att skriva till mig. Å när jag öppnade det så visa det sig att det va inte ett kedjebrev eller inbjudan till plast-party, utan ett hederligt välskrivet brev.


Minns när det ännu va förekommande med lördagsutdelning:

Jag hade en brevvän när jag va barn/tonåring och vi brukade posta breven så att dom sku komma fram just på lördagen. Kommer ihåg hur spännande det va att vakna efter sedvanliga sovmorronen och sen toffla upp i morronrocken för att vittja brevlådan för att se om där låg något brev!


Finns det brevvänner nu för tiden? eller har mailandet slagit ut det manuella brevskrivandet? lite sorgligt isf kan jag tycka för ett riktigt handskrivet brev är ju något mycket speciellt och personligt!


Undra om det går att vända trenden: Fram för brevskrivandet!

I dessa hetsiga tidevarv kanske det långsamma brevskrivandet kan vara stress-läkande? Måhända detta kan vara att alternativ för oss som inte är så hemma på yoga? Skrift-meditation?


Hänger ni på? Leta reda på era gamla brevpapper eller mjukstarta med nå´t av alla oskrivna vykorten, som förmodligen finns i dom flesta svenska hem

("köp 10st för en tia!")

Skriv lite stolpord på ett kladdpapper först om det är trögt att komma igång:

så´nt Du vill berätta om, saker Du undrar över och eller en stilla betraktelse över framtiden, precis om vad Du vill!


Sen när Du skrivit/ritat eller klippt&klistrat, köper Du på Dig ett häfte med frimärken så att Du har för kommande behov, frankerar brevet å lägger det på lådan.


Föreställ Dig tillfredställelsen av att Du helt oväntat

kommer att glädja någon om nån dag!


Å vem vet kanske Du själv endera dan får

nåt annat än fönster-kuvert i brevlådan...

;0)

 
 
helga1

helga1

2 februari 2008 15:28

Visst är det mycket roligare med brev och vykort än mail, även om mail kan vara bra ibland. Vid födelsedagar skickar jag oftast vykort, men brev blir sällan tyvärr!

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
helga

helga

2 februari 2008 16:47

Hej igen Elaina; Ja, jag hade sett den grisen redan (jag brukar gå in hos Gerda.Thyra lite då och då) - hur söt som helst :) Ha en fin lördagskväll!!

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Syss

2 februari 2008 23:03

Hej kära syster!
Ledsen att jag inte tittat in på din blogg på väldigt länge. Du sa ju att du hade "slutat", så då slutade jag oxå. MEN, det är roligt att du kommit igen. Lovar att titta in lite mer regelbundet framöver.

 
trollpackan

trollpackan

3 februari 2008 18:45

Tror jag absolut! Skriv-meditation! Finns ju alla möjliga sorters meditation, så varför inte?
kram!

http://trollpackan

 
E-K

E-K

3 februari 2008 19:50

JAG är en gammal brevskrivare och det var bara ett par år sedan min skrivklåda la sej och försvann ut i tomma intet. Det krävs ett inre lugn för att kunna skriva riktiga brev, ett lugn som jag hoppas kommer tillbaka nån dag.
Har en drööös vackra brevpapper kvar. :-)

http://gemini.bloggagratis.se

 
Lotten Bergman

Lotten Bergman

3 februari 2008 20:06

Lysande idé: låtom oss alla skriva massa brev som förr i tiden. (Dock kommer jag att fuska och skriva ut det via datorn så att det blir läsligt eftersom min handstil är bedrövlig.)

http://www.lotten.se

 
Mia

Mia

4 februari 2008 01:07

Kul att hitta till din blogg! Jajamän, här har ni en som har flera brevvänner världen över och skriver "vanliga" brev! Tyvärr inte riktigt så ofta som man skulle önska att man hann men... Så skriv på! Fram för SNAILMAILEN!

http://winyan.bloggagratis.se

 
Millis

Millis

4 februari 2008 10:31

Visst är det nåt alldeles speciellt att få ett RIKTIGT brev.

http://millis.bloggagratis.se

 
Tant Tagg

Tant Tagg

4 februari 2008 11:49

Trevligt att du är igån och bloggar igen!
Men om man får tro dig är ett stilla brevskrivande och snigelpost lite mer i din smak.
Ja, du har så rätt. Vi har glömt bort att skriva brev. Jag slutade när jag fick gråstarr för 15 år sedan och såga allt sämre. då blev handstilen större och STÖRRE och tillslut blev datorn min räddning.
men jag har vänner som är lite sura på mig för att jag skriver för lite till dom. Då med snigelpost alltså. Jag bombarderar dom med mail och bilder, men de vill inte svara på mina mail - dom vill ha handskrivna brev istället.

http://www.tanttagg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

elaina

4 februari 2008 19:55

Va skojjigt att så många verkar gilla "riktiga" brev!
helga: vykort är oxå kul, bättre än ingen rad alls...

Syss: Kommer Du ihåg när vi brevväxla lite när Du gick på "För.Sem." i Gävle? Tror jag ska ha dom breven nånstans...

trollpackan: Ska absolut ägna mig åt skriv-meditation igen, riktigt längtar till nästa gång jag är ledig. Det går att få hur meditativt som helst! Tänk; tända ljus/fotogenlampa + kalligrafi-/gås-penna å pergament/handgjort papper, kan väl inte bli mer rogivande än så...

E-K: Även jag har flera vackra brevpapper kvar som jag just bestämt mig för att skriva upp (se ovan)Hoppas jag kan inspirera Dig att oxå börja skriva igen...

Lotten: Skriv-meditation skola hädanefter bliva vår melodi! Att skriva ut på datorn är inte fusk utan OMTANKE! Är ju en fördel om den som får brevet ser å förstår vad som står däri...

Mia: Välkommen hit! Va kul med internationella brevvänner: jag brukade mailväxla med en amerikan ett tag, mycket bra för engelska ordförrådet...

Millis: Hoppas fler får brev efter detta, så även Du, vykort är ju heller inte att förakta. Minns att jag som barn va med i nån sorts vykortskedjebrev å fick tju30 stycken samma vecka: vilken lycka...

TantT:TACK,3vligt att vara igång igen oxå!
Jag kan tycka att "snail-mail" är mer kvalitativt, men samtidigt uppskattar jag personliga mail(till skillnad från mass-vidarebefodra-mail). Å har man som Du en syn-dysfunktion, så måst ju folk begripa att Du har datorn som ett hjälpmedel? Inte blir man väl sur på dyslektiker heller för att den skirvrer ogrepbliktligt emellanåt, men det blir ju mer lättfattligt om den har rättstavningsprogram ...

TACK Alla för era kommentarer: dom gläder mig å inspirera mig att fortsätta blogga!
=0D

 
Ingen bild

porter

4 februari 2008 21:24

hej elaina!
de e me brev som me lp skivor lite roligare helt enkelt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av elaina - 25 mars 2017 13:13

En sak som fascinerar mig mest av allt i denna värld på Tellus är att barn blir till! HUR kan dessa mikroskopiska spermier å ägg bli en levande varelse ?!?  Liv är verkligen ett totalt mirakel, vilket sker i ett mikrokosmos...tänk om vi här-å-nu-l...

Av elaina - 28 maj 2016 14:39

En MYCKET regning e.m./kväll i fjol sommar va vi på en visning av utgrävningarna som vi kunnat se från vårat sängkammarfönster, det va mycket fascinerande å vi tog flera bilder på fascinerande fynd. Dessvärre hittar jag inte igen dom i skrivande stun...

Av elaina - 12 februari 2016 19:17

Istället för att slänga bort köttben+ styckslamsor, kycklingskrov å fisk-/ lax- huvud+ ev skaldjursrens, går det utmärkt bra att koka fond till soppor å grytor av det! Brukar i frysen ha typ 2l. tomma glasslådor å spara tills dom blir fulla av; ox-/ ...

Av elaina - 29 november 2014 14:30

Ibland kan det hända sig att en totalt glömmer bort att lägga överblivet kaffebröd i plastpåse. Liksom matbröd som säljs i nån sorts halvpapperspåse brukar det bli torrt å tråkigt redan dan efter, för att inte tala om vad trist det är efter en liten ...

Av elaina - 15 april 2014 19:12

Häromdan begav mej ut på en SOLskenspromenad runtomkring i dom vackra omgivningarna:             I år gick det att ta sig runt "KyrkSjön" ända bort till "Herrgårn", där står flera runstenar som jag nu detta år änteligen kom fram till ! ( i fjo...

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5 6
7
8 9 10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards