Direktlänk till inlägg 18 september 2007

En får göre va en kan för å krye på si...

Av elaina - 18 september 2007 10:21

Efter att jag varit uppe å sett till att barna kom upp å käka frukost somna jag om nå´n timme. Nu har jag pallat upp mig här i sängen, med en kopp the´på nattduksbordet (får inte spilla på tangent-dito!) för att skriva nå´ra rader.

 

Det kan ju vara på sin plats att skriva om huskurer idag med tanke på att jag är så förkyld. Som jag beskrev i går så kom ju Sonen med The´å honung, halvljummet som jag lite överseende accepterade. Men det kanske inte va så tokigt sa en arbetskamrat när jag ringde å sjukskrev mig i morse: dom nyttiga små honungsdjuren dör om man häller för hett vatten på dom! Å då gör dom ju ingen verkan! Så mitt morronthe´ va nätt å jämt uppkokt för att dom verkningsfulla beståndsdelarna i honungen ska kunna göra sitt för mitt tillfrisknande.


Lite vitlök vore nog också på sin plats: ska ta å pressa ner en klyfta i soppan jag tänkt vispa ihop till lunch. Vitlök kan också med framgång petas in i örat vid örsprång o.dyl NEJ, jag skämtar inte: en Oskalad klyfta får ligga i ytterörat, förseglat med ett plåster, över natten. Detta fick jag lära mig av en persisk kvinna å jag är övertygad om att det skonat mina barn från att bli ÖronBarn. (det ligger annars i släkten)


Timjan är bra mot heshet har jag fått erfara under mina år som körsångerska. (jo,jo, det där lät som skryt det: men det handlade om kyrkokör, inte så att jag varit doa-kör bakom nå´n artist. JO, faktiskt så doade hela kören åt AnnaLotta Larsson & Göran Fristorp en jul )

Hur som haver så häller man rikligt med hett vatten över nåra mått stött timjan å så får det stå å dra en god stund. Drick sedan så varmt som möjligt i djupa klunkar.

 

-Japaner, japaner, japaner va det nån sportkommentator som sa på sin tid. Apelsiner, apelsiner, apelsiner säger jag i förkylnings-tider som dessa. Chockdoser med C-vitamin lär vara bra innnan  man sjuknar in, precis när man börjar ana att nåt sjukt är på gång. Personligen så tycker jag det är riktigt gott när ingenting annat smakar. Åsså får man ju i sig vätska på köpet!

 

Mycken dryck, i alla de former; the´, juice, svartvinbärssaft men framförallt VATTEN! All vätska är bra för att rensa ut systemet å skölja bort baskeluskerna.

 

Å jag kan inte nog betona vikten av att SOVA, sova sig frisk, låter väl enkelt, men när man är så här trött som jag börjar bli nu så är det det kroppen efterfrågar å behöver. Därför slutar jag härmed skriva å kryper ner under filten å knoppar på obestämd tid. Nä just: Kärbon kommer å ringa vid lunch för att höra att jag fått nå´t näringsrikt i mig…

 

Kudde på er!

#´0]

 
 
Ingen bild

elaina

18 september 2007 12:38

När jag sovit på saken kom jag på att kören jag va med i uppe i Hudik faktiskt sjöng med Robert Wells & Tito Beltran oxå...
:0´)
PS: intresseklubben antecknar va?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av elaina - 25 mars 2017 13:13

En sak som fascinerar mig mest av allt i denna värld på Tellus är att barn blir till! HUR kan dessa mikroskopiska spermier å ägg bli en levande varelse ?!?  Liv är verkligen ett totalt mirakel, vilket sker i ett mikrokosmos...tänk om vi här-å-nu-l...

Av elaina - 28 maj 2016 14:39

En MYCKET regning e.m./kväll i fjol sommar va vi på en visning av utgrävningarna som vi kunnat se från vårat sängkammarfönster, det va mycket fascinerande å vi tog flera bilder på fascinerande fynd. Dessvärre hittar jag inte igen dom i skrivande stun...

Av elaina - 12 februari 2016 19:17

Istället för att slänga bort köttben+ styckslamsor, kycklingskrov å fisk-/ lax- huvud+ ev skaldjursrens, går det utmärkt bra att koka fond till soppor å grytor av det! Brukar i frysen ha typ 2l. tomma glasslådor å spara tills dom blir fulla av; ox-/ ...

Av elaina - 29 november 2014 14:30

Ibland kan det hända sig att en totalt glömmer bort att lägga överblivet kaffebröd i plastpåse. Liksom matbröd som säljs i nån sorts halvpapperspåse brukar det bli torrt å tråkigt redan dan efter, för att inte tala om vad trist det är efter en liten ...

Av elaina - 15 april 2014 19:12

Häromdan begav mej ut på en SOLskenspromenad runtomkring i dom vackra omgivningarna:             I år gick det att ta sig runt "KyrkSjön" ända bort till "Herrgårn", där står flera runstenar som jag nu detta år änteligen kom fram till ! ( i fjo...

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2007 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards