Direktlänk till inlägg 7 mars 2010

Men var är ormarna?

Av elaina - 7 mars 2010 17:37

När vi ska iväg på våra 3vliga VikingaÄventyr har Maken en grön kjortel som värmer gott i båd vinterkyla å kalla vår-å höst-nätter:

Tanken har varit att pryda den med dekorativa band, men vi har inte hittat nåt som vi både tyckt om OCH tyckt oss haft råd med. Så efter en tids begrundande bestämde jag mig för att föreslå för Maken att jag sku brodera nåt dekorativt på den istället. Å eftersom han på sin tunika har så fina band, bröllopsgåva(!) så tyckte han det va OK.

   

Valet föll på yllebroderi, tycker det passar bra på det tjocka ylletyget.  Sen återstod bara att komma fram till något motiv.  Efter mycket om å men å funderande hit å dit så föll valet på slingrande "RunstensDrakar"!


                 

 (Ovanstående exemplar har "Frögärd" ritat, om jag inte missminner mig? )

 

Men det va inte helt lätt att bestämma sig för hur dom sku se ut: sku jag ta å planka några rakt av? sku dom va från runstenar nära oss? (dom vi är faddrar åt?) eller sku jag ta några från nån sten uppe i Hudik med omnejd?

        

  

Det jag slutligen kom fram till efter mycket skissande va dessa drakar;         

Drakarna på runstenar brukar vara "kopplade" för att hållas samman å jag gjorde mitt "koppel" hjärtformat eftersom Maken är mitt Hjärtans Kär!

Vad som är vad syns bättre efter färgläggning:

Sen återstod bara att överföra mönstret på yllet med hjälp av att kalkera av mönstret på mönster-/bakplåts-/smör- papper, sen kontursy alltsammans med tunn sytråd, TY det fungerar ej att rita med krita för det suddas ut!

Här kommer så en första förhandsvisning; hjärtkopplet i vinrött, drakarna i två olika nyanser brunt, det vita liksom streckade är konturstygnen:



Vad tycks?

 

Sömsättet är "klyvstygn" å det har "Frögärd" lärt mig: -TACK!

 

Överväger att fylla hjärtat med klyvstygn i respektive riktning för att det ska synas tydligt hur drakarna hålls samman.  Dessutom ska även tvenne ormar broderas runtomkring för att hålla fast drakarna, så att dom inte flyger bort från tyget!

(se bilden nedan, som jag lånat från VänFöreningens hemsida)

 

Nä, nu ska jag sätta mi å brodera några meter...

=o)

 
 
Ingen bild

"Frögärd"

8 mars 2010 18:38

Applåder!!!!! Bli supersnyggt!!! Fortsätt så och jag blir grön av avund... själv är man lite later se...

 
Ingen bild

storsvägerskan

8 mars 2010 19:59

Jädrans vad fint det blev! Du lyckades verkligen få med både själ o hjärta i detta :). Kram från A.

 
Ingen bild

Avataria

8 mars 2010 22:04

Om ja inte vore en sån rikti feglort sku' jag tatuera mä en mörkrö' slingerdrake på överarm'n. Men allergiker reagera mäst på gula och röa tatueringspigmänt, så ja finge väl tatuera'na svart och sen måla på mä läppstift.
Å våfför en drake...Jo, en av mina andlia följeslagare ä ena drake. En rö.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av elaina - 25 mars 2017 13:13

En sak som fascinerar mig mest av allt i denna värld på Tellus är att barn blir till! HUR kan dessa mikroskopiska spermier å ägg bli en levande varelse ?!?  Liv är verkligen ett totalt mirakel, vilket sker i ett mikrokosmos...tänk om vi här-å-nu-l...

Av elaina - 28 maj 2016 14:39

En MYCKET regning e.m./kväll i fjol sommar va vi på en visning av utgrävningarna som vi kunnat se från vårat sängkammarfönster, det va mycket fascinerande å vi tog flera bilder på fascinerande fynd. Dessvärre hittar jag inte igen dom i skrivande stun...

Av elaina - 12 februari 2016 19:17

Istället för att slänga bort köttben+ styckslamsor, kycklingskrov å fisk-/ lax- huvud+ ev skaldjursrens, går det utmärkt bra att koka fond till soppor å grytor av det! Brukar i frysen ha typ 2l. tomma glasslådor å spara tills dom blir fulla av; ox-/ ...

Av elaina - 29 november 2014 14:30

Ibland kan det hända sig att en totalt glömmer bort att lägga överblivet kaffebröd i plastpåse. Liksom matbröd som säljs i nån sorts halvpapperspåse brukar det bli torrt å tråkigt redan dan efter, för att inte tala om vad trist det är efter en liten ...

Av elaina - 15 april 2014 19:12

Häromdan begav mej ut på en SOLskenspromenad runtomkring i dom vackra omgivningarna:             I år gick det att ta sig runt "KyrkSjön" ända bort till "Herrgårn", där står flera runstenar som jag nu detta år änteligen kom fram till ! ( i fjo...

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Skapa flashcards