Alla inlägg den 12 februari 2008

Av elaina - 12 februari 2008 16:31

Har ju lovat att berätta om "MyndighetsTårtan";

BonusDotra å jag konfererade förra helgen va hon ville ha för tårta till sitt 18årskalas å vi kom fram till att chokladbottnar å nåt med apelsin vore gott.


Jag spåna vidare på det temat å baka en chokladsockerkaka som blev så otroligt hög å fin att den lyfte sig ovanför kanten på formen. Turligt nog så vällde det inte utanför. (nästa gång sätter jag bakplåtspapper som en ovankant runt i formen för säkerhets skull)

Tror att trixet kan vara att jag vispar ägg å socker väÄäldans länge, siktar bakpulver/mjöl å vänder ner det i smeten (vispar alltså inte då)

Medans bottnarna gräddas passa jag på att göra fyllningarna som ska vara emellan; ApelsinMousse, PassionsfruktsFromage å AprikosMarmelad-Grädde. Sen när de chokladdoftande svalnat, vare dax att skära å med filékniven lyckades jag dela den i 4(fyra!)delar, så hög blev den!

Som ni kanske ser på bilden så har jag en snurrskiva (inköpt på IKEA) när jag gör tårtor, för det är så praktiskt, allrahelst när man ska dekorera, att  kunna rotera den med bara en hand.


Efter att jag satt småbitar av bakplåtspapper under, som skydd på tårtspetspapperet, klädde jag den med grädde runt om samt ovanpå.

I vanliga fall brukar jag göra 12 bitars tårtor å gör då "klockslags"-markeringar. runt kanten för att veta var/hur jag ska spritsa grädden å dekorera jämt runtom sidan. Men denna tårta blev ju osedvanligt stor å jag besluta mig för att det fick bli en 16bitars.


Markerar då  som en kompass väderstrecken, inklusive NordOst, SydOst, SVäst, NVäst å halverar varje bit på hälften. På så vis blir det 16 bitar å  lätt att skära/fördela snitten så att ingen blir utan bit.

Vad ska man ha att dekorera med? Här kan ju fantasin få löpa amok emellan varven å när barna va små gjorde jag de motiv dom önskade; allt från Bamse,TeleTubbies till Batman å Bomb-tårta!


Bonus hade inga speciella dekor-önskemål. Så till denna tårta dela jag helt enkelt AfterEigtskivor på diagonalen å halverade vindruvor som dekor. Mandarinskivor ovanpå lyser upp å smakar friskt.

Jag har florsocker i grädden när jag vispar den för den blir liksom behändigare att spritsa då. Efter dekoreringen äre så dax att ta bort skyddspapperet. Lättast  tycker jag att det är om man håller emot grädden med en kniv så att inte den "följer med" papperet å kladdar ner tårtspetsen.

VOILÀ!

Så va den klar, svårare än så är det alltså inte att få till en kalastårta!

Har ni nå´ra fler tips eller undrar över nå´t så är jag idel öra...

=0)

ps: vassego´å smaka på!


Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5 6
7
8 9 10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards