Direktlänk till inlägg 8 februari 2008

Kvinnan som brottas med soffor . . .

Av elaina - 8 februari 2008 15:25

I våran släkt äre/hare vare så att vi ofta byt-lånat möbler o.dyl sinsemellan när behov uppstått. Efter flytten för 7år sen är det är lite väl långt till släktingarna, avståndet gör det så krångligt med själva transporterandet, så det blir inte av att byta-grejjer-med-varann. (hörde ni Hasse Alfredsson sjunga? Han va före sin tid med recykling!)


Nu har jag ju trots allt under dom här åren här nere i storstadsdjungeln lyckats få några få riktigt goda vänner som nästan känns som släktingar å förallandel är indirekt släkt genom Kärbon! Å tänk: då uppstår byta-grejjer-med-varann-fenomenet!



Ty så sent som för ett ½år sen fick vi överta en så nätt liten köks-soffa utav Svåger&Svägerskan. Å före jul nångång så hade vi ju bestämt att vi sku slänga bort min gamla 120s säng, MEN se, den kom till användning igen: min KäraArbetsKamrats Dotter som va i flytta-hemifrån-tagen tog emot den med öppna armar. Snacka om återvinning: Hon är den sjätte personen att ha den i sin ägo, kvalité håller i längden!


Å nu har här skett en soff-rockád!

En f.d arbetskollega flytta ihop med ny sambo å då blev en soffgrupp över s.a.s Den skänktes oxå till KäraArbetsKamratens Dotter, som så fort terminen är slut, ska börja arbeta å flytta från sin studentlya till en större egen lägenhet. Bekymret va ju bara VAR sku soffgruppen stå under tiden?


Kärbon å jag har ju länge haft planer på att köpa upp oss på en NY soffa, men inte kommit oss för, utan tänkt att vi nöjer oss med min gamla 70talssoffa tills vi flyttar ihop på riktigt å slänger den då.


Men så hör jag mig själv säga till KäraArbetsKamraten: -Den kanske kan få bo hemma hos oss så länge?  Hon tyckte det va ett bra förslag å jag gick å ringde Kärbon som va hyfsat med på noterna. Å i förrgår va dom hit med den å idag har jag röjt ut den gamla soffan:

kommer att sakna den...


Svårt att få nån bra bild för den är mörkgrönmönstrad, men det är en typisk 70tals hörnsoffa. Köpte den på en auktionsfirma för 500:-när jag blev själv med barna, den hade stått "i salen"hemma hos en tant, så den va i skick som ny! Så himla skön att sitta i, å somna i oxå för den delen.



Den nya soffan fick jag hjälp av barna att baxa in när dom kom hem från skolan, dom är så tjänstvilliga när det gäller att flytta/möblera/förändra! Dom tyckte det blev jättebra med en något modernare soffa, än den uuurgamla vi haft sen dom va små. Men jag vet inte om det blev så bra?

allt nytt är väl ovant till en början...

Önskar att min Syss bodde närmare eller att jag sku kunna "beama"/teleportera ner henne hit så hon finge hjälpa mig att möbbla å stajla till det. Hon är så bra på att "lull-lulla", alltså att kunna se hur kuddar, prydnadssaker, tavlor,växter osv. ska placeras för att få det hemtrevligt. Kanske jag kan få lite hjälp här via bloggen?

Hjälp!


Vad som hände med den gamla soffan? Det förtäljer inte historien, ännu...

;0)

 
 
helga

helga

8 februari 2008 21:47

Vad roligt att läsa om alla rokader och att se bilderna. Tänk om alla kunde vara lika miljösmarta som ni!!

Jag önskar er en skön helg!!

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Fru Ljung

9 februari 2008 10:24

Fler borde följa ert exempel,det slänggs alldeles förmycket som skulle kunnat återbrukats!

 
Ingen bild

Syss

9 februari 2008 15:45

Jomenvisst, skulle det ha varit roligt att få vara med och "möbblat", men avståndet är ju tyvärr lite väl långt. Men jag tycker du är minst lilka bra på att "lull-lulla" så du fixar nog till det. Lägg några kuddar i soffan, flytta på tavlorna, ställ dit hörnbordet, golvlampan kan du ställa på andra sidan tresitssoffan om den får plats. Det ordnar nog till sig och blir så bra sååå tillslut ska du se. Ha en trevlig födelsedagssammankomst imorgon. Hälsa till alla som kommer och speciellt gratulera 18-åringen från oss.

 
EKO

EKO

9 februari 2008 20:32

rätta takter att förlänga livslängden på möbler genom att lånbytas och skänka vidare.enormt resursslöseri att kasta fullt fungerade saker och möbler.och för att inte tala om vad oekonomiskt att köpa nya dyra ägodelar,när det finns secondhand och snälla släktingar och vänner.

http://www.EKO.blogg.se

 
Ingen bild

wella

9 februari 2008 21:30

på hörnbord snyggt med lampa och frukfat.
på storbord ljusbricka med många ljus och
lågt blommarrengemang och konfektfat.

matchande filtar till kuddar.vad har soffa för färg?och vad hänger i taket? :)

roligt ni får det så fint på bra sätt!
kram//wella

 
Ingen bild

elaina

9 februari 2008 23:48

TACK för alla tips å kommentarer!
helga: å jag tycker Dina kommentarer är roliga att få! Du har alltid ett gott ord att säga: miljösmart är ett av alla dom...

Fru Ljung: va hedrande att Du tycker vi är ett föredöme! (Välkommen hit förresten, tror inte Du kommenterat tidigare?)

Syss: ska nog lyckas lulla till det, ska Du se! Lovar hälsa till S&co imorrn...

EKO: BRA att Du tycker så, då fortsätter vi hålla den takten framledes...

wella: TACK för Dina tydliga förslag! Jobbar Du som stylist eller? Soffan är brun/vinröd (eller oxblod tror jag det kallas) i taket hänger en ädelhönsfjädermobil gjord i luffarslöjd...

(Go´Natt-)KRAM själv till Alla!
=0)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av elaina - 25 mars 2017 13:13

En sak som fascinerar mig mest av allt i denna värld på Tellus är att barn blir till! HUR kan dessa mikroskopiska spermier å ägg bli en levande varelse ?!?  Liv är verkligen ett totalt mirakel, vilket sker i ett mikrokosmos...tänk om vi här-å-nu-l...

Av elaina - 28 maj 2016 14:39

En MYCKET regning e.m./kväll i fjol sommar va vi på en visning av utgrävningarna som vi kunnat se från vårat sängkammarfönster, det va mycket fascinerande å vi tog flera bilder på fascinerande fynd. Dessvärre hittar jag inte igen dom i skrivande stun...

Av elaina - 12 februari 2016 19:17

Istället för att slänga bort köttben+ styckslamsor, kycklingskrov å fisk-/ lax- huvud+ ev skaldjursrens, går det utmärkt bra att koka fond till soppor å grytor av det! Brukar i frysen ha typ 2l. tomma glasslådor å spara tills dom blir fulla av; ox-/ ...

Av elaina - 29 november 2014 14:30

Ibland kan det hända sig att en totalt glömmer bort att lägga överblivet kaffebröd i plastpåse. Liksom matbröd som säljs i nån sorts halvpapperspåse brukar det bli torrt å tråkigt redan dan efter, för att inte tala om vad trist det är efter en liten ...

Av elaina - 15 april 2014 19:12

Häromdan begav mej ut på en SOLskenspromenad runtomkring i dom vackra omgivningarna:             I år gick det att ta sig runt "KyrkSjön" ända bort till "Herrgårn", där står flera runstenar som jag nu detta år änteligen kom fram till ! ( i fjo...

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5 6
7
8 9 10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards