Alla inlägg den 15 april 2014

Av elaina - 15 april 2014 19:12

Häromdan begav mej ut på en SOLskenspromenad runtomkring i dom vackra omgivningarna:


         

I år gick det att ta sig runt "KyrkSjön" ända bort till "Herrgårn", där står flera runstenar
 som jag nu detta år änteligen kom fram till ! ( i fjol var där en fårhage omgärdad av elstängsel) 

Denna lilla söta runsten U119 har tydligen stått vid Älvsunda men har

av någon outgrundlig anledning flyttats till parken mellan Antuna gård och sjön. 


 
* ' skagi ' lit ' raisa ' þina ' stein ' at ' faþur ' sin ' stin * (Skag lät resa denna sten efter sin fader Sten )
Ristare: Visäte

 

50 meter norr om den står U 107 som jag åxå med glädje förevigade : 

 

 

* ke-lak- ' l-t ... ...tiR -emik ' -un sin ' auk ' iri-muntr ifte × hulmf-iþi × kunu × sina + au(k) × ifte × unu × totur *


Gerlak lät [resa stenen] efter Häming, sin son, och Ärnmund efter Holmfrid, sin hustru, och efter Una, sin dotter

 

Denna stenen har även en ristad baksida, men den lyckades jag inte ta nån bra bild på ty den va som i skugga +  att min mobilkamera inte klarar av att ta bilder i motljus men det finns en mycket bra bild på den HÄR
   

För ett bra tag sedan hittade jag av en slump denna bild (på Wikipedia),

föreställande "HerrgårdsBarnen" å deras Guvernant:
 
Kanske undervisade hon barnen om vikingatiden?

eller så va Fotografen på besök för att barnen sku förevigas för framtiden?
 
Känner historiens vingslag när jag ser denna bild, den har liksom en extra dimension:
liksom då man tittar in i en spegel som är riktad mot en spegel så man ser sig själv igen, igen å igen...

Å nog känns stenen igen? 
   
Tycker att det sku va så roligt/ intressant/ spännande (finner i skrivande stund det inte rätta uttrycket!)
att ta en bild av dagens HerrgårdsBarn ev. med deras Lärare ståendes framför runstenen i parken

hållandes en förstoring av den gamla bilden! 

Vore inte det häftigt/ läckert/ skôjj ?

          

 

 

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards