Alla inlägg den 6 mars 2010

Av elaina - 6 mars 2010 15:13

Nu är det redan bestämt: det blir jag som även i år ska ha matansvaret för VikingaVänFöreningens BeBoHelg på VikingaGården! Känns gôtt att både Folk å Fä uppskattade de maträtter jag planerade å som vi sen hjälptes åt att laga.


  


I år ska det förutom några Favoriter bli några "nygamla" maträtter: har av Kamrat i VänFöreningen fått en 30år gammal receptsamling om GammeldagsMat i Hälsingland, däri beskrivs bl.a "jämmervälling" o.dyl

 

FornNordisk matlagning är ju inte helt vanligt, men det finns tack-å-lov dom som forskar i ämnet. Själv försöker jag tänka mig in i vad jag själv sku laga för mat med utgång från vilka råvaror som fanns att tillgå å vilka möjligheter att tillreda som fanns.


På Gården finns ingen kokgrop, ännu. Det vore intressant att pröva på nångång, men i brist på kokgrop klurar jag på att tillaga nån hemlig råvara inlindad i "något" å gräva ned det i glöden på härden.  En gammal å beprövad metod som jag tänker tjuvträna på att göra ett par gånger innan BeBohelgen. Att linda in t.ex. lax å tillaga det så kallas "lax i kapprock".


Så nu vet ni det!

Än "NattSärk i Påslakan" då?

Jo, det är den hiskeliga kreationen här nedan:

  

Men den är skön å sôssa runt å polymasa i halva lördan kan jag intyga.

Maken skaka lätt på huvudet, men så länge jag inte går ut på gårn så är han väl nöjd. OCH Han blåvägra inte när jag fråga om han åxå ville ha en liknande nattsärk: i så fall ska jag göra en åt Honom i hammarbyrandigt...

;o)

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards