Alla inlägg den 16 februari 2010

Av elaina - 16 februari 2010 20:00

  

Kom nyss på att det är ju SEMMELdagen för 17!

Men hur baka semlor utan vetemjöl?


Har ju sedan en tid tillbax inte ätit bröd, pasta, ris å potatis, med gott resultat;

min tidigare krångelmage mår hur bra som helst, så länge jag inte slarvar!


Häromhelgen va vi bjudna på fest å jag tänkte att lite fusk sku väl inte göra så mycket? Men ack vad jag bedrog mig: magen svullna å magknipet ska vi inte tala om ! (inte heller hur det va att gå på toa när det väl va dax för det)

 

Eftersom jag inte vill utsätta mig för risken att det blir likadant igen har jag sökt på nätet efter semmel-alternativ å hittat flera olika varianter.


TACKAR här å nu för dessa recept å går genast å provbakar!


Återkommer med resultatet...

=o)

 

 

Av elaina - 16 februari 2010 15:30

Så här va dom flesta målare arbetsklädda vid förra seklets början:

 

Men bilden är tagen i modern tid: personerna på bilden är Makens arbetskamrater! (Han själv är till hälften dold bakom andre man från vänster)

 

Jag tycker det är en rolig å annorlunda firma-bild, samtidigt som den betonar att målaryrket verkligen är gammalt.


Många målarfirmor anammar moderna metoder å material: fast när gamla väggmålningar ska restaureras eller entréemiljöer ska återskapas så verkar det som om gamla originalreceptet fungerar bäst.


Makens specialitet är underarbetet: att få fram en yta som gör att allt dekormåleri som sedan skapas däruppå fäster ordenligt å sitter kvar år-efter-år i sekler! Förstå hur viktigt det är när dekormålaren kan lägga ner timmar på små detaljer för att helheten ska bli så storslagen som denna;


Här har Maken jobbat hårt med underarbetet må ni tro!  Dagens Industri va t.o.m dit å fota när han stod å måla högst upp på pelarens stuckatur!

Nåja, det va väl Peter Wallenberg som intervjuades, men han poserade villigt i trappen nedanför Maken.


Så därför kan jag helt sanningsenligt säga att - Min Make har haft en högre position än Herr Wallenberg,  åtminstone för några minuter.... 

   


(bilden är tagen i Bolinderska Palatset å är lånad från Firmans hemsida)



Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
<<< Februari 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Skapa flashcards