Alla inlägg under december 2009

Av elaina - 19 december 2009 20:30

Hjälper barna att slå in julklapparna som dom ska ge bort till dels släkten uppe i Hudik å dels Makens släktingar i Åberga;

       

julklappsberget  2  julklappsberget 1

Senare ikväll är det dax för paketen som vi ska ge barna, som är så stora nu å vill helst ha pengar till det dom sparar till, men några symboliska saker ska jag slå in.


Blir ju en hel del paket även fast vi vuxna inte ger varandra några julklappar sinsemellan: räcker gott å väl att "bara" barnen får. Det är ju huvudsaken dom får så dom blir nöjda å känner att vi allihopa bemödat oss.


Undra hur många familjer som har det som vi: alltid fira på flera håll?

Men det verkar som att Maken överväger att följa med oss upp i år.

hoppas kan man ju alltid...

=o)



Av elaina - 18 december 2009 14:17

Idag åt jag en liten Janssons Frestelse till lunch å kom då att fundera på vem det va som givit namnet till denna enkla men goda maträtt?

 

Enli. Wikipedia så va det en operasångare Per Adolf Janzon (1844-1889) för han brukade bjuda på vickning hemma hos sig: allt-som-oftast ett slags ansjovisgratäng, vilket skulle ha givit upphov till namnet Janzons frestelse på denna typ av gratäng. Dock blev rättens namn inte allmänt accepterat förrän 40 år efter Janzons död.


Å det va ungefär då som en kokerska på Östermalm, Fru Boberg, påstås ha döpt en ansjovisgratäng till "Janssons frestelse "efter en film med samma namn som va väldigt populär då.

Vilken histori som ska anses som den rätta det vete gröne?

Därom tvista de lärde, men hur som haver:

GOTT är det...

=o)

Av elaina - 17 december 2009 17:11

Av elaina - 16 december 2009 23:30


Håll till godo här:


;o)

Av elaina - 16 december 2009 19:12

 ... eller vare tvärtom?  Men nog äre väl nästan så att man tycker djur förstår vad man säger? Deras sätt att kommunicera är bara mer sublimt:

ps: bilden är lånad från Herr Lindström,

gå in på hans hemsida å se fler "talande" bilder...

=o)

ps. ska försöka lägga in en länk till

"Dagens Lindström"

så vi lätt hittar tillbaka till hans underfundigheter!

Av elaina - 15 december 2009 23:01

Gottfrid kollar så att Husse inte missar nån vinstlott... :o

Av elaina - 14 december 2009 19:33

Å nå´t annat som rostas är kaffebönor, en kamrat i GrannByn brukar göra det lagom till jul: Ååh, det avger en gudomlig arom!


Å vad är kaffe utan grädde? Så som grädde på moset bjuder jag på denna sång som luktar nostalgi på nå vis: 


Rosor doftar ju åxå ljuvligt, fast nån ros har jag aldrig fått av sångaren i detta band, men på en spelning har han en gång dedicerat en låt åt/till mig (tror jag) Vad som sades det avslöjar jag inte, så mycket kan jag säga: att av alla i publiken så kände jag mig väldigt träffad å några tittade menande åt mitt håll...


*låtsas-som-det-regna*

;o)


ps: detta va säkert 20 år sedan, så det är prescriberat!

Av elaina - 13 december 2009 13:29

Idag äre inte bara LuciaDagen utan även NorraEuropas sötaste unges 1årsdag;

MMS-bloggning 

Hittar inte igen nåt färskare foto än detta från i midsomras då hon bara va hälften så gammal. Jag lovar hon är dubbelt så charmig nu...

;o) 

oPS! Även "SvågerT" har födelsedag idag!

svågern&jag

GRATTIS till honom åxå fö´ståss!!  

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards