Alla inlägg under juli 2009

Av elaina - 11 juli 2009 20:33

"GryntBjorn" upplyste mig i sin kommentar på inlägget här nedan att jag är en LinsLus! Det va oxå bland det 1a jag fick höra när vi kom in på bland marknadsstånden på Birka!


JODÅ, det stämmer:  igår kväll va jag tydligen ett pittoreskt avslut på en inslag som ABCnytt gjorde tillsammans med på uppdrag av PRgubbarna här i Byn: mer om det går att se HÄR! samt längst ner i detta blogginlägg.(OBServera den "glada" knorren på slutet!  Ser kanske så sur ut pga att min arma arm värkt som f-n natten som va. MEN plikten framförallt: Svina måst utfodras!)


Men helt odelt glad är jag inte över mitt mer eller mindre ofrivilliga medverkande i detta lilla reportage;


>>Vikingaskeppet Åfare flyttades på fredagen från sin vanliga plats i Barockparken i Upplands Väsby. Nu står det istället vid E4:an, och ska påminna inte minst besökande EU-delegater om att Mälardalen en gång i tiden var Vikingaland.

Det har också skapats en förening som kallas "Home of Vikings", alltså Vikingars hem, som består av kranskommunerna och andra intressenter.

Reklam för Sverige: -Vikingarna är ett starkt varumärke och många som kommer till Stockholm frågar efter dem. Nu kan vi ju alltid svara att vikingarna finns i Väsby.<<


Varför det ändock inte är helt kul å bli inblandad i det här inslaget är;

  • dels att man lätt får intrycket när det nämns att det bildats en förening "Home of Vikings" att det är just den föreningens hemviste man ser bilder ifrån!

Så är icke fallet det är "Våran" Gård!


  • Dessutom va heller inte så att någon frågade mig om det va OK för mig att nån av dom sekvenser dom filma sku visas upp på TV! Varken kameramän, journalisten eller PRgubben! Dom upplyste inte ens när/ var/ hur det sku visas: utan jag fick själv fråga om det möjligen va UR, UtbildningsRadion som det sku visas på? (Vänföreningen har nämligen fått en förfrågan från URredaktionen om vi sku vilja vara delaktiga i ett sån program, å det kommer att bli kul)

Det hade ju kunnat va så att jag t.ex haft skyddad identitet, hemligt vittnesskydd etc. Då på den tiden hade jag visserligen flytt fältet så fort en kamera tagits fram å vägrat visa mer än min vackra baksida.


Nuförtiden är jag ju däremot stolt&trygg både fram&bak, som synes denna dag iklädd min "träldräkt"; enkel oblekt linnesärk +björklövsfärgad förklädesklänning, inga smycken å inte ens skor!


Därav mina lortiga fötter som jag nu i är så trötter, efter en heldag på Birka, (inte båten utan ön! *rimmar*: OK, du är förlåten utan stön  ty dom är/ känns som båtar om inte annat)


Skämt å sido så sku jag faktiskt behöva ha  "BirkaToffler", ett par vikingatida "Birchenstock",  (istället för mina plattfotade vändsydda mockasinliknande sommarskor) typ historiskt korrekta foträta skor med hålfotsinlägg. Kanske nåt för "Bortbytingens" Son att slå sig på? (-va tror Du om det Git?  Jag specialbeställer å köper gladeligen 1a paret! )


Fast Maken är ju rätt händig på vad gäller fötter Han me!

Våra bröllopsskor sydde Han ju t.ex för hand: sååå fint sömade så även dom mest luttrade har blitt imponerade över dessa Hans förstlingsverk!


NÄ, nu ska här badas,

"grisfötter"...

;o)







Av elaina - 11 juli 2009 12:20

Brunch på Birka!

Av elaina - 10 juli 2009 00:32

Föregående bild va ju som fångad ur en dröm.

Denna bild tycker jag känns som en saga;

 (OBS vattendroppen i bakgrunden!

å nog hör ni BlomsterÄlvorna sjunga i bakgrunden?)


Som den uppmärksamme förmodligen redan noterat så ville Dotra stoltsera med det egna namnet istället för min bloggadress. Kändes lite kluvet att sätta ut Hennes namn i skrift, har ju vinnlagt mig om våran PSI: Personliga SekretessIntigritet under mina år i bloggosfären.


Men nu föll jag för hennes önskan om offentliggörande med argumentet att Hon är ängslig att nån annan påstår att dom tagit bilden. Huvusaken är ju att ingen lägger rabarber på hennes bilder å påstår att dom tagit dessa !


Därmed uppfylles nog även Hennes bekräftelsebehov å det kan vi väl bju´på ?  Så kommentera mera! Hon blev så himla gladstolt när nån mer  människa förutom Moster absolut kunde tänka sig ha Hennes bild som konst på väggen! (TACK Avataria!)


Om nån nu även sku vilja beställa ett ex. av denna bild sku Hon förmodligen falla i trance av lycka!  Vi tänker nämligen göra affischtavlor på pergamentväv å montera upp dom på träramar å pryda hemmets väggar med! Så det finns möjlighet för fler att skåda NaturBegåvningens NaturBilder


(Var va det nu för hemsida jag besökte för vävtryckta foton? Kanske blir det billigare om jag beställer flera? Måhända någon är intresserad? Undra hur man lägger upp en beställningslista?)


EN beställning har vi som sagt redan, så nu gäller det bara för vad man ska ta betalt! Det är ju onekligen BRA bilder så det kanske sku kunna gå å ta BRA betalt oxå? Hur mycket sku ni va beredd att betala för att uppmuntra en Fotograf i vardande?

?

Hör ni rösterna nu igen? Små klockrena BlomsterÄlve-stämmor ljuder: >>Dröm e dröm å saga saga.....<< liksom för att återknyta till inläggets början. Är nog dags att gå å knoppa in å själv nynna på nån GoNAttVisa istället...

#o)

Av elaina - 7 juli 2009 22:21

Den frågan tarvar ett svar och kommer så att få inom en förmodad snar framtid. Mer kan jag inte avslöja i dagsläget, bara att jag oavsett hur det blir med proffseriet är mäkta stolt OCH imponerad av mitt eget ättelägg;

Bildtiteln lyder

"Maskrosbarn som ett rö för vinden"

  

Vad tycks...

=oD

PS: Ge kommentarer, helst i uppmuntrande ordalag !

 Det behövs för TonårsSjälvförtroendet är inte direkt på topp.

(visst minns vi, huvvaligen, hur det uselt det va på stolthetsfronten?)

Konstruktiv kritik emottages vid senare publicering av fler fina bilder,

just nu har mitt "MaskrosBarn" mest behov av  positiv bekräftelse!

ÖS på bara, era kommentarer kommer att värma gott i hjärte-maskros-roten.

Av elaina - 5 juli 2009 00:29

Frid! Har just varit upp på Gården å "gått viking", allt lugnt : så nu kan vi sova gott? Vi ses när vi råkes! God Natt Felagare, wherever you are... Hälsar Eder Ingeborg.

Av elaina - 4 juli 2009 23:52

Alfhild och kycklingarna, 28 augusti. 

Önskar att jag sku kunna skriva att rubriken är ett skämt,

men tyvär så är det dagsens veckans sanning!!!


Sista veckan har varit riktigt körig; för förutom ordinarie arbete har vi oxå varit aktiva på VikingaGården vars VänFörening Maken å jag är stolta medlemmar utav. MEN det är inte våra barn som tänkt tutta på hönsen!


Nä, några mindre nogräknade ungar snodde med sig AXEdeospray, spraya/ dränkte in hönsen med detta å försökte sen få fyr på dom stackars fåglarne!!!

Snacka om djurplågeri!! Lyckligtvis fick dom inte fjutt på dom, men ni kan ju tänka er vilken stressfaktor för Hönsen å kycklingarna!


             Lammet Valle 

Inte nog med det: kinapuffar har tänts på å kastats efter fåren!

Får är ju oxå lättstressade djur så även dom har varit extra stirriga denna vecka. Som tur va har lammen blivit rätt så robusta nu, men för det!


Mitt hjärta ömmar för dom stackars djuren men även för dom barna som gjort de här hemska sakerna mot dessa värnlösa varelser! HUR kommer det sig att dom inte har normala spärrar? Hur har dom det hemma när dom blivit så empatiskt störda??


(hoppas nästan att nån s.k förälder läser detta å får sig en tankeställare. Fast det är klart det är ju anings försent vad gäller dessa barn: skadan är ju redan skedd s.a.s Ändå sägs det att det aldrig är försent för en lycklig barndom? Dock blir det nock upp till barna själva att ta igen den reparationen i mer mogen ålder, för deras anhöriga verkar ju inte vara vidare kapabla till det!)


Inom Vänföreningen har vi nu därför startat en BudKavle "Frid på Gården" för att värna om Gårdens Helgd i egenskap av Historiskt FriluftsMuseum, det är något att framhålla: inte sku väl dessa små rara ligister bryta sig in på ett "vanligt" museum?


OM så skedde så tror jag inte att det sku ses med så särskilt blida ögon eller kommenteras axelryckande med "pojkstreck" som nu sker när det är ute i det fria, på en gård som många uppfattar som en "fritidsgård" där man kan lämpa av sina ungar om man inte orkar med dom djälva. (HOPPSAN: själva ska det visst vara?)


Igår kvällst gick första passet vakt. Förbipasserande hundägare+ vinkade gillande å en "Mamma" stanna till för att hejja på oss: Hon tyckte att det va ett >>BRA initiativ att vikingaklädda syns efter stängningsdags<<


Det initiativet räckte förmodligen för att avskräcka dessa sysslolösa/ håglösa orosmoment från att göra intrång över stängslet å ställa till oreda på Gården och oro bland djuren* (Precis det som är syftet! inte att ertappa några/ ta nån på bar gärning, varken att skrämmas eller provocera!)


*Ty några gossar med pilbågar som måhända siktade på gården eller Gudarne förbjude, fåren, syntes en god stund utanför staketet, men vek dock av när jag högljutt lockade på -"Kä-ä-ättil" ! Därefter satt jag, medvetet fullt synlig, på välvalda ställen, hantverkande å sjungande till fårens stora förnöjelse: dom verkligen flockades å höll på å butta omkull mig, eller så va det för att få tyst på mig?

 "Kliande Kättil":

 P5100044x.jpg (71948 bytes)

(Önskar nästan att Han sku använda sina ståtliga horn till att sätta sig lite i respekt hos Djurplågarna, för det är just vad dom är!)


Nä, nu har jag inte tid å sitta här på arslet nå´längre: ska ner på Gården ikväll igen å "Gå Viking" vilket INTE är lika med att gå bärsärkagång utan att "bara vara", gå omkring liksom "FridsVärnare" .


Undra vilka av "Felaget" som ses ikväll månntro...

:o} 




Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards