Alla inlägg under maj 2009

Av elaina - 19 maj 2009 21:45

Vi börjar med lite "äkta fusk";






























 

Kommer ej ihåg vad dom ska föreställa? Men dom funkar bra som färgklick:

kontrasten mot den "Medelhavsblåa" kulören är läcker, eller hur?

*

Åsså fönsterbrädan som rymmer rätt mycket, förutom Katt:


nu zoomar vi in åt vänster:

Murgrönan är alldeles äkta, fast lite "ohyrig" så den har genom gått en liten såpakur å får nu finna sig i att vara på sanatorium. Bredvid den står omhändertagande RödaKors-Tanten/fyndet "kANNA MAJs" redo med kurerande dryck.

*

Här kommer "hon" i all sin glans, Ta-da!

För ynka 30riksdaler fick man henne+ två små krukbarn "Pop"&"Corn" fyllda med majskolvsgafflar formade som små minimajs, precis såna jag letat efter!

(vi kan plocka/köpa kassvis av majs på självplock sommartid!)

*

Måste ju lägga in en close-up-bild på Dotras "JesusHus" som Hon gjort på skolan:











 Det har faktiskt ingått i en JulKrubbeUtställning!

*

Till höger i fönstret skymtar mina stackars "Mårbackor" flankerade av separerade Herr&Fru Penseé:


















Kan tycka att det är det är riktigt snyggt med konservburkar som krukor:




















ett alldeles ypperligt sätt att återanvända plåtförpackningar på, e.h.?


 (När man en gång börjat så kan man t.o.m tänka sig att äta de mest konstiga konserverade saker, om bara burken är tillräckligt snygg! )

*

Ur en annan synvinkel ser det ut så här:


Å nu ett meddelande från Maken: "ja har gjort allt de blåa!!"

(Själv passar jag samtidigt på att upplysa "LastbilsTanten" om att

 det mycket riktigt är sprayfärg å gick åt 3burkar på två lager)

Stolsdynorna är såå "Shabby Chic" dubbelvikta noppriga gamla filtar instoppade i volangprydda örngott, i brist på annat.

*

På bordet lyser två mosaiklyktor upp mot kvällningen.

 Dom va fasligt dyra, men värda varenda öre:


 200/ styck! Å HarryGösses äre konstglas å kristall???

Näää: 100 öre betala jag, alltså en krona per styck! ;)

Duken fick jag för tio spänn å den gifte sig direkt med en av lyktorna!

*

Den andra lyktan är lyckligt förlovad med Fröken "Mosaik Fat":

Visst är färgställningen förtjusande!?

 Ska föreslå t "Onsdagsklubben" att vi måst pröva på mosaik nåt tag i höst. Straxt efter betonggjutninge vore ju passande?

*

Den gamla kökssoffan, som fick flytta ut i kylan redan hösten -07, har fått värmande kuddar å är insvept i tvenne tygstycken/överkast som jag har för mig jag köpte i butiken "5an&tian" inne i City på 80talet.

(Nån som minns den butiken?)

Äntligen kom oxå dessa kuddfodral tillpass!

Palmen är alldeles riktigt plast Den är på kollo hos mig över sommaren.

*

Å som kronan på verket å pricken över i´t, denna klassiker:

Fyndad på loppis för ringa penning pryder den sin plats på

min "grekitalisha" uteplats å får avsluta denna bildserie.

Hoppas den kan inspirera er att hitta egna varianter på "trödgärdsmåbler"...

=o)











Av elaina - 18 maj 2009 21:50

 

VikingaVänFöreningen hade utflykt i "stillregnet" på måndagen.

Uppslutningen var god trots väderleken å stämningen som alltid gemytlig.

Museéts arkeolog visade oss runt: oerhört kunnig person som intressant återgav Sigtunas historia under "våran" tidsepok.  En osedvanligt givande måndagskväll...

=o)

Av elaina - 18 maj 2009 13:00

Men först en bild att jämföra med:innan transformationen...


Åsså resultatet:


Nu vill jag ha duktigt med kommentarer, för jag har slitit som ett djur för att få ihop det! Ger ni mig riktigt mycket uppmuntran så kommer det fler detaljbilder samt bilder från "köksavdelningen" oxå....

=0)

p.s: även dax för er "smygläsare" att kommentera,

om så anonymt eller under "pseudonym!!!

;)

Av elaina - 16 maj 2009 19:01

Mammans "Gullis" har blivit Tonåring!

lyckligt fånflin...

Hurrá,HURRÀ,HURRÀ,HURRaaÁ!!!

=o)

Av elaina - 15 maj 2009 18:08

Tre kvinnor går på ett flygplan; en ryska, en svenska och en negress. När planet flugit ett tag får det problem och är på väg att störta.

  • Ryskan börjar sminka sig som bara den. De andra frågar vad hon sysslar med? "-De räddar säkert den snyggaste först"
  • Svenskan tar då av sig blusen och bh'n och viftar med tuttarna. De andra undrar vad hon håller på med? "-De räddar garanterat den med störst tuttar först"
  • Då tar negressen av sig sina byxor och trosor, sen trycker hon upp rumpan i fönstret. De andra ser frågande på henne?

 "-Det första de räddar är alltid den svarta lådan..."

Av elaina - 15 maj 2009 15:26

Ja, roligare än så här brukar inte våran "altan" se ut! Några pelargoner på fönsterbrädan åsså kanske en blomlåda på balkongräcket men inte just nå mer.

Hur kul är det på en skala??? 0,7 ungefär?


Men  i veckan som gick dagdrömde jag lite granna på e.m.-kvällarna (läs gärna här hur jag resonera med mig själv) såg bl.a "Mamma Mia-dvdn" å pausade när det va miljöbilder på deras uteplatser m.m Sökte även på "mediterrane patio" via nätet efter bilder å hitta massa mysig inspiration!


Bl.a underbart vackra bilder utav en dansk FOTOkonstnär Knud Nielsen, som här lånar ut en eller flera bilder:


(återstår att se om jag förstått hans anvisningar rätt?)


Lovar att återkomma med egna EFTERbilder oxå hur det blev när jag stajlat, fixat å piffat min "Mediterrian Dream"...

=o)

Artistic work of my own in retro style - Postcard from Italy. - Like the old days - Piedmont. photo
Av elaina - 15 maj 2009 15:08

...va mycket det finns att göra! Tyvär så kostar det mesta pengar. Fast jag börjar få ihop det mesta som jag behöver för att få till det lite "greküskt" på våran s.k altan. Så mitt fredagsnöje denna e.m./kväll är att Medelhavs-Stajla loftgångs-balkongen å lyssna till Denne Färöiske Yngling genom fönstret. Här nedan kan ni se+höra när han sjunger sin "Ongir Pengar" en modern pessimistisk travesti på

"OM jag hade pengar" ur Spelman på taket?


Ongir pengar

eg eigi ongar pengar í dag

hvørki kreditt ella kontantir

koyri á mínum síðsta bensini

í einum læntum bili


øll halda at eg eri ríkur
men eg eigi ikki eitt oyra
eg arbeiði sum ein hundur

og eg vil hava meira


skattavaldið kom inn á gátt

eg bjóðaði teimum innum

men tey vóru ikki blíð móti mær

hóttu við at fara við øllum


øll halda at eg eri ríkur
men eg eigi ikki eitt oyra
eg arbeiði sum ein hundur
og eg vil hava meira!!!


Jaa, så illa äre! Men visst äre ett häftigt språk! Å inte alldeles stört omögligt att förstå, undrar om nån vågar sig på att översätta?  Månntro om jag ska önska mig en språkkurs tills jag fyller år;


fornnordiska vore koolt att kunna,

det är nock få förunna´...

;o)



Av elaina - 13 maj 2009 17:28

 *

(bild lånad från Virtuella Floran)


*Sjunger -högtidligt* :

-Allt med en enkel tylipan bukett linneor uppå bemärkelsedan:

jag har den äran, jag har den äran att gratulera!!!

*gnolar-vidare-ty-minns-inte-texten*


I dag har ALLA mina närmaste kvinnliga släktingar namnsdag, UTOM JAG!

För jag fick heta Kristina i andra namn, efter Farmor. Hon va visserligen en väldans rar Farmor, det lilla jag minns av henne, fast vad hjälper det när man är 5år å kissnödig å hon dessutom dog å alla andra man kände hade det gemensamt att dom hette Linnéa efter Mormor!!! Förstår ni vilken fruktansvärd orättvisa jag levat med i alla dessa år???


Å inte nog med det!!!! Dom va till råga på allt grönögda hela bunten!!! Å jag, jag va minnsann blåögd som Pappa!! Det va ingen hejd på utanförskapet:  alla va dessutom så mycket äldre än jag: minst elva år! Ett tag va jag faktiskt helt övertygad om att jag va ett hittebarn som dom varit tvugna att ta hand om för att ingen annan förbarmat sig längs vår gata! Eller att Farmor hittat mig nånstans å bett Pappa ta hem mig: en-unge-mer-eller-mindre-spelar-väl-ingen-roll liksom?


Hade igår tänkt skicka kort till allihopa, men glömde/förträngde det. Å nu har jag magknip i all min ensamhet, håller nog på att bli blind i tarmen eller nåt?  Maken är hemma hos sig, Dotra är hos bästa kompisen, Sonen  cyklar på sin nylagade hojj, men jag har inge skojj, bu-hu-hu...


:o{




"Tyck synd om mig, vad får jag?"




Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23 24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards