Alla inlägg den 14 april 2009

Av elaina - 14 april 2009 22:54

I kvällst kom jag av någon outgrundlig anledning på att jag sku "googla" på våran Morfars namn och hans yrkestitel "bagare"

Bl.a fann jag lite läsvärt som jag citerat här nedan (resten kan Du läsa här ) Det hela utspelade sig i lilla Näsviken under senare hälften av 50talet. (mormor&Morfars hus m bageri längst t vänster i bild)

Arne dåvarande springschas på "Kôppera" berättar; 

>>Tisdag morgon inte vilken tisdag morgon som helst utan fettisdagsmorgon, detta innebär att massor av semlor ska hämtas hos Bagare Åslund. Jag ”springsjasen”, med ”sjascykeln” som har pakethållare både bak och fram, grön, med Näsvikens Handelsförening skrivet på den breda ramen, trampar jag i väg för att hämta de tjugo lådorna med semlor.


Hos bagare Erik Åslund får vi det obligatoriska winerbrödet specialgjort till oss med extra mycket sylt och florsocker, alltid lika uppskattat av oss ”springsjasar”.


Jag lastar semlelådorna på cykelns frampakethållare och åker i väg, man får titta ”runt” lådorna för att se åt vilket håll man kör, med vana och bra balanssinne går färden från bagare Åslund till Handelsföreningen bra, ställer upp cykeln och går in för att få hjälp att bära in lådorna, Kulo, Malmen, och Tage brukar hjälpa till, fem lådor var är lagom att bära av denna ömtåliga delikatess.


-Rationalisering, ryter Affärsföreståndare Westling, fyra man att bära några lådor med semlor när det räcker med två man, en bär bak och en fram, tycker Westling.  Jag och Affärsföreståndare Westling går ut till Handelsföreningens cykel för att rationalisera. Westling tar tag i den nittonde lådan uppifrån jag den tjugonde lådan.


-Nu lyfter vi lådorna, skriker Westling, att lyfta tjugo lådor när en håller i den nittonde kan bara sluta på ett sätt.


Krasch, katastrof!


Semlorna i en enda röra på backen Westling hållande den nittonde lådan i handen väsande:  -Arne, åk tillbaka till bagare Åslund, ta med fem liter grädde så han får göra ”nya” semlor!


 När jag och semlorna kommer tillbaka till bagaren borstar Åslund av semlorna så gott det går från sand o grus, vispar grädden och gör semlorna så fina som det nu går med tjugo tippade lådor semlor.


Åter till Handelsföreningen, på bron står Kulo, Malmen och Tage de tar fem lådor semlor var och bär in till bröddisken. Westling hörs ute på kontoret någonstans irriterat morra:  -Rationalisering, rationalisering, det måste rationaliseras!


SENSMORAL:

Av detta kan man lära, att det inte går att bära,

tjugo lådor semlor, utan att rationalisering lära! <<


SLUT CITAT!


Blev så himla glad att läsa om Morfar våran å lite stolt över att Han trots allt löste "semmelkrisen": att sno ihop hundratals med purfärska semlor låter sig icke göras i en handvändning! 


Sen vad Hälsovårdsnämnden sku ha ansett om saken kan vi bara gissa ;) Men mig veterligen har ingen ännu klagat? Ska höra efter med Mammsen å Morbror om någon inkommit med klagomål de senaste 50åren...

;o)



Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2009 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards