Alla inlägg under november 2008

Av elaina - 23 november 2008 23:30

Snön vräker ner å jag kan inte sova, så jag gick in hit till bloggen för att lyssna lite på "Luffarens sång" medans jag skriver dessa rader å på så vis komma ner i varv 


Har just tittat färdigt på Wallander å den rörde upp många känslor i mig,

 dels för att Johanna Sällström va med:

Johanna bland Syskon å Vänner...

F-N det är snart två år sen hon oturligt nog fick tillfälle att ta livet av sig.

Antar att Hon använde sina skådesspelartalanger för att visa sig friskare än Hon va å på så vis fick permission från sjukhuset. Fast det lönar sig inte att grunna på så´nt. Bättre att koncentrera sig på att dom runt omkring sig mår bra å våga fråga om nånting inte verkar stå rätt till.


Sen va det ju dels det faktum att det sku föreställa att mördaren i Wallander va psykotisk/neurotisk. Det som oroar mig med det är att folk i allmänhet kan få för sig att alla psykotiska personer är presumtiva mördare. Så är absolut icke fallet, får dom bara rätt medicinering så kan dom återhämta sig. Å med ett observant socialt skyddsnät omkring sig så behöver dom inte riskera att  bli utan den vård som dom behöver om dom sku återinsjukna: den sjuke är nämligen oftast farligast för sig själv!


Å nu vädret!

snö, SNÖ men ännu ingen STORM. Ska bli spännande att se i morronbitti hur mycket det snöat: 20cm hade Sonen hört att dom talat om på tåget hem från pappan. Otroligt nog så va det inte försenat, men jag gissar att pendeltågen kommer att vara grymt sena imorrn, om dom inte blir inställda hela bunten?


Tur att jag har gångavstånd till jobbet, bäst ändå att kliva upp ordentligt i tid å därför bör jag gå å lägga mig nu nynnandes:


Jesus blood never failed me, yet

never failed me, yet

Jesus blood never failed me yet

This one thing I know

for He loves me so...


Det är ju så man kan bli religiös för mindre!

AMEN å G´natt...

#o)




Av elaina - 23 november 2008 20:38

Sigge i sömartagen...

Av elaina - 23 november 2008 18:49

Någon har budat på en av mina böcker tradera!

Hejja, hejja!    Mera-mera!!

 Kanske det är flera som nu får syn på mina andra böcker oxå...

=o)

Av elaina - 23 november 2008 00:16

 *

När barna va riktigt små å jag bodde själv uppe i Hudik va jag konstant trött OCH hade ändå svårt att sova paradoxalt nog. En av mina äldsta kloka Väninnor gav mig då en skiva som ett slags meditativ sömnhjälp eftersom jag blåvägra ta sömnpiller trots husläkarens inrådan.


Tryck nu på "play-pilen" å läs det som står nedan om denna fantastiska sång:


En man vid namn Gavin Bryars ombads hjälpa till att göra en film om hemlösa och fattiga människor i några av Londons sämre områden i början på 70-talet. Som belöning fick han bl.a överblivet inspelningsmaterial både ljudband och filmrullar.


Bland alla dessa finner Bryars embryot till ett av musikhistoriens underverk: under en av filmsekvenserna sjunger en gammal luffare en lågmäld religiös sång, helt a capella, vid sidan om det egentliga filmfokuset.


Denna enkla sång fångar ändock Bryars intresse, och han bestämmer sig för att göra en kort loop av den, för att använda i sin egen musik. Den gamles röst har en suggestiv trollbindande effekt som beskrivs av Bryars i skivans medföljande häfte:


"När jag kopierat slingan på ljudband i studion, råkade jag lämna dörren öppen ut mot det stora allrummet medan jag gick ner för att få en kopp kaffe. När jag kom tillbaka va den normalt livliga atmosfären nästan onaturligt dämpad. Folk rörde sig mycket långsammare än vanligt och några satt ensamma, tyst gråtande. Jag va alldeles förbryllad tills jag insåg att bandet fortfarande spelade och att de hade blivit överväldigade av den gamle mannens stillsamma sång. Detta visade mig den emotionella kraften i musiken och gjorde mig vaksam på att det skulle bli nödvändigt att vara försiktig med vad jag gjorde för ändringar med bandet. "


 * * * * * * * * *


Sänder ett TACK till Lillor för omtanken (synd att vi tappat kontakten)

å önskar Alla Mina Nutida Vänner en riktigt GOD NATT!

Är övertygad om att ni kommer att sova gott,

kanske rent av små-nynnandes...

#o)

Av elaina - 21 november 2008 17:51


Sven vaknar upp hemma med baksmälla storlek XXL.
Han tvingar sig själv att öppna ögonen och det första han ser är Alvedon och ett glas vatten på nattduks-bordet. Han sätter sig upp och ser sina kläder, allt rent och nystruket. Ser sig om i rummet och märker att det är i ovanligt god ordning, perfekt städat och rent!


När han reser sig upp får han syn på en lapp på sängbordet:

 "Älskling, frukost står på spisen, jag gick tidigt för att handla.  Älskar dig! puss, puss!"

Förvånad stapplar han till köket. Mycket riktigt finns varm frukost och tidningen där till honom. Deras son sitter vid bordet och äter frukost. Sven frågar: - Min son, vad hände egentligen i går kväll?


Sonen svarar: - Jo, du kom hem klockan 3, aspackad och allmänt sinnesförvirrad. Du hade sönder möbler, spydde i köket och gav dej själv ett svart öga då du gick rakt in i toadörren.


Förvirrad frågar Sven:  - Så, varför är allt i ordning och så rent, dessutom står frukosten färdig och väntar på mig?


Sonen svarar: - Aha, du undrar över det! Mamma släpade in dig i sovrummet och när hon försökte ta av dej byxorna sa du:


-Lämna mig ifred damen - jag är gift!


Tänk vilken skillnad det kan vara

mellan rätt och fel svar...

;o)
 


Av elaina - 18 november 2008 19:14

När det blir havregrynsgröt över brukar jag passa på att göra GrötBröd.

Då folk frågar efter receptet blir jag lite ställd för jag gör ju det alltid "på en höft". Men nu har jag hittat en som det är ordning på som har ett uppskrivet recept som är enkelt att följa å som dessutom kallar det för nåt långt mer aptitretande än grötbrö´;


Kakomaten´s HAVRERUTOR (Ugn: 225º)
4 dl havregryn
25 g smör eller margarin
4 dl kokande mjölk
2 dl vatten

50 g Jäst
2 tsk salt
2 msk sirap (ljus)
4 dl grahamsmjöl
5-6 dl vetemjöl
Gör så här om Du inte har överbliven gröt:
Lägg havregrynen direkt i matberedarenoch klicka i smöret.
Häll på kokande mjölk. Låt stå i 10 min. Tillsätt kallt vatten.

Om Du har gröt kolla att den inte blir varmare  än 37 grader!
Smula i jästen och tillsätt salt, sirap,

grahamsmjöl och det mesta av vetemjölet.
Arbeta degen väl tills den släpper skålens kant.
Låt jäsa övertäckt i 40 min.

* * * * * * * * *

Tag upp degen på mjölat bakbord och kavla ut till en platta,
lika stor som en långpanna.
Lägg över i en långpanna med bakplåtspapper.
Sätt på ugnen på 225 º
Skåra i rutor och jäs ytterligare i 30 min.
Pensla med vatten och strö över lite havregryn.

Grädda i 20-25 minuterMUMS!

Av elaina - 18 november 2008 16:15

I dessa miljötänkets & återvinningens tidevarv så måst jag ju säga att tradera är en mycket bra "handelsplats": där finns i princip allt man kan önska sig i prylväg!  Ibland pryttlar som man inte ens visste fanns, saker man plötsligt nästan inte kan klara sig förutan samt en del grejjer som man kan fundera över hur nån ens kan ha tillverkat?


Vi ska måste börja sälja av lite grejjer; dels för att få in extra pengar, dels för att avyttra det vi har dubbelt upp utav för den händelse vi plötsligt får möjlighet att flytta samman på riktigt!



I december är det ju 8 (å-t-t-a!) år sedan våra vägar korsades, 7½ år sedan jag flyttade ner hit från Hudik, fyra månader sedan vi gifte oss: så det börjar bli outhärdligt jobbigt och frustrerande att inte ha ett gemensamt boende !!!


För att inte tala om hur ekonomiskt ohållbart det är i längden med två lägenheter som sammanlagt kostar oss 10 lakan i månaden! För den summan sku vi ju kunna bo i en mindre Herrgård uppe i Hälsingland!


Men vi sku va nöjda med ett torp i Roslagen...

:o}

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
<<< November 2008 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Skapa flashcards