Alla inlägg den 12 september 2008

Av elaina - 12 september 2008 16:48

Länge har jag  längtat efter en maträtt som va bland dom första jag lärde mig.

Tror det va min Syss/Svåger som instruera mig vid grytorna (rätta mig om jag har fel?) på den tiden jag mer eller mindre bodde hos dom OCH det inte fanns någon KinaRestaurang i HUDIKsvall.


Det är alltså en kinesisk Kina-inspirerad maträtt det är fråga om: "Chicken á la HongKong". Men när jag sökt på det namnet så har inget som liknar det jag menar dykt upp. Så härmed jag döper helt sonika om kycklinggrytan till "Chicken á la Chi" efter en söt å god arbetskollega som ursprungligen kommer från HongKong.


Här följer receptet (som vanligt utan mängdangivelser);

*Kycklingfilé i bitar

*soya/paprikapulver

*champinjoner

*grön paprika

*syltlök

*ananas (helst skivad)

*maizenamjöl


 Stek kycklingbitarna noggrant i en stor gryta,

bättra på stekytan och färgen med soya/paprikapulver.

Hacka under tiden paprikan, häll ner dom

+"svampimonerna"  i grytan å stek på alltsammans en stund.

Tillsätt syltlöken+lite spad därav OCH ananas+lite mer av dess saft

Koka ihop å red av med nån matsked maizenamjöl utrört i kall vätska.

Servera med jasminris!

YUMMIE!


"På torsdag äts det ärtsoppa, på lördag är det fest

Men fredag är ändå den dagen som känns bäst

Ge mig då kyckling, det gillar jag mest

Kyckling på fredag, det enda jag vill ha

Kyckling på fredag, då mår man riktigt bra

Kyckling på fredag, vad var det jag sa?

 Jag vill ha fredag  var dag!"


;oP

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards