Alla inlägg den 17 juni 2008

Av elaina - 17 juni 2008 20:36

Igår stod jag hela dan på jobbet å baka knäckebröd, men icke att jag blev knäckt!Det va rätt kul faktiskt, va ett bra tag sedan jag gjorde det. Varför ställer man sig då å bakar knäckebröd när det är så billigt att köpa? JO, det är så otroligt mycket godare OCH framförallt billigare än dom s.k "hembakta" man kan köpa på affärerna. (Vikabröd t.ex är ju hutlöst dyrt!)


Sen va det så att för ett tag sedan så va det nån av deltagarna på jobbet som nämnde att hen aldrig smakat hembakt hårdbröd å flera instämde att det va ju så dyrt oxå at dom aldrig sku unna sig astt köpa det heller. Å det räckte ju för att jag sku få en idé om att baka det vid tillfälle så att dom sku få smaka på´t.


Vad passa bättre än att bakslöjden slog till dan innan vi ska ha vårat traditionella alkoholfria MidsommarFirande på jobbet? Det kommer förmodligen inte att räcka till en hel kaka var, men en ½ ska väl var å en kunna få ialla fal, beroende på hur många vi blir.


På morron va iaf 31 anmälda, men det kan bli manfall eller så tillkommer några. Det vet man aldrig riktigt säkert, det beror på dagsformen, m.a.o det återstår att se. Likaså med vädret, men jag ska tillbe alla vädergudarna å försöka blidka dom. Kanske ska jag offra lite knäckebröd åt dom?

Här kommer receptet, väl värt att prova på.


KNÄCKEBRÖD

       ca "tju30" st                             Ugnstemperatur 250º

Ingredienser;

50 g jäst

4 dl vatten, 37°C

1 dl olja

1 tsk salt

2 msk malen brödkrydda

10 dl mjöl (råg/korn)

2 dl vetekli


Till utbakning: vetekli


Smula sönder jästen i en bunke. Rör ut den med ljummet vatten.

Tillsätt olja, salt, brödkrydda, mjöl och vetekli. Arbeta ihop till en smidig deg. Den behöver inte jäsa. Tag upp degen på bakbordet. Forma 2 längder och dela varje längd i 10-15 bitar. Rulla en degbit i taget till en bulle. Strö rikligt med vetekli på bakbordet. Platta ut bullen i kliet och kavla den till en mycket tunn kaka, ca 15 cm i diameter. Använd helst kruskavel. Har Du bara en slät kavel måste Du nagga kakorna tätt med brödnagg/  gaffel. Lägg kakorna efter hand på plåtar eller bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen 4-5 min, passa brödet nogsamt så att det inte blir bränt!


LYCKA till!


Jag tänker slå in ett gäng kakor i papp å ta med till Svägerskan på midsommar!

Det blir säkert mer uppskatta en en blomma, kan jag lova...


=0)

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards