Alla inlägg under maj 2008

Av elaina - 25 maj 2008 21:22

Så har vi åter landat i nutid,

vår bohelg på vikingabyn är över.

Haft det fantastiskt bra: arbetssamt men trevligt.

Är så trött att jag inte orkar skriva nåt mera ikväll.

G´natt...

#0)

Av elaina - 22 maj 2008 23:42

Älskar verkligen alla nyanser av vinrött: i e.m-kvällst har jag varit på "Salong PeppigaPia" å både fått håret klippt+färgat och färgat linnetyger som va för orangea för att sy vikingapersedlar av.


Håret blev tvärlyckat; mörkbrunt underhår åsså nån sorts mörkt vinröd nyans på överhåret. Å hur skönt vare inte att bli av med dom slitna topparna!?! Bara en sån sak! Påstod först att jag inte klippt mig sen Farsan 80årsdag i augusti, men jag va nog iväg här straxt före jul oxå?


Vad tygerna beträffar så återstår det att se när dom torkat om dom blev för röda: hoppas det blir åt det dova brunröda hållet. Rött va ju en dyr färg så det va det ju inte särskilt förekommande att bondkvinnor på tusentalet hade råd att bära det. Såvida inte hennes make varit i viking å råkat råffa åt sig en tygbunt eller färgpigmentpulver på irrfärder i Miklagård, vem vet?


Vid senare tillfäller ska jag färga min kortärmade sommarsärk gul med lökskal. Ska även sy en ny skjorta åt Kärbon, nå´t tag. Hosorna (byxorna) sydde jag in nu i kvällst för dom har kännts för stora, åsså dom blev för små istället, suck. Morgondagen får jag ägna åt att rätta till det misstaget, så att han inte behöver gå med rumpan bar. Åsså måst jag få ihop hängselklänningen å packa det vi ska ha med oss till vikingatiden.


Vi ska nämligen åka tidsmaskin i helgen å bo i en vikingaby, årtalet är inställt på cirka 1040 e.Kr.  Skönt att slippa stressen med klockor, tider att passa, mobiltelefoner å konstant anträffbarhet. Bara gå efter solen, hungern å TuppFan, fniss. Kanske vi tycker det är så avkopplande att vi inte vill komma "tillbaka till framtiden"?


Men på lördagen måst vi återvända  till nutid för några timmar ty vi ska på VattenBegjutelse! Har vacklat mellan om jag ska ha hembygdsdräkten eller min svarta linnedress. Dräkten är ju alltid korrekt, men dressen sval å diskret. Vi får se vilket humör jag är på, vikingaklädseln blir det iaf inte, vi måst hem i ottan å sanera oss från matos, eldröklukt å andra odörer innan vi kan vistas bland folk i möblerade lokaler...

*fnissar*

;0)




Av elaina - 22 maj 2008 07:41

En av Byns fotbollsklubbar har  hjälpt Omar,en kille från Gambia,

att ordna en insamling av t.ex urvuxna, men fullt riktiga idrottsgrejer.


Sonen hade ett par stycken fotbollsdojjor, både gräs å grus, hans gamla matchställ från förra klubben åsså hade Dotra flera tröjjor å träningsoverallsbyxor över. Dessutom hitta jag igen ett gäng urvuxna fotbollsstrumpor å lite annat smått å gott. (fotbollsskosnören, målvaktshandskar, benskyddm.m) 


Känns så bra att det kan komma till användning på ett vettigt sätt:

som jag förstår det sku dessa barn annars kanske fara illa om dom inte blivit engagerade av fotbollsklubben därnere.


Vore kul om lokaltidningen följde upp det med ett reportage på plats.

Kanske klubben å övriga ungdoms-intressenter kunde sponsra en ungdom med journalistdrömmar att åka med Omar?


Det vore häftigt om våran by kunde få deras by som vänort...


=0)

Av elaina - 20 maj 2008 22:26

Nåt som jag kan tycka är sorgligt är när textilier säljs buntvis

på auktioner för ingenting:

så sant som det är broderat...

 -Va får ja´: en tia? tjuga? Hörde jag 15? Nähä, fem...10!

 PANG!

 -Bunten går till Damen i rö´tröja på 3e bänk...


RödatröjDamen kan antagligen skratta sig lycklig,

för förmodligen har hon spanat in denna bunten redan vid visningen.


Gu´va´jag längtes till sommarn å auktionerna;

Tövsätt, Norrbo Folkan, Hybo osv.


Tur Skönt att jag har tidig semester i år,

då äre camping som gäller: vårat 2rum å kök tält är så suveränt bra.

För att inte tala om gasspisen med tillhörande bänkbord!

Så skönt att slippa Trangiaköket!

måhända lagar Mästerkocken mer mat i år...

Har redan börjat samla på mig konserver å torrskaffningsvaror lämpliga för campinglivet, det gäller ju att underlätta så mycket som möjligt!


Vill ut till havet, så det blir nog Hälsingekusten.

Kanske sku vi tälta oss uppåt längs Roslagskusten, sen vidare mot Bönan i Gävlebukten åsså, heter det Söderhamns Skärgård eller?

Långvind får man ju inte missa ej heller Borka brygga!


Sista anhalten blir nog Ankarmons Camping eller så tältar vi hemma på gårn i Böle, får se om Modern & Farsan orkar med hela skojjar-lasset...


>>Tala vänligt, för den Trötte likt en hälsodryck det är,

Tala vänligt, nästans börda Du därmed till hälften bär...<<

Sålunda stod det broderat på en väggbonad i Njutånger.



Apropå det ska jag nu gå till sängs å drömma om havet;

Hornslandet, Hölick, sandstranden, vinden, vattnet, ljuden.

Solbrillor, ljudböcker åsså kallt persiko isthe´,

zzzZZZzzzZZZzzz...

80)



Av elaina - 20 maj 2008 00:09

*********

Det har tjorvat ihop sig i min hjärna

själva jag vill sova, mycket gärna!

 är trött i kroppen, men huvudknoppen?

ICKE!

Den ligger å småpratar för sig själv om ditten å datten

mest hela natten, hur få ro? vette katten!

en del brukar grogga, jag föredrar blogga

FAST

en del saker lämpar sig inte här,

då kan situationen bli än mer prekär!

kär är jag oxå i Kärbon, med Han kan jag bo i ve´bo´n

JAMEN

ni hör ju vilken nivå det är på rimmen

så kan det bli när man skriver i spöktimmen

då älvorna dansa på äng... NÄ, nu: I SÄNG!

;0}

Av elaina - 19 maj 2008 19:59

Har ju haft en liten omröstning;

 "VAD TROR NI DOTRA BLIR GLADAST FÖR PÅ SIN 12ÅRSDAG PÅ FREDAG?"

Så här har inte mindre än 10 personer röstat;

  • dvdfilm "Jump In" 20 %
  • extra långhopprep 0%
  • TaeKwonDo instruktionsfilm 0 %
  • TKDmitsar (små sparring-kuddar) 0 %
  • pengar till videokamera (har sparat själv sen i julas) 50 %
  • lekhage till marsvina Magnus&Brasse 10 %
  • SIMs 1 &/eller 2 (får låna Brorsans dator) 20 %

Å nu kan vi summera å säga att Hon varken fått nån film+tillbehör (långhopprep) eller TaeKwonDo-grejjer.

 Marsvina får gå lösa, men pengar till kamera har Hon fått: en rejäl slant!

Dessutom flera böcker i en serie Hon har, fina(!)kläder

 åsså hudprodukter av favoritmärket NIVEA.

(TACK alla Snällingar hälsar Hon!)


Men slutligen ska vi då avslöja

vad hon blev som allra gladast för

 (trumvirvel tack!)

PAKETET i BREVLÅDAN från hälften så tjocka släkten i Hälsingland;

"SIMS Double DeLuxe" !

Jag har blivit lovad att jag får låna det när hon åker till pappan var annan helg. Fast jag tror inte riktigt det är min grejj, men det va ju snällt erbjudet å säkert avkopplande för många.

 Men tacka vet jag bloggning,

det är min avkoppling...

;0)



Av elaina - 17 maj 2008 22:25

Hoppas jag lyckats ladda upp filmen bättre än jag filmade,

va så hispig att jag fladdra med kameran hit&dit +

uppåt väggarna å sista minuten tror jag att jag höll andan:

PHUuuuuu vilken lättnad när matchen va över...

`=0¤

ps: Dotra har blå väst

å jag fattar inte ett smack hur dom räknar poängen,

på displayen tyckte jag det stod det 8-0,

men hon vann tydligen med 6 poäng.

?

Av elaina - 17 maj 2008 19:54

Coachen va helnöjd med Hennes insats...

Helt otroligt roligt: på sin allra 1a tävling så kommer ungen på 2a plats!

Trots att hon hamna i ett snäpp för svår viktklass!

Vi är super-duper stolta!

HURRA, YiiihaAA!

=0D

pst! grattis även till klubbkamraten som oxå kom 2a i sin viktklass!

å hedersomnämnande till bästisen med familj som kom å hejja!

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Skapa flashcards