Alla inlägg den 2 maj 2008

Av elaina - 2 maj 2008 10:08

Igår när vi bakat filmjölksbrödet va vår granne "LizzyMatte" upp med en porslinsblomma som hon undra om jag ville ta hand om. Å det ville jag förståss gärna. Sen när vi ätit färdigt tog vi med oss en påse bröd ner till henne å fråga om vi fick gå ut med hunden? Det fick vi å så gick vi rundan runt sjön: 2timmar tog det, men det är en annan historia.


Imorse vid 9tiden fick jag ett sms från LizzyMatte: hon tyckte brödet va så gott, kunde hon möjligen få receptet? Å det är klart hon får å alla ni andra som är intresserade för den delen. Perfekt för er som inte är så vana vid att baka eller tycker det är bökigt.


Detta är plätt-lätt;


  • 1liter filmjölk (utgånget datum funkar alldeles utmärkt!)
  • 2dl sirap (helst mörk, men honung funkar oxå)

 


  • 1,4 liter rågsikt (går bra med en blandning andra "mjöler" oxå) 
  • 2tsk bakpulver
  • 4tsk bikarbonat (reagerar bra med syran i filen)
  • 2 msk brödkryddor av något slag (OM man har, går bra utan)

 


blanda dom torra ingredienserna, tjoppa sen i filen+sirapen.

Smeta ut i smord eller bakplåtspappersklädd långpanna.

Grädda i först 100 grader i 45min. höj sen till 175 i 30 min.


Låt svalna å njuUut...

=0P

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Skapa flashcards