Alla inlägg den 28 mars 2008

Av elaina - 28 mars 2008 10:31

På jobbet har vi länge haft ett litet projekt att virka Mormorsrutor:

dom som känt för att ha nåt för händer, men inte haft ork/lust att dra igång nåt större handarbete, har under årens lopp skapat att helt gäng rutor! En ruta tar ju inte så lång tid att göra å även den som aldrig virkat kan lära sig rätt snabbt å känna sig stolt över att fått ihop nåt.


För ett bra tag sedan börja vi spåna på vad vi sku använda alla dessa rutor till; filt föreslog någon, nån annan tyckte sjalar, medans flera tyckte kuddar. Till en början så sorterade vi rutorna efter storlek å färgkombinationer: dom flesta rutorna hade svart på  yttersta varvet, men en del hade andra kulörer.


 Men så är det ju med oss människor oxå

- vi är alla olika, men lika mycket människor för det!


Fast vi enades om att det kanske sku bli knepigt att montera ihop dom olika storlekarna: så några blev till en halsduk, små barntossar (som kan beskådas häroch lite andra småsaker.


Sen tog andra aktiviteter vid å rutorna kom lite i skymundan tills vi hitta igen dom före jul, då det tillverkades julklappar av alla de slag, som sen fick köpas för liten peng. Ett trevligt, billigt å praktiskt sätt att ordna julklappar som uppskattades särskilt mycket för att det va handgjort!


Själv tota jag ihop en mössa som jag gav bort till Dotras Gudmor som i alla år benämnts för "Tant" rätt å slätt. Hon blev mycket förtjust i sin luva som hon kallar den. Så då döpte jag designen till "Tant Luva".


En sådan luva har jag även förärat Tant Tagg, för att hon gissat rätt i en maträttstävling här på bloggen. Det va i höstas då jag varit på Island, men


 bättre förr ju hellre

( Nä, bättre sent än aldrig ska det visst vara)


Dessutom har jag fått en beställning på en via jobbet, bra sätt att få in pengar till verksamheten. Men att försörja sig själv på handarbete är nog tufft, fast att ha det som extra-inkomst sku va lämpligt. Ska kanske höra efter med Hantverks-Kooperativet Ut-vid-Kusten som va intresserade förut, den som lever får se...

=0)

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Skapa flashcards