Direktlänk till inlägg 28 februari 2008

Besök Kupan + Återbruket i Märsta!.

Av elaina - 28 februari 2008 18:29

Idag gjorde vi studiebesök på RödaKorsets nyöppnade SecondHandButik på Södergatan i Märsta.


Där var knökfullt med folk, det visade sig att vi råka komma bara nån minut innan dom högtidligt sku inviga stället! Lokaltidningens reporter/fotograf va där, samt flera säkert hemskt viktiga RödaKorsPersoner. Det bjöds på cider&snacks å RK-Tanterna gick rödrosiga omkring å kuttrade av belåtenhet att där va så mycket folk.


Gjorde en del fynd bl.a 4 fräscha örngott till barnas kuddar (dom har ca 135 stycken vardera, så det finns aldrig örngott så det räcker), en liten grön batikduk, en 70talsinredningsbok, en röd samvetsklänning åt Dotra samt en syltburk med bygellock (praktiskt för refill-sylt!)


Rätt som det va kom KäraKollegan med en vinröd finklänning å sa:

-Den här sku väl passa Dig? Den är bara så DU! Jodå både storleken å färgen va helt rätt å när Hon hejdade en RKtant för att höra vad den kosta, trodde vi inte våra öron: 20 spänn! för en tysk designklänning "steilmann" - slog till direkt, den kan säkert komma till pass, på dopet i maj om inte annat.


Sen när vi stod i kassakön så gled syltburken på det glatta tyget å

jag lyckades inte hejda den utan:

 "KRASCH!!!"

 åtföljt av 2½sekunders dödstystnad

 i den annars sorliga lokalen, sen så hör jag min egen röst högt å klart: 

 -Ja, ja, inget kalas utan glas i kras!

 Å jag känner mig inte det minsta generad fastän

allas ansikten vänts mot oljudet/mig.

Hade det varit för 5-7år sedan hade jag förmodligen dött eller åtminstone varit lika röd som klänningarna i min famn å önskat mig osynlig.


Snälla människor kom med sop+skyffel å sanerade golvytan, en ny nästan lika fin syltburk framskaffades å feststämningen tog vid igen, som om ingenting hänt. Å inte behövde jag betala den kraschade burken heller, bara 75:- för 9 saker. Hit måst ni fara om ni har vägarna förbi!


Sen gick vi till Återbruket av bara farten: det ligger på samma gata fast närmare Centrum. Där va det betydligt stillsammare, men inte desto mindre trevligt för det: flera små rum att titta i och sympatisk personal. Vi gjorde ännu en del fynd, glas i parti-å-minut å jag förälskade mig i en snidad träplanka.


Svårt att förklara hur den ser ut, men jag tror den ska användas till bandväv. Får visa upp den på bild så småningom så kankse nån av Vänföreningen kan upplysa mig om så är det faktiska fallet.


Nu ChickenSoup! Lindrar gott i skrovliga halsar å semlor på det mättar gott i magen. Vad ska ni äta i helgen? Middagsuppslag emottages tacksamt. Vi är barnlediga å om jag får som jag vill (å det brukar jag få ibland) ska vi göra egen sushi i helgen...

;0)


 
 
helga

helga

28 februari 2008 22:36

Kul med fynd, men synd på sylten...
Det är perfekt med loppisar o fynd man får så mycket mer för pengarna...

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
Ingen bild

elaina

29 februari 2008 10:46

helga: som tur va fanns det ingen sylt i burken...
;0)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av elaina - 25 mars 2017 13:13

En sak som fascinerar mig mest av allt i denna värld på Tellus är att barn blir till! HUR kan dessa mikroskopiska spermier å ägg bli en levande varelse ?!?  Liv är verkligen ett totalt mirakel, vilket sker i ett mikrokosmos...tänk om vi här-å-nu-l...

Av elaina - 28 maj 2016 14:39

En MYCKET regning e.m./kväll i fjol sommar va vi på en visning av utgrävningarna som vi kunnat se från vårat sängkammarfönster, det va mycket fascinerande å vi tog flera bilder på fascinerande fynd. Dessvärre hittar jag inte igen dom i skrivande stun...

Av elaina - 12 februari 2016 19:17

Istället för att slänga bort köttben+ styckslamsor, kycklingskrov å fisk-/ lax- huvud+ ev skaldjursrens, går det utmärkt bra att koka fond till soppor å grytor av det! Brukar i frysen ha typ 2l. tomma glasslådor å spara tills dom blir fulla av; ox-/ ...

Av elaina - 29 november 2014 14:30

Ibland kan det hända sig att en totalt glömmer bort att lägga överblivet kaffebröd i plastpåse. Liksom matbröd som säljs i nån sorts halvpapperspåse brukar det bli torrt å tråkigt redan dan efter, för att inte tala om vad trist det är efter en liten ...

Av elaina - 15 april 2014 19:12

Häromdan begav mej ut på en SOLskenspromenad runtomkring i dom vackra omgivningarna:             I år gick det att ta sig runt "KyrkSjön" ända bort till "Herrgårn", där står flera runstenar som jag nu detta år änteligen kom fram till ! ( i fjo...

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5 6
7
8 9 10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Skapa flashcards