Alla inlägg den 26 januari 2008

Av elaina - 26 januari 2008 17:13

...KAFFE!

Har känt mig ½hängig mest hela da´n, men gick igång på kaffet efter  maten, så nu känner jag mig riktigt pigg!

Inte värt att jag förtar mig å börjar härja för mycket: lugn å fin surfa jag runt på kaffevågen å hitta lite intressant;


  • Vem kunde ana att japanerna har ett specialSPAbad som består av malt kaffe å jäst ananaskött?

  • Mauritz Cramaer skrev "Kaffevisan" (Kaffetåren den bästa...osv.) redan 1846 och den består av minst sex verser!

  • Ordet "fika" är en förvrängning av ordet kaffe (dialektalt även kaffi), uppkommen under 1800-talet i "backslang", ett hemligt slangspråk, där orden bildas genom omkastning av stavelser eller bokstäver. Om ordet "fika" först användes i Stockholm av sotarna på deras språk "knåparmoj" eller i Malung (!), där på det s.k Skinnarmålet, som också är ett slags slang, därom tvista de lärde...

  • kaffetdryckens ursprung har oxå diskuterats: Turkiet, Grekland men även Etiopien föreslås som upphovsland.

  • på dom flesta språken kallas den energigivande drycken nåt som liknar vårat svenska ord kaffe. Men på egyptiska heter det faktiskt "Masbout".

Nä, all denna kaffekuriosa gjorde mig kaffesugen igen!

Nu sku det sitta fint med lite påtår, eller hur...

:0)

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards