Alla inlägg under december 2007

Av elaina - 23 december 2007 21:47

Efter mycket om och men har vi lyckats uppbringa lite julkänsla.

Trots inre stress har jag försökt ta det lugn; skippat stora julstädningen,

struntat i lussebulle-baket, knäckkoket, ischoklads-makandet etc.


 Men vi har iallafall julbadat:

Hon e sååå söööt när hon badar...


slagit in alla julklappar, både dom som ska upp till Hudik:

julklappsberg #1


och även alla dom som ska till Kärbons släkt:

julklappsberget #2


Skrivit å lagt på dom sista julkorten;

traditionella pepparkaksbaket skötte Dotra faktiskt helt själv!


Någon gran har vi tyvärr inte plats med, vi får nöja oss med denna;

                        en sån gran sku jag vilja ha nångång...

Men julmat har vi, om än inget överdåd;

skärgårdssill, ägghalva, prinskorv&köttbullar, julkorv

en liten nätt julskinka med Graveleijs senap.

Åsså Julmust å Julebrygd till,

ingen behövde gå varken hungrig eller törstig från bordet!


Varsågoda å ta för er ni oxå;

                        litet men naggande gott...


En riktigt GOD JUL önskar jag Er Alla!

=0)

Av elaina - 22 december 2007 18:36

Detta är det mest originella julkortet vi fått hitintills i år;

undra hur länge dom trugats att posera: 5½ minut?


Skrattade gott när jag fick det, snacka om vardags-realism:

precis som det kan va när man är stressad småbarnsförälder å plötsligt kommer på att nu minnsann ska här hinnas med att knäppa julkort oxå mitt uppi allt ihopa, men barna inte alls är med på noterna...

=0)

ps: TACK Snälla "FamilyFour" uti Dalarne för det rara kortet!

OCH tacksam tanke sändes även till Tant Tagg för hennes posthälsning!

Av elaina - 21 december 2007 19:01

Hade inte tänkt sätta in nån FredagsFräckis denna månad.

Men denna vers, som jag fått utav en Väninna, tangerar gränsen med lite småfräcka anspelningar och den delar jag gärna med mig av

(sista ordet på vartannat rim är utelämnat, så där får man tänka lite själv) ;


Farmor njuter av julens atmosfär,
alla är samlade, gammal som kär.
Mor står och rör vid spisen,
far är ute och sätter på...

...kaffet i köket, julfika snart,
i stugan det pysslas i rasande fart.
Ute i kylan är drivan djup,
farfar vill gärna ta sig en...

...promenad i det vita vinterland,
utanför fönstrets rimfrostrand.
Fler gäster det kommer in i husets sal,
alla är här för de har inget...

...emot att här fira sin jul,
barnen leker och haver så kul.
Morbror på de små flickorna titta,
"Det vore fint med en liten..."

...bulle till kaffet som nu är serverat,
till Kalle och vänner som har musicerat.
Och Benjamin syrsa har sjungit så sävligt,
men alla tycker att det låter för...

...resten, säger mor, är julmaten klar,
och far bjuder brännvin till envar.
-"Här finns till alla "hörs hans dova stämma,
på landet bränner vi nämligen...

...inte upp alla sopor, vi källsorterar,
och spar pengar till det som vi konsumerar.
Efter maten börjar morfar att mot farstun lunka
och säger -Jag måste faktiskt gå ut och...

...köpa en tidning, vänta ni här,
jag kommer tillbaka om en stund sisådär.
Och snart kommer tomten och delar ut gåver,
i soffan sitter gamla mormor och...

...nynnar på julevisor med mera.
Bredvid tonårsdottern som börjat fundera.
Skall hon berätta på julaftonskvällen,
att hon faktiskt blivit på...

...ett sådant strålande julehumör,
för hon på flaska har fått en odör.
Som får varje man ner på knä och på huk,
fast allt hon vill ha är ju deras...

...kärlek, men tänk nu ej mer på det.
För nu skall det sjungas om räven som smet.
Kvällen är slut, den har varit så kul,
och jag önskar er alla en riktigt God Jul!!!


-Se den va väl passande i juletid? om än inte riktigt rumsren...


;0D




Av elaina - 18 december 2007 23:05

eller rättare sagt hennes handarbets-utensilier!

Alla, utom Mor Min, får gå in på Dotras blogg å se vad Hon har snickrat ihop till julklapp åt sin Älskade Mormor...

=´0)

Av elaina - 15 december 2007 20:27

Hej på Er!

Måste dela med mig av lite julkortspyssel som vi roat oss med igår kväll å

denna dags eftermiddagskväll;

Vi har faktiskt återanvänt fjolårets fådda julhälsningar: klippt ur motiv från gamla julkorten å sen klistrat fast dom på kulört papp å slutligen skrivit personlig hälsning, VOILA! så har man gjort sig ett nytt julkort!


Dotra bidrog frikostigt med bokmärken å glitterpennor innan hon

drog vidare för att sova över hos sin Bästis;

 Sonen va inte direkt överdrivet intresserad måst jag ju tillstå, men han va med å skrev på nå´t(vägrar visa upp det här) å designade ett å annat (m.a.o jag visade olika kulörta papper, motiv m.m å han peka på vad han tyckte passa ihop)

Här är ett resultat av det samarbetet, med ett litet tygtryck;

Vi kan ju inte visa alla exemplaren här för då kanske dom som ska få korten ser sitt å då blir det ju ingen överraskningen. Men kanske jag visar nå´t till som jag ev. funderar på att ha till försäljning. Om nån sku vilja köpa vill säga, nästa år eller så...

=0)

ps: visst äre senast på måndag julkorten ska postas för att man ska va säker på att dom kommer fram?

Av elaina - 14 december 2007 17:31

Här följer en favoritlåt, som nån gjort en ½fånig video till, långtråkigt enformig kan tyckas. Men härda ut till slutet för det har en poäng. Sjung gärna med för  låten äre ju som sagt bra gung i . . .

;0)

Av elaina - 9 december 2007 21:22

Bryter blogg-tystnaden för att uppmärksamma att Sonen blivit 13år!

Vi har i e.m tillsammans tittat på bilderna från då han va liten. Brukar göra så med respektive barn på deras födelsedag: det är så roligt att småprata om bilderna och själv dra sig till minnes allt det goa,mysiga å fina. Bra att påminnas om att allt inte va jobbigt å skrutt. Å särskilt läkande för barna att se å minnas att det varit goda stunder i deras tidiga uppväxt oxå.

det är en marsipan-konstnär som skapat detta underverk!


Själva födelsedagen tillbringades hos pappan med pizza&pengar, här hemma firades det idag med bullar,kakor och tårta! Presenten från familjen här hemma va en dammvippa. Jo, ni läste rätt: d-a-m-m-v-i-p-p-a! med en textremsa på:

"detta är en dator" hihi!


Hans allra högsta önskan är, som minnesgoda läsare ihågkommer, en egen dator å halva beloppet har han ju sparat ihop själv. Å efter konsultation hos div. datakunniga människor skall vi vid lämpligt tillfälle införskaffa ett exemplar.


Svägerskan,Svågern å Tvillingarna kom över å fika å det är alltid lika trevligt! Övriga människor som brukar hemsöka oss vid födelsedagar å högtider hade div.förhinder Men dom gratulera via telefonen istället å Sonen som är stillsam av sig uppskatta det likväl.


Och jag uppskattar ALLAs kommentarer på blogg-på-is-hyllan-inlägget:

blev riktigt rörd/glad av att ni faktiskt sku komma att sakna mina inlägg.

Därför bjuder jag på detta som en liten bonus. Vem vet kanske det kommer en julbonus oxå...

:´0D

PS: på bilden här nedan äter vi tonåringens önskemat (man får alltid bestämma vad man vill ha till födelsedags-önskemat här hemma hos oss)

Han ville ha nå´t så gastronomiskt såsom "Hemgjord Pytt-i-panna" MUMS!!

Av elaina - 1 december 2007 10:52

Så äre nu 1a december å imorrn första advent!

Känns som om jag redan under november månad försummat kvaliteén i blogginläggen, kanske har jag inte haft lika mycket inspiration i höst, varit lite låg vad gäller skapandet osv. å då blire måhända inte lika kul att skriva (å inte heller att läsa för den delen) Något som varit lustfyllt å energigivande känns i dessa julförberedelsetider mer som ett stressmoment å det roar dessutom inte er som läsare att jag bara kommer med halvhjärtade inlägg, eller?


Därför meddelar jag nu att MammaTalar-bloggen kommer att läggas på is-hyllan tills att det tinar upp nå´t tag framöver. Jag kommer förmodligen drabbas av svår abstinens men samtidigt inte ha tid att ägna mig seriöst åt bloggandet. Å eftersom jag inte gillar ½mesyrer så  äre bättre jag avstår.


TACK allehopa som läst, tagit del av OCH kommenterat här inne i min lilla del av cyber-rymden. TACK för att ni brytt er om mina vardags-bestyr å memödat er att skicka gardiner, brev, foton å div. rara små omtankar. Ingen nämnd å ingen glömd!


Åsså hoppas jag att Ni Allehopa får en riktigt lugn å fröjdefull Jul å skickar er härmed ett Nyårskort som andas frisk luft. (det är Dotra som målat)Morron mellan fjellberg... vare inte så den hette den gamla psalmen? :)


Med Vänlig Hälsning från en Vänlig Hälsing:

elaina

=0)


Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2007 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards