Alla inlägg under juli 2007

Av elaina - 4 juli 2007 21:02

Om nu någon, mer än min kära Syss, händelsevis undrar hur det går med vårat bilinköp, så kan jag meddela att min lilla bankkvinna va så hjälpsam så.

Ordna t.o.m till nå´ra saker som jag nämnt till henne tidigare så att min lilla ekonomi kommer att bli än mer lätthanterlig. Å med Kärbon som medsökande va det inga som helst problem att få ett förmånligt bil-låne-löfte.


Åkte även å titta på en till bil idag, (man ska ju inte köpa första bästa)

å när vi påtala att vi även hade en annan bil på gång så blev det fart på prutningen! Så nu är den reserverad till i morron å vi har en sömnlös natt framför oss;


Eftersom jag är tvilling å Kärbon våg så verkar det som om vi måste vela å ha beslutsångest. Se bilden som den är: två vågskålar å en tvilling i vardera som gungar fram å tillbaka för att så småningom komma i balans å finna jämvikt:

-Vi gunga, vi gunga å gunga å gunga osv.

( hör ni melodin: "När temperaturen är hög uti kroppen" ? )


Det finns ju ett så stort utbud å så mycket å tänka på å jämföra med så man blir alldeles vimmelkantig. Köpa bil är en jättestor grej för mig som just lyckats få ordning på ekonomin. Vet inte om jag törs tro att det är sant OCH möjligt. Men banken sku väl aldrig gå med på´t om dom såg det minsta tvivel på att vi sku klara av det?


Vi hinner förmodligen ändra åsikt 3ggr om å drabbas av 4dubbel beslutsångest allteftersom natten går. Å på morron så kommer vi väl inte ihåg va vi kom överens om just innan vi somna. Så är vi tvugna att börja om å resonera vid frukostbordet! (tur att barna sover vid den tiden)


Kan inte finnas nå´t mer jobbigt än ovissheten att

inte veta om man gör rätt eller fel...


#0}


PS: Finns det nå´n "PersonalShopper" inom bättre beg.bil-svängen?



Av elaina - 3 juli 2007 22:05

TACK alla Raringar som kommenterar!

Å alla 177 som besökte min blogg igår är hjärtligt välkomna tillbax!


Blir så glad ihjärteroten när det ligger kommentarer å väntar på mig här på bloggen. Spelar ingen roll hur trött i huv´et jag är efter dagen på ämbetet:

finns det några kommentarer att pigga upp sig med känns det genast bättre!


Idag har vi vare å titta på bil igen, har hittat en som verkar riktigt bra. Men jag får ändå lite beslutsångest när det kommer till kritan: det är ju så mycket pengar det handlar om! Fast så är det väl nuförtiden å jag blir ju inte ensam om utgifterna denna gång. Kärbon är inte direkt bekymrad, Han tjänar ju oxå betydligt mer än jag. Åsså får vi ju en bra slant för bilen vi redan har oxå, så det blir nog bra i slutändan.


           ************************************************


mmmmmm...Har bakat limpor ikväll, dels på gröt som blivit över, dels alla småslattar mjöl som stått i skafferiet sen yngre stenåldern. Lika bra att göra av med det innan vi far iväg eller det blir kusar i det. Denna gång blev det mest rågmjöl förutom havregrynsgröten. Men det brukar bli mycket gott oavsett vilka mjölsorter man har i!

Här får Du grund-receptet om Du vill prova på å göra Din egen variant;


SKAFFERIBRÖD

50gr. jäst (torrjäst brukar jag hitta i gömmorna)

7dl.vätska (mjölk/vatten/morotsjuice eller det Du har över)

½dl sirap eller honung (har Du ingetdera, ta strösocker)

1msk matolja (eller 25gr. smält smör)

½msk salt (hittar Du brödkryddor är det bara att slänga med!)

1liter mjöl av alla de slag (rågsikt/vetekli/grahams-,korn-mjöl)

samt 7-8dl vanligt vetemjöl.


OM Du har torrjäst kom ihåg att blanda den i mjölet å

värm degspadet något varmare än vanligt.

Kör degen rätt länge i degblandaren. Låt den sen vila ½t.

Häv ut upp på mjölat bord å  ta mer mjöl om det behövs.


Stå sen å knåda en god stund å känn va skönt det är att

sätta händerna i en deg!  Mängta in goda tankar i brödet

så ska Du se att det blir extra gott!


Forma slutligen till ett jättebröd, två limpor eller tre kakor å lägg dom

på smord/bakpappersklädd plåt. Låt jäsa en halvtimme till.

Sätt på ugnen på 200 grader.


Grädda först i 200 gr. i ca tju30 minuter. Stäng sen av ugnen å låt det grädda på eftervärmen i lite drygt 3kvart. Öppna sen luckan å känn den ljuva doften av nybakat, hembakat bröd strömma emot Dig!


Låt brödet svalna på gallret i ugnen, ta sen ut det å skär upp en stor skiva å bred på smör å njuuuuut....


=0P *dräglar*

PS: det luktar nå´t vansinnigt gott här nu,

ska straxt gå ut i köket å belöna mig själv.

Här får ni oxå smaka: en skiva vardera, såja det räcker till alla!







Av elaina - 2 juli 2007 19:05

Jag håller på att rensa ur skafferi+kyl/frys som jag alltid försöker göra innan semester&rötmånaden. Ska ha svarta&vita bönor  i nån maträtt denna vecka, det fick mig att tänka på denna historia;



Det var en gång en kvinna som verkligen älskade bruna bönor och fläsk. Tyvärr gav bönorna henne alltid en väldigt kraftig och pinsam reaktion i form av gaser. Då det blev klart att hon och hennes fästman skulle gifta sej bestämde hon sej för att sluta äta bruna bönor.


Ett år senare gick hennes bil sönder på väg hem från jobbet. Hon bodde ute på landet och ringde till sin man och berättade  att hon skulle bli sen eftersom hon tänkte promenera hem. På vägen hem passerade hon ett litet matställe som lockade med dagens rätt: bruna bönor och fläsk - det var mer än hon kunde motstå, särskilt som hon hade ätit just någon lunch.

Eftersom hon hade ett par kilometer att gå hem så räknade hon med att hon kunde gå av sej alla "bieffekter" av bönorna innan hon nådde hemmet. Så hon stannade och glufsade i sej en rejäl portion med bruna bönor. Hela vägen hem pruttade hon oavbrutet, det nästan brann i baken.

När hon väl kom hem kände hon sej rätt så säker på att hon skulle kunna kontrollera sej. Hennes man blev glad över att se henne och sa:
"Jag har en överraskning till vår middag!"

Han band för ögonen på henne och ledde henne till en stol vid matbordet. Men precis när han skulle ta bort ögonbindeln på henne ringde telefonen. Han fick henne att lova att inte ta av ögonbindeln förrän han var tillbaka.

Så gick han för att svara i telefonen. Dom bruna bönorna hade fortfarande en viss effekt, och till slut blev pressen blev ohållbar. Medan mannen var ute ur rummet tog hon tillfället i akt och lyfte på ena skinkan och fes duktigt.


Det inte bara lät högt - det luktade som en gödselspridare som kört över ett dött djur i närheten av en soptipp. Hon trevade med handen på bordet och hittade en servett och viftade energiskt i luften runt sej. Så lyfte hon på den andra skinkan och lät odören strömma ur henne tre gånger till.

Under tiden hon noggrant lyssnade, för att höra konversationen i det andra rummet, fortsatte hon att fisa i flera minuter. När hon hörde sin man lägga på luren slutade hon fisa och viftade i luften några gånger till med servetten, för säkerhets skull, la den sen i knät och placerade sina händer över den. Hon log och såg väldigt oskyldig ut när mannen kom tillbaka.

Han bad om ursäkt för att det tagit så lång tid och frågade om hon hade tjuvkikat. Hon försäkrade att det hade hon verkligen inte gjort. Då tog mannen av hennes ögonbindel och överraskningen avslöjades:

Runt henne vid bordet satt tolv knäpptysta middagsgäster för att önska henne en fin första bröllopsdag!


;0)


PS: För att undvika dom värsta gasbildningarna brukar jag häva i bikarbonat i blötläggningsvattnet (ca 1msk/liter) över natten å sen tömma av å skölja bönorna upprepade gånger tills vattnet är klart...

Av elaina - 1 juli 2007 23:01

Grötskeden framför alla andra!




*

Det inte tjuven tar får man igen...

*


Och min fria tolkning lyder:


"Det man inte skeppar iväg på loppis har man kvar..."



Har nämligen hittat igen min sedan länge saknade Grötsked med Ole Lucköje som jag alltid åt gröt med som barn!


(alltså skeden

 inte norska John Blund)




Norske John Blund, ursäkta bildkvalite´n...Det va när jag varit  upp på vinden å hämtat ner camping-köks-grejjerna som den kom fram!

Ordentligt nedpackad bland kastruller å rödspritskök låg den så snällt å blänkte glatt emot mig!




  









Har ju letat efter den sen tidigt i vårast. Rådfrågat Helige Antonio i omgångar, men utan resultat. Eller har jag månne blickat uppåt i tron att jag försökt få kontakt med Honom "ovan där" men inte förstått att Han menat att jag bara sku gå en trappa upp på vinden? Det vete Gudarna, eller rättare sagt Helgonet.


Hur som helst så är den nu återfunnen å det gör mig så glad å varm inombords när fina barndomsminnen dyker upp:


När jag va liten va jag sååå förtjust i gröt!

Så till den milda grad att jag ibland påstod att jag inte fått nå´n mat på hela da´n om jag inte fått gröt åtminstone en gång.

"Grågröt" va bäst vill jag minnas: gammal hederlig havregrynsgröt. Det bia jag länge på om vardagarna. Mannagrynsgröt åts mest på helgerna å när det vankades risgrynsgröt då vare Fest!


Åt faktiskt gröt här nu på kvällen, för att ära skeden s.a.s

Det smakade mycket bra kan jag upplysa.  Nu ska jag alldeles straxt gå å lägga mig, mätt å belåten på vår självuppblåsande camping-madrass. Måste ju prova utrustningen för att se om den håller måttet.

Frågan är om jag gör det...

;0)

Av elaina - 1 juli 2007 19:57

Nu är vi änteligen med ordentligt tält!

Vi for till andra sidan sta´n till den största tältutställning jag sett;

allt ifrån knähöga en-mans tält till 12personers hus-tält med full ståhöjd.(!)


Vi tyckte det va lika kul som barna att gå omkring å kika in i dom störrre tälten. Så behändigt att kunna gå emellan å jämföra olika lösningar "lajv" s.a.s Överlägset bästa sättet att kunna bära in luftmadrasser å campingbord å känna in om det sku kunna funka för oss. Slutligen besluta vi oss för det tält som vi alla tyckte bäst om.


Så nu behöver vi bara inventera vad vi har för camping-grejer å kolla upp vilka vi kan låna resp. vad vi måst komplettera. Känns spännande att planera för lite äventyr: jag är minst lika förväntansfull som barna...

=0)


Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards