Alla inlägg under juli 2007

Av elaina - 8 juli 2007 18:38

PHU!

Just hemkomna från bilsightseeing (alla bilfirmor verkar vara stängda på söndagar i juli) OCH inköpsresa till ÖB, CO, RUSTA & Jysk . Hittade lite allt möjligt å smått å gott; hopfällbar vattendunk, campinglampa, mini-torkvinda, div. torrskaffningsvaror o.dyl.  etc.  m.m.


Avsluta med ett besök på CoopForum där jag föll för ett erbjudande: 5st.KorsSTYGNstidningar för 50:- ! Har ju sagt att jag ska börja brodera på semestern så då vare väl bara att slå till! Så sen äre bara upp till bevis här på bloggen: uppvisa det jag har åstadkommit...


;0)

P.S: Men det vi va ute efter, bekväma fällstolar, det kom vi inte till skott med att införskaffa. Ska köpa det i veckan som kommer.

Av elaina - 7 juli 2007 23:48

Våran Mamma har varit telefonist i hela sitt yrkesverksamma liv.

Hon kan många benämningar på det yrket, men det jag tycker bäst om är "RingBlomma".

För ett bra tag sedan råkade jag slå på TVn å då va där ett program som handlade om telefonins historia å bl.a så va där nå´ra gamla telefonister som pratade om sina erfarenheter. Ringde föståss upp Kära Mor å bad henne byta kanal för att se programmet.


Nu hitta jag av en slump det programmet på SVTs hemsida, kanske kan det vara nöjsamt för flera att se lite nutidshistoria...


Go´natt!

#0)

Av elaina - 7 juli 2007 16:44

Dessa fluff-tossar leta jag reda på nu idag:


Där låg dom mer än halvfärdiga på skaparhyllan, tog knappt en timme att färdigställa! Behövde bara sticka klart den ena, sy ihop dom i hälkappan å trä i sidenbandet, knyta en putti-nutti-rosett å  -Voilá!


Känner mig mycket nöjd med att jag kom mig för med att få dom klara så jag döper dom till "Klara"! (har ju den böjelsen att döpa mina skapelser)


Därmed inte sagt att nån som heter Klara ska få dom. Har faktiskt tänkt ge bort dom till en i bekanskapskretsen. Så ni som får syn på dom här å gillar dom får väl hojta till, så får vi se om den jag har i åtanke hör av sig... 


=0)


Av elaina - 7 juli 2007 12:37

En längre period nu så har det varit så mycket som ska fixas-ordnas-donas, så jag inte hunnit skapa nå´t på alldeles för länge.


Men nu börjar det klia i fingrarna å till semestern så har jag tänkt ut nå´ra projekt som är lätta att ta med; strumpstickning, nålbindning (ska försöka lära mig) å broderi. Är ingen hejjare på att brodera men korsstygn fixar jag rätt så bra.

Å jag har tänkt brodera på en älskad köksduk som fått nå´ra fläckar som inte går bort. Har hittat passande motiv: fjärilar, humlor å nyckelpigor, det blir nog fint...


=0)

 grytlappar till lyst...


PS: pannlapparna har Vår Gemensamma Mormor sytt en gång i världen, dom pryder sin plats i köket.

Av elaina - 6 juli 2007 18:55

Barna hjälps åt att förbereda favorit-fredagsmys-rätten: TACOS!

Nu ska vi straxt sätta oss å äta bara barna ger klartecken OCH

Kärbon kommer hit nångång...

=0)

Av elaina - 6 juli 2007 17:17

under tiden vi bakar kakor så ljuder skööön musikk i bakgrunden...

=0)

Av elaina - 6 juli 2007 15:58


Nya texten på psalm 199 (Den blomstertid...)


Den baddräktstid nu kommer,
när magen är för stor.
Då valkar bara sväller,
och celluliter gror.
Generande behåring,
lyfts fram i solens ljus.
Nej stranden verkar boring,
vi stannar inomhus.

De krav som sommar´n ställer,
förstör vår ledighet.
Vi sitter där å gnäller,
fy fan vad jag e fet.
Fast vem vill motionera,
när man kan sitta still.
Nej låt oss revoltera,
vi tar en kaka till!


Apropå på det så ska Dotra å jag baka choko-cookies!

Föll för frestelsen att köpa 3pack 100gr.chokladkaka för 10spänn på NärButiken.

Det va bara det att dom smaka konstigt, knepig bi-/efter-smak fast datumet va helt OK. Såg vid närmare granskning en "halal"-märkning om det kan vara det som gör att det smakar så annorlunda?   Men dom ska nog duga att baka på, här få  ni receptet;


CHOKO-COOKIES

200gr margarin

3dl socker

2ägg

1tsk salt

1tsk vaniljsocker

2dl havregryn

2dl vetemjöl

1tsk bikarbonat

200gr blockchoklad (eller överblivna islamiska chokladkakor!)


Kör allt i matberedare, lägg smetdegen lite kallt en stund, knäpp på ugnen175-200grader.


Dela smetdegen i bitar å rulla delarna pingisbolls-stora, platta till dom något, lägg ut inte alltför tätt på plåtar (dom flyter nämligen ut) grädda 8-10 minuter.

Låt svalna på plåtarna och brygg under tiden kaffe, häll upp kylskåpskall mjölk åt barna å njuuuuut sen av eran fredagsfika!


=0)



Av elaina - 5 juli 2007 23:17

Idag va det min Svärfars födelsedag, om nu nå´n trodde nå´t annat

med anledningen av den kanske missvisande rubriken? (tycker ju att det är kul att skruva rubriker, f´låt skriva ska det visst vara, eller? )


Vi åkte över till Svärföräldrarna iem-kväll å fika å språka: berätta för barna hur det va förr i tiden med veckopeng, godis å hur det kunde va i gamla affärer å kiosker osv. Dom va helt fascinerade över att det funnits 10öringar å 2kronor OCH hur mycket godis dessa räckt till när Svär-Far/-Mor resp. jag/Kärbon va små.


Efter fikat vare paketöppning; Sonen överräckte en deckare eftersom Svärfar gillar sådana å denna hade han icke varken sett eller läst. Dotra hade, med sina nya akvarellfärger, målat en blåbärskorg otroligt fint som han oxå blev jätteglad för. Sen fick han, passande nog, en strut med blåbärstryffel från Åre ChokladFabrik åsså en maskulin blomsterkvast. Alltsammans blev mycket uppskattat å framförallt va dom glada för att vi bemödat oss att komma å hälsa på. Men det är ingen möda utan bara 3vligt: Är så tacksam för att jag har fått så rara Svärisar!


Nu är timmen sen å det är dags att knyta sig.

(undrar varför det heter så?)

Go´Natt å Zov örnGott...

;0)

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Skapa flashcards