Alla inlägg den 20 juni 2007

Av elaina - 20 juni 2007 21:51

NEJ, själva Mamman badade inte!

Barna däremot plaskade glatt, dök från bryggan å hoppa från hopptornet.

För egen del satt jag i min grön-vita Brasse-stol i kvälls-solen. (varför kallas dom hopvikbara stolarna för just Brasse- ? Uppfanns dom i Brasilien eller har vår svenske komiker Brännström nå´t med dom att göra?) Hann både ögna igenom Aftonbladet å läsa nå´ra kapitel ur en av mina sommar-pocketböcker, innan dom små raringarna ville åka hem.


Brukar dra på mig en försvarlig hög pocketböcker lagom till sommaren, tycker det är så avslappnande att läsa. Så till den milda grad att jag emellanåt somnar. Boken behöver inte ens va tråkig, jag slappnar av å hamnar på nå´t sätt i ett meditativt tillstånd, ofta i bokens värld. Det är väl det som kallas att bli uppslukad av en bok? Bara när solen gassar för mycket har jag lite svårt att koncentrera mig. Så regniga semesterdagar är oxå välkomna, så länge dom inte är i majoritet! (Absolut bästa platsen för läsning är nog hängmattan i skuggan under nå´ra träd.)


Mest blir det skojjiga böcker; t.ex Katarina Mazettis forts. på "Grabben i graven bredvid" eller Marian Keyes romaner, för jag gillar att skratta gott. Historiska bokserier som "Vallonerna" av Göran Falk eller Johanna Hildebrandts "Sagan om Valhalla" går oxå bra. Till påsk å ev. på mellandagarna kan det bli nå´n deckare, men thrillers typ Steven King osv. tycker jag däremot inte om. (har alldeles för livlig fantasi!) 


En sommar när vi va å båtluffa lite i Stockholms Skärgård hitta jag en bok i en boklåda i en Ångbåts-väntkur. Den visade sig vara första delen i en hel serie skriven av en norsk författarinna: Anne-Lise Boge; "Malin på Granlunda". Kunde till en början inte bestämma mig för om den va bra eller om den va för dravlig. Men jag tyckte om den på nå´t vis å ville veta hur det sku gå för Hon Malin. Inte anade jag att det fanns 26 stycken böcker om hennes öden å äventyr! Å innan sommaren va slut hade jag läst hela serien. Mellan varven va den ju riktigt romantikdrypande, det fyllde väl ett behov hos mig då? Fast Harlequin-kärleksromaner går fet-bort! Har läst nån enstaka å dom är alldeles för förutsägbara å simpla på nå vis.


Nä, nu ska jag gå å borsta bissingarna

(osedvanligt över-noggrant vid visdoms-tanderiet)

å sen lägga mig å läsa färdigt Håkan Nessers

 "Från Doktor Klimkes horisont"...

Go´Natt!

=0)



Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2007 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards