Alla inlägg den 18 juni 2007

Av elaina - 18 juni 2007 16:56

På skolavslutningarna är ju "den Blomstertid" mer eller mindre obligatorisk,

 "I denna ljuva sommartid kan oxå förekomma.

 Men jag tycker faktiskt att denna psalm är vackrast;


1. En vänlig grönskas rika dräkt
    har smyckat dal och ängar.
    Nu smeker vindens ljumma fläkt
    de fagra örtesängar.
    Och solens ljus
    och lundens sus
    och vågens sorl bland viden:
    Förkunna sommartiden.



2. Sin lycka och sin sommarro
    de yra fåglar prisa:
    ur skogens snår, ur stilla bo
    framklingar deras visa.
    En hymn går opp
    av fröjd och hopp
    från deras glada kväden,
    från blommorna och träden.




    Så må förblekna sommarns glans
    och vissna allt fåfängligt;
    Min vän är min och jag är hans-> 
    vårt band är oförgängligt.
    I paradis
    Han, huld och vis,
    mig sist skall omplantera,
    där intet vissnar mera.


Tror att den är skriven av en Herr (eller Fru?) Wirsén, säkert nå´n gång på 1800-kallt eller? Finns säkert nån lärd person som kan upplysa oss om hur det förhåller sig med både det ena å andra...


=0)


PS:om ni händelsevis inte vet hur den låter kan ni klicka här

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2007 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Skapa flashcards