Alla inlägg under maj 2007

Av elaina - 26 maj 2007 20:38

i brist på choklad äter man lakrits...Har just sett färdigt en fin, romantisk film:

Lasse Hallströms "Chokolat", jag tyckte mycket om den. Så här refereras boken på nätet:

"När Vianne Rocher och hennes dotter Anouk kommer till den lilla sömniga, sydfranska byn, blir livet sig aldrig likt för invånarna. Vianne förvandlar det nedgångna bageriet till den läckraste chokladbutik man kan tänka sig, fylld av utsökta godsaker som få kan motstå. Viannes underbara choklad ger byborna livsglädjen tillbaka, något som inte ses med blida ögon av prästen Reynaud. Han härskar över sin församling med järnhand och har kämpat mot frestelser och sinnliga begär hela sitt liv. Vianne blir symbolen för allt han räds och föraktar och han bestämmer sig för att göra allt för att få bort henne från byn. En ljuvlig roman om kampen att får vara den man vill, vänskap, kärlek, livet i en liten fransk by, men mest av allt om kvinnligt mod och styrka."




Men jag uppfattade prästen som en mesig novis? Å Reynaud va väl borgmästaren? Eller har jag fått nå´t om bakfoten? Rätta mig om jag har fel, någon...

=0)


Av elaina - 26 maj 2007 14:13

Kom just på att jag precis missat pingstkyrkans loppis!

(känns väl lite som söndag idag eftersom jag även va ledig igår)


Den här spegeln köpte jag på RödaKorsets loppis på andra sidan byn, för ett tag sen. (rättare sagt endast själva trä-ramen) Lämna in den till Glasmästarn å han kunde tänka sig att ta nå´n spillbit vid tillfälle för bara 100 spänn. (annars äre rätt dyrt med spegelglas) Så ringde han i förrgår å sa att den va klar.


Så nu har Paloma en egen spegel, som hon redan blickar nyfiket mot...

=0)

Av elaina - 26 maj 2007 12:51

Så va den klar, efter ett års oförsigkommenhet!


detta blir ett favoritplagg känner jag...Redan i fjol kom jag på detta projekt

när jag hitta igen skjortan med avklippta ärmar å i samma veva

insåg att min fina blus,

med otroliga hålbroderier

på ärmarna, liksom

"krympt i garderoben".





 


Synd på så mycket vackert arbete tänkte jag då jag la undan den.




 









Men nu kom dom gamla plaggen till användning igen! Känner mig mycket nöjd med resultatet som ni kan se på bilderna som Dotra så duktigt fotat!


poserar efter Dotras anvisningar...

Av elaina - 26 maj 2007 11:35

Fick en plötslig längtan efter gnocci!

Finns ibland att köpa här på affärn i byn, men jag har gjort själv nå´ra oxå å tycker det är nöjsamt pyssel. Sålunda gör jag;


10 mellanstora potatisar får koka tills dom är precis klara, får inte bli överkokta å gå sönder! Låt dem svalna lite å skala sen.


Mjöla bänkytan å pressa sen potatisen i en hög på mjölet. I en grop i potatishögen lägges 1 msk salt, 1 tsk malen muskotnöt och 1 ägg. Blanda å knåda allt som en bröddeg en liten stund.


Rulla degen till långa "ormar" å skär ca 2,5 cm-bitar. Vänd dessa i mjöl, annars fastnar dom ihop, låt vila tills vattnet i en STOR kastrull kokat upp.


Häll i salt å olja, lägg ner gnoccisarna helst med hålslev å fånga upp dom med densamma när dom flyter upp till ytan (ca 3-5 min).


Servera med t.ex köttfärssås och riven parmesan/gorgonzola i en STOR skål:

mumsfillibabson!


Nu ska jag gå å sätta mig å sy om å klart jeansskjortan...

=0)

Av elaina - 26 maj 2007 08:55

Imorse kl.8.00 blev jag väckt av Kärbon som tyckte vi sku äta frukost på "altan" som vi kallar vår stora loftgångsbalkong.


Där var så tyst å fridfullt för inga grannar hade vaknat till liv, bara fåglarna som Paloma sjöng i kapp med. Den sällskapssjuka lilla kvittertippan fick givetvis följa med oss ut, verkar gilla när det är soligt å varmt!


Men efter ett tag fick jag nog, blev för hett i den gassande solen.

Å Sonen ville umgås med fågeln ett tag, så Han tog in henne på sitt rum.

Skulle inte förvåna mig om Han lyckas lära `na konster...

=0)

Av elaina - 25 maj 2007 20:07

Svåger&Svägerskan är här för att fira Dotra.

Vi har just ätit hemgjorda pizzan som blev så god(-känd)


Dotra blev glad för presenterna,tredje 11årskalaset för henne!

Åsså ska Hon dessutom fira hemma hos pappan nästa helg!


Nu står kaffebryggaren å puttrar för fullt så snart blire fika!

Bara kaffet är färdigbryggt ska vi avsmaka kakan som jag snodde ihop på e.m


Hann dock inte sy färdigt mitt projekt jeansskjortan:

nött å lite trött...


Den ska få lite nytt liv med andra ärmar, återstår att se hur resultatet blir...

=0)

PS: detta inlägg gjordes bl.a för att Rara Svägerskan sku få se hur det går till att blogga: TACK, för en 3vlig kväll!

Av elaina - 25 maj 2007 18:18

Har haft fullt upp i pizzabageriet å upptäckte nyss att sexsnåret redan va passerat,

men nu kör vi:


Benny gick bort till sin kvinnliga kollega på jobbet och sade:
- Åh vad ditt hår luktar gott idag, alldeles nytvättat.
Kvinnan blev rasande och gick raka vägen in till chefen och talade om att hon hade blivit sextrakasserad på jobbet.
- Vad är det som har hänt, frågade chefen
- Benny sa att mitt hår luktade nytvättat.
- Men, vad är det för farligt med det, frågade chefen.
- Vad som är farligt med det? fräser kvinnan:

- Benny är ju för fan dvärg!

Av elaina - 25 maj 2007 15:03

enligt dessa beräkningar har jag tydligen bara besökt 7%  av jordens länder.
Borde nog se mig om lite mer runt jordklotet.

Kom gärna med tips på billiga/bra resmål...

=0)



 

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2007 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards