Alla inlägg den 14 april 2007

Av elaina - 14 april 2007 22:28

... å inget annat pyssel heller.

Bakslöjden slog till i stället. (fast bakning kanske räknas in som pyssel?)
Kärbon hade gjort gröt till ett halvt kompani imorse, så det blev en hel del över. Å inget får ju förfaras, återvändning in absurdum, eller? Nä, bröd bakat på grötrester blir väldigt bra!

Å som utav en händelse hade jag en påse pulverjäst i bakfickan. (plats för garv) så jag kunde sno ihop en deg. På så sätt sparar vi in lite deg oxå, sku Kärbon ha skojat om han bara va hemma.

HA! när man talar om Kärbon så står Han på loftgången!

OCH det visa sig att det oxå lönat sig att va själv å hålla käften hela da´n, för jag utbrast Hej! utan att låta som Janice Joplins Lillasyster.

Nu ska jag gå å fika nybakat bröd med Älsklingen!
Vilket brö´gäng va...
=0)

Av elaina - 14 april 2007 20:12

Så här gott åt vi igår kväll.

Egentligen är det tänkt som en förrätt men
vi tycker det funkar som kvällsmums oxå: bättre än chips&dip!

Prova Du/ni oxå!

Handla hem;
Rostbröd, cremeFraiche, röd lök, avacado,
pressad citron, skalade räkor, svart kaviar.
ev. ägg.

Gör sålunda:
*lägg fram räkorna att tina
*koka äggen, om ni vill ha, hårdkokta
*skala, halvera å strimla löken
*skala avacadon å skär den på snedden i skivor,
sprutta på citron så den inte mörknar

Lägg allt i små skålar, gärna på en snurrbricka.
Ha en äggskärare till hands, för dom som vill ha äggskivor.
Rosta brödet invid bordet, smör till för den som så önskar.
Låt sen var och en bygga sin egen räkmacka, MUMS!

Av elaina - 14 april 2007 18:33

Så här kan det se ut när tusentals Bajare tågar från Medborgarplatsen över Skanstullsbron till Söderstadion på Premiär dagen. Jag har varit med å gått i kortegen nå´ra gånger å det är en upplevelse: så mycket folk å inget jidder.(iaf inte vad jag märkte av) Bara 3vlig stämning å gott humör, allmän allsång! FOLKFEST! 1a maj tåget är bara en fis i rymden jmf med detta!(bilden är hämtad från Bajenfans hemsida)Idag fick Skånepågarna TFF åka hem med svansen mellan bena.Så nu är Kärbon&companie å firar segern nå´nstans på Söder, vilket för mig innebär att jag har ytterligare X antal timmar för mig själv: Här ska pysslas!Ska nu göra en djupdykning in i tygskänken å se vad det ger för resultat: 3-0 till mig... ? =0)

Av elaina - 14 april 2007 15:10

Kom precis in från altan, som vi kallar vår uteplats på loftgången.Kärbon är på fotboll, vårpremiären på SöderStadion för Hammarby är mycket speciell, alla blir som kalvar på grönbete! (-just idag är jag stark...)


Hade vare roligt att va med, men jag banga: är HES å känner mig inte i form för nå´ hejjaramsor, (Hejja,hejja,hejja Bajen!) istället är jag hemma å tar det lilla lugna. (ska dock se matchen på TV4 kl.16.00)


Det va rätt så skönt att sitta ute å ta en mugg kaffe, även fast solen inte låg på.(den är bara å hälsar på oss där tidiga mornar och fram till ca ½10tiden) Satt å beundra dom fina blommorna jag just planterat å kom då att tänka på en liten episod:


Det va uppe i Hudik, Dotra sku till å fylla 3år och jag fråga vad hon önska sig på sin födelsedag. -Blommor som smäller, svara hon och jag såg ut som ett frågetecken. Hon mindes inte vad dom hette på riktigt å kunde inte heller förklara hur dom såg ut, men hon hade sett dom nere på våran mataffär.

 

Så vi trava ner till Handlarn å överlycklig peka hon på sina önskeblommor:

-Jaså penseér, men va mena Du med att dom smäller? Då svara den Lilla Vännen:  -Jomen det hör Du väl: PANGseer!


Gissa om hon fick många på sin födelsedag?

Alla som kom på kalaset, barn som vuxen,

hade med sig en PANGsée, så hela rabatten blev fylld:

det smällde högt kan jag intyga...

=0)

Av elaina - 14 april 2007 12:29

...härhemma har så skett i det fönsterlösa badrummet:Det handlar inte om någon renovering eller nåt sånt, om nu nån trodde det,utan nåt så simpelt som ett duschdraperi, inköpt för 59:- på ICA!Det förra va mörkblått, samma nyans som schablonbården Kärbon gjorde efter mina önskemål när vi just flyttat in.Det nya draperiet är, som ni ser på bilden nedan,VITT med matchande marina motiv på.Intrycket av badrummet blev genast ett helt annat:LJUST! Mycket ljusare än tidigare iaf.Det gäller att kunna glädja sig över dom små sakerna här i livet:"Blir man glad över lite, har man mycket att vara glad för...":0)

Av elaina - 14 april 2007 00:47

Detta recept är så gammalt att jag inte riktigt vet när det skrevs;
3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
En skvätt grädde
125 gram smör
2 tsk kardemumma
2 tsk kanel
1 rivet äpple

Smörj en rund form, grädda i 175 grader i cirka 30 minuter.
Glasyr: Vispa resten av grädden, bred den över kakan och strö kanel över.

SE: här har ni Er lördags-fika, det är en lisa för själen i sig att baka den,
att bju´på den är bara BONUSpoäng...
=0)

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2007 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards