Alla inlägg den 13 april 2007

Av elaina - 13 april 2007 22:57

Denna ängel gjorde jag för nå´t år sedan.För nå´n vecka sen fick jag den välsingad av TomasPräst,på lilla Sjukhuskyrkan, under överinseende av diakonen KyrkMarie.Vi va dit på studiebesök med nå´ra Deltagare för att dom ska veta var det lilla Själavårds-rummet ligger, i händelse av att dom blir inlagda på Stora Sjukhuset.Det va en fin liten stund med Kristna förtecken, men inte alltför högtravande.Vi sjöng en vacker psalm som jag dessvärre inte minns varken namn eller nr# på.Ska fråga KyrkMarie nästa måndag, hon kommer upp på Jobbet v.a.v å har en "liten samtalsgrupp om Livet" som många uppskattar. Tänkte jag sku skriva psalmen å lite kort vad TomasP sa på baksidan av ängeln. Jag har nämligen för avsikt att ge bort den i gåva till en Väninna som bor mycket långt hemifrån och ibland har hiskelig hemlängtan. Hon är katolik å ber till både Gud och Madonnan, samt åkallar ett å annat helgon, när nöden så kräver. (Jo, hon kände till "Saint Antonio")MIn religiositet består väl i att jag hoppas på nå´n Högre Makt, men mest tror jag på människans egna inre förmåga, det gäller bara att hitta den!Å kan en Högre M. av vilket slag det vara må locka fram de goda egenskaper vi vanliga dödliga ändå har nå´nstans långt inom oss, så är väl det bra. MEN det är allt "lull-lull" runtomkring som jag har lite svårt för.Personer som gör sig till små "PersonalJesus" för oss andra å försöker frälsa alla i sin omgivning ger mig stelnacke, apne´, samt tunghäfta. Får oxå rejäla run&go-impulser. Kan det bero på att jag inte ens är konfirmerad?Kanske ska jag fråga KyrkMarie, som f.ö är väldigt "laid-back", om det finns nå´n grupp för vetgiriga vuxna som vill ha bibelstudier utan själva konfirmationen?Men risken finns att det endast är religiöst fanatiska som deltar i så´na grupper, å då får det vara. Bara själva ordet "Bibelstudier" drar nog förmodligen åt sig enbart svart klädda yngre män och andra präktighets-människor i blommiga volangklänningar.Nä nu lät jag som en fördomsfull tonåring med ingen som helst livsfarenhet...=0)

Av elaina - 13 april 2007 20:14

Frun ligger på alla fyra i rabatten när maken går förbi och utbrister:

- Men herre jösses , nu får du väl ändå ta och börja motionera,
din bakdel ser ju ut som en hel skördetröska!

Senare på kvällen när makarna går till sängs och mannen är lite kelsugen,
märker han att frugan är lite sur, så han säger:
- Men vad är det med dig nu då?
Hon svarar med eftertryck:
- Du tror väl inte jag tänker starta hela maskineriet bara för det där lilla halmstrået?

=0)

Av elaina - 13 april 2007 13:00

Fredagen den 13, är enligt många en otursdag. Har inte märkt av nåt sånt på f.m iaf: FredagsFikan avnjöts i solen på Konditoriets uteservering vid ByTorget, väldans lugnt å fint, satte inte ens kaffet i vrångstrupen.


Denna passande historia fick jag just av en arb.kamrat/mail;

"En karl var ute och provkörde sin nya sportiga Audi. Han fällde ned taket och tryckte på gasen. När han körde över 160 såg han blåljus bakom sig. Han tänkte att polisen kan aldrig köra ikapp. Tryckte gasen i botten, men när det närmade sig 200 började han att tänka, "Vad i helvete håller jag på med?" och så stannade han vid vägrenen. Polisen kom fram till bilen med böteslappen i handen: -Det har varit en låååång dag, mitt pass är snart slut och det är dessutom fredag den trettonde. Jag har ingen lust att börja trassla med papper. Jag släpper dig om du kan lämna en förklaring för fortkörningen, som jag inte har hört tidigare. Mannen tänkte 2 sekunder och svarade:

-Min fru lämnade mig förra veckan, hon stack iväg med en polis och jag blev rädd att det var han som ville lämna tillbaka henne!!

Polisen önskade mannen trevlig helg och rev böteslappen..." ******************************************

I övrigt finns detta att lära om otursdagen;

"Rädslan för talet 13 går tillbaka till tiden före kristendomen, antika trolldomsböcker visar att talet användes i förbindelse med formler och förbannelser som riktade sig mot underjordiska makter.

Men talet 13 betraktas också som ett magiskt tal inom folktro och magi.

Fredagen 13e betraktades i det gamla bondesamhället som ett slags helg- och vilodag, en dag som var olämplig att börja med ett arbete på och det man gjorde fick inte vara bullersamt.

Däremot ansågs det vara en bra dag för hår- och nagelklippning. (!)

Och i den nordiska mytologin där berättas hur svekets och ondskans gud Loke kom som den 13:e gästen till ett gästabud i Valhall - och sedan dödade Balder."


Själv har jag nu slut på min lunchrast å skall återgå i arbete, om jag törs. För säkerhets skull ska jag gå till en "KlokGumma" senare i e.m Va rädda om er därute . . .

:0I

Presentation

Gör mig glad: skriv en rad!

KattFnatt

Fråga mig

8 besvarade frågor

OMRÖSTNING!

Vad tycker Du om FISKBULLAR?
 JätteGOTT! speciellt i hummersås...
 Jovars, helt OK vardagsmat.
 Njaaa, finns det inget annat så...
 URS, inget vidare!
 FY! över min döda tunga!
 Sa Du kattmat?

Samma datum tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2007 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

HUMOR!

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards